به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۲۲:۴۳
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۱۲/۲۱ ساعت ۱۳:۵۹
کد مطلب : ۳۲۶۰۳۶

ارزش سهام جهانی تحت تاثیر مذاکرات روسیه

ارزش سهام جهانی تحت تاثیر مذاکرات روسیه
گروه اقتصای: سهام اروپا بزرگترین رشد هفتگی خود در سال جاری را ثبت کردند زیرا سخنان ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه در مورد تغییر مثبت در مذاکرات با اوکراین به بازارها کمک کرد تا هفته پرنوسان را در روز جمعه با موقعیت قوی‌تری به پایان برسانند.به گزارش ایسنا، شاخص استاکس اروپا ۶۰۰ با یک درصد افزایش و بعد از پشت سر گذاشتن سه هفته زیان با ۴ درصد سود بسته شد زیرا سودهای خیره‌کننده سهام‌های شکست‌خورده با کاهش نگرانی‌های ناشی از پیامدهای جنگ روسیه و اوکراین در حال انجام است.
 
پوتین روز جمعه گفت: در مذاکرات مسکو با اوکراین پیشرفت‌ها و تغییرات مثبتی صورت گرفته است و بدون اینکه جزئیات بیشتری ارائه کند بلافاصله احساسات سرمایه‌گذاران را افزایش داد.کریس بوچمپ، تحلیلگر ارشد بازار در پلتفرم تجارت آنلاین ای‌جی (IG) می‌گوید: سرمایه‌گذاران ممکن است دریابند که تلاش برای افزایش ارزش بر اساس نظرات ولادیمیر پوتین کمی احمقانه است اما این موضوع روز بوده است.

شاخص دکس آلمان ۱.۴ درصد رشد کرد و بهترین هفته خود را در یک سال ثبت کرد و آیبکس۳۵ اسپانیا و  کک۴۰ فرانسه هر کدام ۰.۹ درصد رشد کردند.شاخص اف‌تی‌اس‌ای بریتانیا ۰.۸ درصد افزایش یافت که با توجه به داده‌هایی که نشان دهنده بازگشت قوی در اقتصاد است، تقویت شد.

داوال جوشی، استراتژیست ارشد در مرکز تحقیقات بی‌سی‌ای (BCA Research) اظهار کرد: «بازارهای اروپایی، مانند دکس قبلا با سود بسیار زیادی مواجه بودند».وی افزود: «بنابراین هر نوع خبر مثبت یک معکوس شدید ایجاد می‌کند زیرا در حال حاضر اخبار بد زیادی در قیمت‌گذاری وجود دارد. همچنین هشدار داد که بازارها به‌طور کامل قیمت‌گذاری نمی‌کنند و مواردی مانند قطع صادرات مهم از اوکراین مانند صادرات محصولات کشاورزی را باید در نظر گرفت».

بانک مرکزی اروپا روز پنجشنبه راه برای افزایش نرخ بهره را باز کرد زیرا تورم فزاینده بر نگرانی‌ها در مورد پیامدهای حمله روسیه به اوکراین غلبه کرد.بانک‌های منطقه یورو پس از کاهش نزدیک به ۱۹ درصدی در هفته گذشته این هفته ۴.۵ درصد بهبود یافتند و بهترین هفته خود را در دو ماه اخیر ثبت کردند.

بانک آمریکا در گزارش هفتگی اعلام کرد که سرمایه‌گذاران با سریع‌ترین سرعت از سهام اروپایی خارج شدند و ۱۳.۵ میلیارد دلار آمریکا را از سهام اروپا خارج کردند زیرا جنگ سرمایه‌گذاران را مجبور کرد به دنبال سرپناهی در دارایی‌های امن مانند طلا و پول نقد باشند.گلدمن ساکس با اشاره به خطرات تشدید بیشتر در بحران روسیه و اوکراین، پیش‌بینی رشد منطقه یورو در سال ۲۰۲۲ را از ۳.۹ درصد به ۲.۵ درصد کاهش داد.

در میان سهام فردی، سهام تاد با ابراز خوش‌بینی گروه مد ایتالیایی برای سال ۲۰۲۲، ۷.۶ درصد افزایش یافت، در حالی که  برند عینک‌های لوکس EssilorLuxottica پس از گزارش گروه عینک‌های لوکس بهترین فصل خود در سال ۲۰۲۱ شاهد ۲.۹ درصد افزایش بود.پس از اینکه سرمایه‌گذاران شهرداری درخواست‌ها برای جدا کردن بخش زغال سنگ را رد کردند، بزرگترین تولیدکننده برق آلمان (RWE)  ۱.۸درصد سقوط کرد.
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها