به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۲۹ - ۰۱:۰۷
 
۲
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۱۲/۲۷ ساعت ۱۲:۳۰
کد مطلب : ۳۲۷۰۶۷

قیمت خرمای ماه رمضان اعلام شد

قیمت خرمای ماه رمضان اعلام شد
گروه اقتصادی: رییس انجمن ملی خرما گفت: رتبه نخست تولید خرما‌های متنوع از آن ایران است اما در ماه رمضان خرما مضافتی و کبکاب بیشترین تقاضا برای مصرف را دارد و قیمت آن در مبدا کیلویی 35 تا 38 هزار تومان است.
به گزارش ایلنا،محسن رشید فرخی  با اشاره به تامین خرما ماه رمضان، گفت: برای تنظیم بازار میزان عرضه آن اهمیت ویژه دارد در حال حاضر خرما به اندازه نیاز در انبارها و سردخانه‌ها خرما موجود است و باید بگویم که قیمت‌ خرما نیز در 4 سال اخیر با توجه به تورم افزایش پیدا نکرده است این در حالیست که قیمت داده‌های کشاورزی 4 تا 5 برابر افزایش نرخ را تجربه کردند.

وی با بیان اینکه عرضه مستقیم خرما در فروشگاه‌های زنجیره‌ای صورت می‌گیرد، گفت: مطابق با توافق صورت گرفته بین ستاد تنظیم بازار و فروشگاه‌های زنجیره‌ای قرار شده است که این فروشگاه‌ها به دریافت حداقل سود بسنده کنند و از آنجایی که ما به اندازه کافی خرما ذخیره شده داریم مشکلی برای عرضه خرما در ماه رمضان نخواهیم داشت.

این فعال اقتصادی با اشاره به خرماهای پرمصرف در رمضان، افزود: ایران در تولید خرماهای متنوع در جهان رتبه نخست را دارد اما در این ماه خرما مضافتی و کبکاب بیشترین تقاضا برای مصرف را دارند.به گفته رشید فرخی؛ میادین عرضه میوه و تره‌بار در شهرهای پرجمعیت قرار است به مراکز عرضه مستقیم خرما در رمضان تبدیل شوند.رییس انجمن ملی خرما خاطر نشان کرد: قیمت خرما مضافتی در مبدا کیلویی 35 تا 38 هزار تومان است.

وی در پاسخ به این پرسش که همواره در سال‌های گذشته باوجود قول‌های مساعد مسئولان در تامین خرما در ماه رمضان با کمبود عرضه و افزایش قیمت خرما مواجه می‌شودیم آیا این احتمال وجود دارد که در رمضان پیشرو نیز قیمت خرما روند افزایشی به خود بگیرد؟ گفت: حدود 1 میلیون و 250 هزار تن خرما در سال تولید می‌شود و ما دومین تولیدکننده خرما در جهان محسوب می‌شویم حدود 25 تا 30 درصد از خرما تولیدی برای صادرات در نظر گرفته می‌شود و بقیه آن مصرف داخلی می‌شود. عوامل محیطی و طبیعی در میزان تولید خرما تاثیرگذار است که با وجود خشکسالی سال زراعی گذشته میزان تولید خرما به میزان کافی بود و در رمضان با کمبود عرضه مواجه نخواهیم شد.این فعال اقتصادی میزان ارزآوری خرما را حدود 400 میلیون دلار دانست و افزود: خرما می‌تواند مانند پسته جزو مهم‌ترین اقلام صادراتی محصولات کشاورزی باشد و ارز قابل توجهی برای کشور ایجاد کند اما مشروط به اینکه قوانین صادراتی یک شبه روند صادرات خرما را متوقف نکند.
برچسب ها: خرما
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها