به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۲۲:۴۳
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۱۲/۲۳ ساعت ۱۴:۱۱
کد مطلب : ۳۲۶۴۳۳

رضا کیانیان از فلسفه چهارشنبه سوری نوشت

رضا کیانیان از فلسفه چهارشنبه سوری نوشت
گروه فرهنگی: رضا کیانیان در صفحه اینستاگرام خود نوشت:
سیاوش یا سیاوخش …
یکى از مظلومترین چهره هاى افسانه های ایران است که در شاهنامه آمده است .
نامادریش سودابه ، که زنی زیبا و هوسباز بود، به او دل می بندد و تمنای نزدیکی می کند. اما سیاوش هرگز به مکر او گرفتار نمی شود و از او دوری می کند..
تا اینکه سودابه قصه را وارونه به گوش کیکاووس شاه می رساند. این جسارت پسر ، شاه را بر می آشوبد و بر سیاوش خشمگین می شود.سیاوش از پدر درخواست می کند تا براى اثبات پاکى و بیگناهی اش، از میان کوه آتش گذر کند و اگر سالم بیرون آمد، آن را دلیل بى گناهیش بداند .

می گویند این آزمون آتش در آخرین سه شنبه سال (بهرام شید ) انجامید و سیاوش سرفرازانه از آتش بیرون آمد و بی گناهی اش بر همه پدیدار شد.پس به دستور کیکاووس فردایش یعنی چهارشنبه (بهرام شید) به ستایش سیاوش، در میان میدان اصلی شهر سوری بر پا شد. چهارشنبه سوری ...

و از همان زمان این روز یکی از جشن های ملى ست.پس ایرانیان واپسین سه شنبه سال را به یاد بی آلایشی سیاوش، با برافروختن آتش و پریدن از روى آن جشن میگیرند .....

چهارشنبه سوری در پی و بنیاد، بزرگداشتی از روی آوردن به پاکی و دوری از پلیدی و نیرنگ است.و پریدن از روی آتش نمادی ست که همه همانند سیاوش ، از پلیدی و نیرنگ دوری می کنیم و سال نو را با پشت سر نهادن سیاهی و پلشتی و رو آوردن به پاکی و روشنایی آغاز خواهیم کرد.
 
برچسب ها: رضا کیانیان
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها