کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

گستاخی‌های سفیر روسیه در تهران تمام شدنی نیست

جاگاریان: گریبادوف برای شما دشمن است برای ما شاعر و دیپلماتی بزرگ

25 اسفند 1400 ساعت 18:34


گروه سیاسی:  سفیر دولت متجاوز روسیه در تهران، که برخی از اظهارات و یا عملکردهای وی در ماه های اخیر جنجال‌آفرین بوده، در تازه‌ترین نمونه از اینگونه سخنان گفت: الکساندر گریبادوف برای شما (ایرانیان) دشمن است و برای ما "شاعر و دیپلمات بزرگی است".
لوان جاگاریان به تازگی در برابر بنای یادبود گریبادوف در سفارت روسیه در تهران و در مراسم "روز دیپلمات" در روسیه، با اهدای گل ادای احترام کرد، اقدامی که با واکنش منفی افکار عمومی در ایران رو به رو شد.
سفیر روسیه در تهران به پایگاه خبری اعتمادآنلاین گفت که تاریخ‌دانان ایران و روسیه باید بر سر مسائل تاریخی دو کشور با هم گفت و گو کنند.
گریبایدوف نمایشنامه‌نویس، شاعر و آهنگسازی روسی بود که در یکی حساس‌ترین سال‌های تاریخ ایران در دوران قاجار در مذاکرات صلح ترکمانچای و نگارش عهدنامه آن نقشی اساسی ایفا کرد و مدت کوتاهی پس از عقد عهدنامه، به عنوان وزیر مختار روسیه به ایران آمد. وی در ۹ بهمن ۱۲۰۷ در تهران به دست معترضان کشته شد.سفیر روسیه در تهران به تازگی در سالگرد قتل گریبادوف تصاویری از ادای احترام به وی را در توییتر منتشر کرده بود.وی پیش از این هم یک عکس مشترک با سفیر بریتانیا در ایوان سفارت روسیه منتشر کرده بود در حالی که یک صندلی خالی احتمالا به نشانه نبود نماینده دولت آمریکا در ایران، در بین این دو مقام گذاشته شده بود.
عکسی که سفارت روسیه از دیدار سفیر این کشور و سفیر بریتانیا در تهران منتشر کرده، در میان کاربران توییتر بحث‌بر‌انگیز شد، آن قدر که حتی برخی از چهره‌های سیاسی ایران هم وارد میدان شده و علیه آن مطالبی نوشتند.عکس مورد نظر به نوعی یادآور تصویری از دیدار رهبران سه کشور قدرتمند در جریان جنگ جهانی دوم است. در این دوره، متفقین که علیه آلمانی‌ها می‌جنگیدند بی‌اعتنا به موضع بی‌طرفانه حکومت ایران، وارد خاک این کشور شده بودند.
انتشار این عکس هم با واکنش منفی افکار عمومی روبه رو شد. جاگاریان در مصاحبه خود با اعتمادآنلاین از این اقدام هم دفاع کرده و خطاب به خبرنگاری که از وی پرسش می کرد گفت: ما به نظر شما احترام می گذاریم شما هم به نظر ما احترام بگذارید.
 جاگاریان در ادامه مصاحبه خود  حمله کشورش به اوکراین را مشروع خواند و گفت: اوکراین یک کشور ساختگی است و روسیه تا زمانی که به اهداف خود از حمله به اوکراین برسد، به این حمله ادامه خواهد داد.او گفت: حمله کشورش به اوکراین "عملیات ویژه نظامی است".
سفیر روسیه در تهران گفت که ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه "واضح و روشن توضیح داد که اوکراین یک کشور ساختگی بود. بلشویک‌ها این کشور را درست کردند.. دونباس قبلا مال روسیه بود و با زور به اوکراین ملحق شد. آنجا روس‌ها زندگی می‌کنند و لذا  پوتین تاکید کرد که می‌توان گفت اوکراین در حقیقت کشوری به نام ولادیمیر ایویچ لنین است و لنین معمار و بنیانگذار اوکراین است. اوکراین اصلا وجود نداشت و یک کشور ساختگی است".
اوکراین یک کشور مستقل از سال ۱۹۱۷ است که مدتی بعد در تاسیس اتحاد جماهیر شوروی مشارکت کرد. این کشور در سال ۱۹۹۱ استقلال خود را از شوروی پس گرفت.روسیه از سه هفته پیش به شکل گسترده به خاک اوکراین حمله کرده است. حمله نظامی به اوکراین، نقض تمامیت ارضی این کشور و مطابق منشور ملل متحد تجاوز محسوب شده است.
ولادیمیر پوتین رئیس جمهور،روسیه، پیش از حمله به اوکراین، استقلال دو منطقه جدایی طلب در شرق اوکراین را به رسمیت شناخت.
 جاگاریان درباره حمله روسیه به اوکراین گفت: ما طرفدار جنگ نبودیم، ما مجبور بودیم و این توطئه آمریکا بود. آنهایی که روسیه را تحریم کردند، دنبال بهانه بودند. اگر اوکراین نبود بهانه‌ای دیگر پیدا می‌کردند چرا که روسیه کشوری بزرگ و مستقل است و باید روسیه را تضعیف کنند. آنها نمی‌توانند کشورهایی را که زیر سلطه‌شان نیستند، تحمل کنند؛ مثل جمهوری اسلامی ایران، مثل چین و روسیه.سفیر روسیه در تهران گفت:ما ۵ خواسته اصلی از اوکراین داریم: اول خلع سلاح کردن اوکراین، به رسمیت شناختن کریمه به عنوان بخشی از روسیه، به رسمیت شناختن دونتسک و لوهانسک به عنوان دو جمهوری مستقل در چارچوب مرزهایی که این جمهوری‌ها داشتند، اعلام وضعیت منطقه عاری از سلاح هسته‌ای در اوکراین و بی‌طرفی اوکراین.


 


کد مطلب: 326888

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/326888/جاگاریان-گریبادوف-دشمن-شاعر-دیپلماتی-بزرگ

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir