به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۲:۴۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۱۲/۲۲ ساعت ۱۴:۱۸
کد مطلب : ۳۲۶۱۸۲

درج قیمت تولیدکننده راه به جایی نمی‌برد

درج قیمت تولیدکننده راه به جایی نمی‌برد
گروه اقتصادی: رئیس مجمع فعالان اقتصادی می‌گوید بر خلاف برخی اظهارنظرها از سوی مسئولان، درج قیمت تولیدکننده روی محصولات هیچ کمکی به کاهش قیمت کالاها نکرده است.
 
به گزارش ایسنا، محمدرضا حسینا اظهار کرد: بر خلاف صحبت وزیر صمت درباره ارزانی کالاها پس از اجرای طرح درج قیمت تولیدکننده، به عقیده بنده، این طرح یک طرح شکست خورده است و باعث ارزانی هیچ کالایی نشده است. حتی آمارهای وزارت صمت هم نشان می‌دهد که قیمت کالاها دائما در حال رشد است و از این رو صحبتی که وزیر مطرح کرده به نظر می‌رسد که با واقعیت سازگار نیست.

وی با بیان اینکه این طرح نه تنها قیمت کالاها را ارزان نکرد بلکه باعث سردرگمی مصرف‌کننده و تولیدکننده نیز شده، بیان کرد: اجرای چنین برنامه‌هایی بیشتر پیاده سازی آزمون و خطا در بازار کالای مصرفی مردم است. از مسوولان دولت انتظار می‌رود به جای اینکه به فکر اخذ تصمیمات خلق الساعه باشند، اندکی به فکر حمایت از واحدهای تولیدی و تثبیت قیمت مواد اولیه برای آنها باشند تا ارزانی در بازار اتفاق بیفتد.

رئیس مجمع فعالان اقتصادی با بیان اینکه قیمت مواد اولیه و هزینه‌های مرتبط با بخش تولید دائما در حال تغییر است، گفت: در این میان تعیین قیمت دستوری برای کالاها خلاف اصل بازار آزاد است، اما مشخص نیست در چنین شرایطی چطور این تصور به وجود آمده که با پیاده سازی یک طرح که زیرساخت‌های آن فراهم نشده و همچنین کنترل دستوری قیمت‌ها، می‌توان قیمت چند هزار کالا را کاهش داد. با چنین روش‌هایی نمی‌توان قیمت کالاها به خصوص کالاهای مرتبط با صنایع غذایی را با روند کاهشی روبرو کرد.

وی با بیان اینکه درخواست ما از دولتمردان در دولت سیزدهم این است که دست از آزمون و خطا بردارند، گفت: وضعیت معیشتی مردم نسبت به سال‌های گذشته دشوارتر شده و اعمال چنین سیاست‌هایی بدون مشورت با بخش خصوصی، می‌تواند آشفتگی هر چه بیشتر بازار و ناامیدی مردم نسبت به سیاست‌های اقتصادی دولت را به دنبال داشته باشد.

رئیس مجمع فعالان اقتصادی تاکید کرد: مصرف کنندگانی که هر روز برای تامین نیازهای خود با افزایش قیمت‌های قابل لمس روبرو هستند، به خوبی می‌توانند به دولت و مسوولان وزارت صمت اعلام کنند که کاهش قیمتی در بازار اتفاق نیفتاده است و از این رو این امید وجود دارد که با اجرای سیاست‌هایی دقیق و کاربردی، شرایط برای کاهش واقعی قیمت‌ها فراهم شود.
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها