به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۱۵:۳۶
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۱۲/۲۶ ساعت ۱۴:۲۲
کد مطلب : ۳۲۶۹۵۱

انواع روش‌های پایدارسازی گودبرداری شرکت تدبیر خاک ماندگار

شرکت تدبیر خاک ماندگار در سال 1388 تاسیس گردید . هدف از تاسیس این شرکت احساس نیاز برای تاسیس یک شرکت فنی و تخصصی در زمینه ژئوتکنیک جهت بالا بردن کیفیت اجرای پروژه های شهری و تامین امنیت و آسایش برای همشهریان عزیزمان بود.
 
اهمیت سازه نگهبان در چیست؟
اهمیت سازه نگهبان ، همان طور که میدانید، استفاده از فعاليت‌های اجرايی با عمليات خاکبرداری یا گودبرداری در زمين در پروژه های ساختمانی اغلب استفاده می‌شود.
از اهمیت سازه های نگهبان میتوان به حفظ جان انسانهای خارج و داخل گود،
حفظ اموال خارج و داخل گود و نيز فراهم آوردن شرايط امن و مطمئن برا اجراي کار اشاره کرد. عدم اهیمت دادن ه سازه های نگهبان، میتواند خسارت های جبران نا پذیری مانند: احتمال آسيب‌ديدگي افراد،
تخريب ساختمان‌هایمجاور، آسيب به لوله‌کشي‌ها را داشته باشد. اين مسئله می‌تواند هزينه‌های مالي و جانی زيادی را در پي داشته باشد.
لازمه شروع یک پروژه ساختمانی، خاک برداری است که بایستی جداره های آن قائم يا نزديک به قائم باشد.
فشار جانبي وارد بر اين جداره ها ناشي از رانش خاک بر اثر وزن خود آن ، و نيز سر بار هاي (surcharge) ، احتمالي روي خاک کنار گود مي باشد. جهت جلوگيری از ريزش ترانشه و تبعات منفی احتمالی ناشی از خاکبرداری ،سازه های موقتی را جهت مهار ترانشه استفاده می‌کنند که به آن سازه های نگهبان (retaining structures;support systems)  مي گويند.
 
پایدار سازی به روش نیلینگ
سازه نگهبان نیلینگ ؛ نخستین بار ، جمعی از مهندسین استرالیایی از روش نیلینگ به منظور استحکام و پایدار سازی شیروانی های ساخته شده از سنگ داخل تونل ها استفاده کردند .
این مهندسین برای پایدارسازی دیواره های تونل ، مجموعه ای از سوراخ ها را در سقف و دیوار های تونل مذکور حفر کردند و در داخل آنها میلگردهای فولادی قراردادند .
این میلگرد ها را با قرار دادن شبکه های مش در انتها ، داخل تونل گیردار کردند . سپس با ریختن دوغاب در این سوراخ ها و پاشیدن بتن به دیواره های تونل اقدام به پایدار سازی دیواره ها شدند .
نیلینگ  که مهندسین استرالیایی اولین بار با استفاده از آن موفق به پایدارسازی دیوار تونل شدند را بعد ها مهندسین آلمانی و فرانسوی در پایدار سازی دیوارها و شیروانی ها مورد استفاده قراردادند .
استفاده از این روش که نیلینگ نام گذاری شد ، برای استفاده در پایدارسازی دیوارهای خاکی گودبرداری شده و شیروانی ها گسترش داده شد.

پایدار سازی به روش نیلینگ

 پایدار سازی به روش انکراژ
پایدار سازی به روش انکراژ ، یکی از روش‌های بسیار موثر در پایدارسازی گودهای عمیق، پایدارسازی گود به روش انکراژ می باشد.
انکراژ با نام‌های میل مهار و دوخت به پشت نیز شناخته می شود.
مراحل اجرایی این روش تا حدودی شبیه روش نیلینگ می باشد، با این تفاوت که در روش انکراژ میل مهارها پیش تنیده می شوند. با این تفاوت که در واقع در روش انکراژ دو لایه مقاوم و فعال خاک پیش از حرکت توده فعال به همدیگر دوخت داده می شوند.
باید گفت که به دلیل نیاز به نیروی متخصص و تجهیزات به کار رفته پیچیده تر در روش انکراژ هزینه های اجرای این روش نسبت به نیلینگ بیشتر می باشد، ولی می توان با ترکیب روش نیلینگ و انکراژ، متناسب با نوع خاک و ارتفاع گودبرداری از هزینه های طرح کاست.

  پایدار سازی به روش انکراژ
 
سازه نگهبان استرات یا مهار متقابل شرکت تدبیر خاک ماندگار
سازه نگهبان استرات یا مهار متقابل ، مهار گذاری فشار خاک یا به اصطلاح استرات در سازه نگهبان، در این روش پایدار سازی گودها با عرض کم صورت می‌گیرد.
استفاده از المان‌های مهار متقابل باعث کنترل و کاهش تغييرشکل‌های جانبی ديواره‌های گودبرداری در روش استرات می‌شود.
در اين روش نيز المان‌های قائم در داخل شمع‌هايی به طول بيش از ارتفاع گود قرار می‌گيرند،که انتهای آن‌ها با بتن به صورت گيردار در داخل شمع‌ها مهار شده است.

سازه نگهبان استرات یا مهار متقابل شرکت تدبیر خاک ماندگار

اين المان‌های قائم می‌توانند پروفيل‌های H شکل يا I شکل و يا مقاطع مستطيلی شکل باشند.
بعد از جانمایی این المان‌های قائم در دو طرف دیوارهای گود، آن‌ها را به کمک تیرها و المان‌های افقی شکل به صورت سازه خرپایی به یکدیگر متصل می‌گردد، تا بتوانند به پایداری یکدیگر کمک کنند. در روش استرات در سازه نگهبان مزایا و معایبی را در خود جای داده است.

سازه نگهبان شمع به چه صورتی هست؟
سازه نگهبان شمع ، شمع های درجا یکی دیگر از روش های پایدارسازی جداره های گود می باشد.
ایمن سازی جداره های گود و ایجاد سازه نگهبان از اصلی ترین پیش نیازهای عملیات خاکی و گودبرداری (پی کنی) ،
در مناطق شهری و بخصوص ساختمان های بلند مرتبه (برج ها) در مجاورت با منازل مسکونی آسیب پذیر می باشد.
در این روش پایدارسازی گود، در پیرامون زمینی که قرار است گودبرداری شود در فواصل معینی از هم،
شمع‌هایی را اجرا می کنیم. این شمع ها می توانند از انواع مختلف مصالح سازه ای نظیر فولاد، بتن و چوب، بصورت پیش ساخته یا درجا باشند.

پس از اجرای شمع ها، می توان عملیات گودبرداری را اجرا کرد و در صورت لزوم باید شمع‌ها را در امتداد دیواره گود مهاربندی کرد.
پایدارسازی شمعی در برخی موارد علاوه بر ایفای نقش حفاظت جانبی، نقش آب‌بندی را نیز ایفا می‌کند.
 
 سازه نگهبان شمع به چه صورتی هست؟
 
 تماس با شرکت تدبیر خاک ماندگار
شرکت تدبیر خاک ماندگار همه روزه برای پاسخ گویی به شما و ارائه خدمات حاضر می باشد.
  02122480614
02122464621
09126261251
    02122464618
 
اینستاگرام شرکت تدبیر خاک ماندگار  @tadbirkhakmandegar
 
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها