کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

روسیه سابقه درخشانی در رابطه با ایران ندارد

تاثیر سنگ‌اندازی روسیه در مسیر احیای برجام

ایلنا , 26 اسفند 1400 ساعت 10:54


گروه سیاسی:  سفیر پیشین ایران در روسیه در تحلیل تاثیر اقدام روسیه در سنگ‌اندازی در مسیر احیای برجام، اهداف و تاثیر این اقدام را مورد بررسی قرار داد.
نعمت‌الله ایزدی، در تحلیل دستاوردهای احتمالی سفر وزیر امور خارجه به روسیه در خصوص وقفه ایجاد شده در مذاکرات وین و در پاسخ به این سوال که روابط ایران و روسیه تا چه حد تحت تاثیر اقدام مسکو در سنگ‌اندازی در روند مذاکرات برای احیای قرار خواهد گرفت، گفت: روابط ایران و روسیه، روابطی طولانی، پرفراز و نشیب و در عین حال به اعتقاد من همیشه مملو از بی‌اعتمادی متقابل نسبت به هم است و پیچیدگی‌های خاص خود را نیز دارد و ضمن اینکه اهمیت بسیار زیادی دارد چرا که این کشور همسایه ما است و هر کشوری باید تحت هر شرایطی با همسایه خود رابطه مناسبی داشته باشد و بتواند مشکلات را مدیریت کند.
وی ادامه داد: بنابراین روابط ایران و روسیه، روابط بسیار حساس و مهمی است که مدیریت کردن و پایدار نگاه داشتن آن نیز کار آسانی نیست و به همین دلیل هم طبیعتا ارتباط ما باید با آن‌ها مداوم باشد و همینطور هم بوده است. روس‌ها کم و بیش معتقد هستند که فراز و نشیب روابط دو کشور ناشی از ارتباط با طرف ثالث است و اگر روابط ایران با غرب خوب باشد می‌تواند روابط با روسیه را تحت تاثیر قرار دهد. تهران هم معتقد است که این رابطه به شکلی متاثر از طرف ثالث است و مصداق آن نیز حمایت مالی و معنوی روسیه از عراق در جریان جنگ ایران و عراق است. الان هم روس‌ها شکلی از روابط پیشرفته را با اسرائیل دارند که می‌تواند ایران را ناراضی کند.
وی افزود: روسیه از لحاظ تاریخی هم خیلی سابقه درخشانی در رابطه با ایران ندارد و این کشور در موضوعات مختلفی ایران را رنجانده است و همیشه مشکلاتی در این رابطه وجود داشته است. این روابط پیچیده است اما ارزش پیگیری و ممارست را دارد و باید از این روابط نگاه‌داری کرد.
سفیر پیشین ایران در روسیه در خصوص اهداف مسکو برای درخواست تضمین کتبی از واشنگتن برای مصون ماندن کشورش در روابط با تهران از تحریم‌هایی که پس از تهاجم به اوکراین وضع شده، گفت: پاسخ یک کلمه‌ای به این سوال این است که این مساله ناشی از فرصت‌طلبی روسیه در شرایط فعلی‌ است و بحثی را مطرح کرده که جایش اینجا نیست. مسکو حالا که خودش گرفتار شده می‌خواهد از این فرصت برای بهانه‌تراشی استفاده کند و بگوید اگر می‌خواهید تحریم‌ها رفع شود من هم باید از این موضوع نفع ببرم. البته تحریم‌های روسیه هیچ ارتباطی با تحریم‌های ایران ندارد و ایران هم به اعتقاد من پاسخ مناسبی داده و خواسته تقاضای روسیه در کمیسیون مشترک برجام مطرح شود که می‌داند در این کمیسیون با آن مخالفت خواهد شد. این پاسخ نوعی از کنار موضوع رد شدن است. از دید من خواسته روسیه قطعا مرتبط با برجام نیست و این توافق تنها قادر به رفع تحریم‌های ایران است و نباید در این رابطه گروکشی صورت بگیرد و مذاکرات وزرای خارجه در روسیه هم حول محور همین موضوع بود.
وی افزود: مردم ایران در همین حال هم مشکل زیادی با برخوردهای روسیه دارند و پافشاری مسکو بر خواستش در مسیر احیای برجام می‌تواند بر ارتفاع این دیوار بی‌اعتمادی بیافزاید. روسیه اگر تحت فشار تحریم‌های غرب قرار گرفته چاره‌اش این است که اوکراین را تخلیه کند نه اینکه در قبال موضوع رفع تحریم‌های ایران به گروکشی و سنگ‌اندازی بپردازد که سال‌هاست تعهداتش را اجرا کرده تا بتواند از مواهب برجام بهره ببرد.
این دیپلمات پیشین گفت: روس‌ها باید تلاش کنند که هر چه بیش‌تر نه دولتمردان که دل مردم ایران را به دست بیاورند. من این بحث را با خود مقامات روس هم مطرح کرده‌ام و مشورت خیرخواهانه به سران مسکو این است که باید افکار عمومی مردم را با خود داشته باشید نه اینکه باز هم مانعی برای بهره‌مندی مردم از مواهب برجام شوند. البته مسکو می‌داند این اقدامش نتیجه‌ای هم در بر ندارد و تنها ممکن است احیای برجام را با تاخیر مواجه کند.


 


کد مطلب: 326932

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/326932/تاثیر-سنگ-اندازی-روسیه-مسیر-احیای-برجام

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir