به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۶ - ۱۲:۰۶
 
۲
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۱۲/۲۷ ساعت ۱۰:۵۳
کد مطلب : ۳۲۷۰۲۸

شکایت یک میلیارد دلاری یک آمریکایی که در ایران زندانی شده بود

گروه سیاسی: یک کهنه سرباز نیروی دریایی ایالات متحده که به مدت حدود دو سال در ایران زندانی شده بود، با ثبت شکایتی علیه حکومت ایران درخواست غرامت یک میلیارد دلاری کرد.
شکایت یک میلیارد دلاری یک آمریکایی که در ایران زندانی شده بود
 مایکل وایت ادعا کرده که او را ربوده‌اند، به گروگان گرفته و تحت شکنجه قرار داده‌اند. وایت در شکایتنامه خود جزییاتی از آن‌چه سوءرفتار «طولانی و مستمر» با او پشت میله‌های زندان نامیده است، آورده از جمله کتک زدن، مشت زدن، شلاق زدن به پاهایش، محرومیت از غذا و نوشیدنی و فشار بر او برای این که به دروغ اعتراف کند جاسوس دولت ایالات متحده بوده است.
این شکایتنامه می‌گوید: «وایت نزدیک به دو سال این تروما را تحمل کرد. هیچ وقت نمی‌دانست که اصلا یا چه زمانی آزاد می‌شود و به خانواده خود می‌پیوندد. بارها به او وعده داده شد که شرایطش بهتر می‌شود، اما وقتی که این اتفاق نیفتاد، او از نظر روانشناختی درهم شکسته شد». ادعاهای مطرح شده توسط وایت در این شکایتنامه شبیه همان روایاتی است که او در ۱۵۶ صفحه پشت میله‌های زندان نوشت و بعدها در اختیار خبرگزاری آسوشیتدپرس نیز قرار گرفت.
مایکل وایت شهروند آمریکایی در سال ۱۳۹۷ به اتهام «توهین» به رهبر جمهوری اسلامی و «انتشار عمومی یک عکس خصوصی» به ۱۰ سال زندان محکوم شد. او در نهایت خرداد ۱۳۹۹ پس از تحمل حدود دو سال زندان در اقدامی که به نظر می‌رسید تبادل زندانیان بین دو کشور باشد آزاد شد.
اگرچه مقامات دو کشور بحث تبادل زندانیان را رد کردند اما همزمان با آقای وایت وایت، سیروس عسگری، شهروند ایرانی نیز که در آمریکا زندانی بود، آزاد شد. آقای عسگری، استاد دانشگاه صنعتی شریف، به سرقت اطلاعات محرمانه تجاری متهم بود، اما پس از سه سال، دادگاهی او را بی گناه تشخیص داد.
همان زمان وزارت خارجه ایران، تأیید کرد که بیل ریچاردسون، فرماندار سابق ایالت نیو مکزیکو، با محمدجواد ظریف، وزیر وقت خارجه ایران درباره آزادی وایت، دیدار و مذاکره کرده‌اند.
برچسب ها: ایران و آمریکا
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها