به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۵:۰۳
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۱۲/۲۷ ساعت ۱۲:۲۸
کد مطلب : ۳۲۷۰۶۶

اقتصادخوانده‌ها عمق موضوع را نمی‌شناسند

اقتصادخوانده‌ها عمق موضوع را نمی‌شناسند
گروه اقتصادی: یک استاد دانشگاه اظهار داشت: برخی‌ها می‌گویند ارز 4200 تومانی به نقطه هدف اصابت نکرده اما این کاملا حرف بیهوده‌ای است چراکه ما می‌بینیم این افراد خود هم قبول دارند که حذف ارز 4200 تومانی باعث بالا رفتن نرخ تورم کالاهای اساسی می‌شود و می‌دانیم که کالاها باهم چسبندگی قیمتی دارند و اگر کالاهای اساسی با حذف ارز 4200 تومانی گران شوند این افزایش به سایر کالاها نیز سرایت خواهد کرد.

به گزارش ایلنا، مرتضی افقه  درباره تصمیم نمایندگان مجلس برای حذف ارز 4200 تومانی اظهار داشت: موضوع مهم این است که اگر نمایندگان یا مسئولان مدعی هستند که در توزیع ارز 4200 تومانی فسادی رخ داده شده چرا با آن فساد مبارزه نمی‌کنند و جلوی آن را نمی گیرند. تمام افرادی که از رانت ارز 4200 تومانی برخوردار شدند مشخص هستند و اگر مرتکب فسادی شده‌اند قوه قضاییه به راحتی می‌تواند به این افراد دسترسی داشته باشند و می‌توان با مفسدان ارز 4200 تومانی برخورد کنند.

وی افزود: بارها گفتم در شرایط نابرابری که ایجاد شده جریانی به دنبال پر کردن این نابرابری با دادن رانت به برخی هستند. برخی از اقتصادخوانده‌ها هم که عمق این موضوع را نمی‌شناسند در مورد حذف ارز 4200 تومانی صحبت‌هایی می‌کنند و برخی از رسانه‌ها هم صحبت‌های این اقتصادخوانده‌ها را منتشر می‌کنند، متاسفانه این افراد در جلسات با مسئولان همین موضوعات را تکرار می‌کنند و مسئولان هم به این اقتصادخوانده‌ها اعتماد می‌کنند بدون اینکه بدانند حذف ارز 4200 تومانی چه تبعاتی خواهد داشت و چه ریشه‌ای دارد.

این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه دولت به جای برخورد با مفسدان دریافت کنندگان ارز 4200 تومانی تصمیم گرفته تا یارانه توده محروم را حذف کند گفت: در حالی که تمام رانت خواران و مفسدان دریافت کننده ارز 4200 تومانی مشخص هستند و اطلاعات آنها در بانک مرکزی قابل دسترس است اما عده‌ای تصمیم گرفتند تا ارز 4200 تومانی را برای 80 میلیون نفر حذف کنند و کالا برای این جمعیت گران‌تر توزیع شود.

افقه درباره اظهارات برخی از نمایندگان مجلس و مسئولان  موافق حذف ارز 4200 تومانی گفت: برخی‌ها می‌گویند ارز 4200 تومانی به نقطه هدف اصابت نکرده است اما این کاملا حرف بیهوده‌ای است چرا که ما می‌بینیم این افراد خود هم قبول دارند که حذف ارز 4200 تومانی باعث بالا رفتن نرخ تورم کالاهای اساسی می‌شود و می‌دانیم که کالاها باهم چسبندگی قیمتی دارند و اگر کالاهای اساسی با حذف ارز 4200 تومانی گران شوند این افزایش قیمت به سایر کالاها سرایت خواهد کرد.

وی افزود: موافقان حذف ارز 4200 تومانی هم جرأت تصمیم‌گیری در این باره ندارند و شاهد ورود دستگاه‌های امنیتی هستیم و به همین دلیل است که یک ماه پیش از حذف ارز 4200 تومانی منصرف شدند.این کارشناس اقتصادی افزود: مجلس و دولت احتمالا پس از اینکه توافقاتی در مذاکرات وین پیش آمد و تصور کردند که پول‌های بلوکه شده وارد می‌شود به سرعت برای حذف ارز 4200 تومانی تصمیم گرفتند و به همین دلیل مجلس هم در مدت زمان کوتاهی نسبت به حذف آن تصمیم گرفت.

وی با اشاره به میزان افزایش قیمت کالاهای اساسی با حذف ارز 4200 تومانی گفت: به صورت دقیق هیچ نهادی میزان تورم پس از حذف ارز 4200 تومانی را اعلام نکرده اما آنچه که تولیدکنندگان و توزیع کنندگان می‌گویند باید منتظر افزایش دو تا سه و نیم برابری کالاهای اساسی و کالاهای این گروه خواهیم بود. البته حذف ارز 4200 تومانی باعث افزایش تعرفه همه کالاها خواهد شد.

افقه درباره کالابرگ و وجه ریالی که به جای ارز 4200 تومانی می‌خواهند پرداخت کنند گفت: در ابتدا باید به این نکته توجه داشته باشیم با توجه به ناکارآمدی این دولت و ناکارآمدی اداری و سیاسی و اجرایی مسئولان بحث کالابرگ به طور آنچه که می‌گویند به اجرا نمی‌رسد. موضوع بعدی این است که اگر در ارز 4200 تومانی رانتی وجود داشته در کالابرگ هم رانت ایجاد خواهد شد بنابراین بحث رانت همچنان وجود دارد و از بین نخواهد رفت.این کارشناس مسائل اقتصادی با بیان اینکه حذف ارز 4200 تومانی و یارانه مردم ممکن است اعتراضات سال 96 و 98 را تکرار کند گفت: امیدوارم شاهد این اعتراضات نباشیم چراکه این شورش‌ها معمولا کور است و هم توده محروم مردم را دچار آسیب و هم حاکمیت را دچار لطمه خواهد کرد.
برچسب ها: مرتضی افقه
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها