به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۲۸ - ۱۸:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۱۲/۲۳ ساعت ۱۲:۰۶
کد مطلب : ۳۲۶۳۷۱

رانش زمین در جاده‌های کوهستانی قابل انتظارند

رانش زمین در جاده‌های کوهستانی قابل انتظارند
گروه جامعه: معاون دفتر بررسی مخاطرات زمین‌شناسی، زیست‌محیطی و مهندسی سازمان زمین شناسی گفت: جاده چالوس از جمله جاده‌های کشور است که رخداد لغزش و ریزش در آن پدیده‌ای طبیعی است و مانند سایر جاده‌های کوهستانی کشور نیاز به توجه ویژه دارد.
 
به گزارش ایسنا، مهندس فرهاد انصاری  با اشاره به رخداد زمین لغزش در جاده چالوس با بیان اینکه ما هنوز روی این رخداد بررسی انجام نداده ایم گفت: کارشناسان وزارت راه در این منطقه در حال بررسی هستند.وی ادامه داد: جاده چالوس یک جاده کوهستانی و در منطقه‌ای واقع شده که واحدهای سنگی گوناگون، شیب‌های تند، دره‌های ژرف و بارندگی زیادی دارد، همانطور که اخیرا بارش های زیادی دریافت کرده است.

انصاری با بیان اینکه وجود مجموعه‌ای از این عوامل موجب شده که جاده چالوس دستخوش لغزش و ناپایداری شود، خاطر نشان کرد: در مناطق کوهستانی مانند جاده چالوس یا جاده هراز، چنین رخدادهایی قابل انتظارند که از یک سو عوامل طبیعی و از سوی دیگرفعالیت های انسانی در آن ها نقش دارند.

معاون دفتر بررسی مخاطرات زمین شناسی، زیست محیطی و مهندسی سازمان زمین شناسی، نمونه ای از دخالت ناگزیر انسان در طبیعت را جاده سازی عنوان کرد و یادآور شد: هر چقدر ملاحظات فنی جاده‌ها بالاتر باشد، کمتر درگیر عوارضی چون لغزش زمین خواهد شد ضمن‌ آنکه جاده‌های ساخته شده در مناطق کوهستانی به ویژه نیاز به تعمیر و نگهداری پیوسته و بیشتری دارند.

وی، با بیان اینکه دقت مطالعات مربوط به انتخاب مسیر و کیفیت ساخت از یک سو و اقدامات مربوط به تعمیر و نگهداری راه از سوی دیگر تعیین می‌کند که جاده تا چه اندازه پایدار است، خاطرنشان کرد: جاده چالوس از جمله جاده‌های کشور است که رخداد لغزش و ریزش در آن پدیده‌ای طبیعی است و مانند سایر جاده‌های کوهستانی کشور نیاز به توجه ویژه دارد.

انصاری افزود با اینکه ما هنوز بازدیدی از این منطقه نداشته ایم، اما بر پایه بررسی عکس ها و فیلم های ارسالی، به نظر می‌رسد بخشی از سازه راه، خاکریز و شانه خاکی آن درگیر ناپایداری و لغزش شده که عامل محرک این رخداد می‌تواند بارندگی‌های اخیر باشد که به دلیل تجمع آب در پشت دیوار محافظ کنار جاده و تزریق تدریجی این آب به خاکریز منجر به ایجاد لغزش و جابجایی در زمین شده است اما ترک‌های ایجاد شده زیاد عمیق به نظر نمی رسند.

وی با بیان اینکه این پدیده در بسیاری از کشورهای کوهستانی دیگر نیز رخ می‌دهد گفت، طبیعت با خودش در تعادل است که در مناطق کوهستانی بخشی از این تعادل از طریق فرسایش ایجاد می شود اما ایجاد هر تغییری توسط بشراین تعادل را بر هم زده و ممکن است به ناپایداری بیانجامد اما نکته مهم آن است که دستکاری‌های انجام شده تا چه اندازه حساب شده است و به چه میزان مراقبت و رفتار سنجی در مورد سازه ای مانند راه انجام می‌دهیم و یا برای آن هزینه می کنیم.

انصاری با بیان اینکه رخداد ناپایداری های دامنه ای یا زمین لغزش در استان‌های کوهستانی و شمالی کشور بیشتر است، گفت: دلیل این امر توپوگرافی خشن یا پستی و بلندی های شدید زمین و اختلاف ارتفاع زیاد و ژرفای  زیاد دره ها است و از این رو پدیده‌هایی چون ریزش و لغزش در این مناطق بیشتر است.
برچسب ها: جاده چالوس
نام شما

آدرس ايميل شما
توجه: نظرات حاوی توهين، افترا، اتهام و ... به اشخاص حقيقی و حقوقی، و نظرات شعارگونه «مرگ، درود و مشابه آنها»، و همچنين نظرات طولانی تر از 500 حرف، به هيچ وجه منتشر نخواهند شد.
نظر شما *

پربيننده‎ترين مطالب و خبرها