به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۱۲/۲۷ ساعت ۱۸:۳۸
کد مطلب : ۳۲۷۱۳۴

رتبه ایران‌در بین خوشبخت‌ترین‌کشورهای جهان

رتبه ایران‌در بین خوشبخت‌ترین‌کشورهای جهان
گروه جامعه: فنلاند برای پنجمین سال متوالی از سوی یک نهاد زیر مجموعه سازمان ملل متحد به عنوان «خوشبخت‌ترین کشور جهان» انتخاب شد.
بر اساس گزارش سالانه شبکه راه‌کارهای توسعه پایدار، نهاد زیر مجموعه سازمان ملل متحد، در این رتبه‌بندی لبنان و افغانستان دو جایگاه پایانی را به خود اختصاص داده‌اند و فرانسه به بهترین رتبه خود طی سال‌های اخیر دست پیدا کرده است.

این کشور اسکاندیناوی که ۵.۵ میلیون نفر جمعیت دارد از ۱۰ امتیاز ممکن ۷.۸۲ امتیاز کسب کرده و بالاتر از کشورهای دانمارک، ایسلند، سوئیس و هلند، در صدر رده بندی گزارش رضایت جهانی قرار دارد.
ایران در این گزارش پس از کشور جنگ‌زده مالی و بالاتر از اوگاندا و لیبریا در رده ۱۱۶ قرار دارد.

فرانس‌پرس در خبری که به این گزارش اختصاص داده، یادآور می‌شود که پنج رتبه بالای این رده‌بندی معمولا بدون تغییر است و تحت انحصار کشورهای اروپایی، به خصوص کشورهای شمال اروپا قرار دارد.بر اساس گزارش رضایت جهانی که از ۱۰ سال پیش تاکنون هر سال با حمایت سازمان ملل متحد در روز هجدهم مارس منتشر می‌شود لبنان، ونزوئلا و افغانستان بیشترین سقوط را در رتبه‌بندی خوشبخت‌ترین یا شادترین کشور جهان داشته‌اند.

در مقابل صربستان، بلغارستان و رومانی، سه کشوری هستند که از لحاظ شاخصه‌های سنجش خوشبختی یا شادی پیشرفت‌های قابل توجهی در این رتبه بندی داشته‌اند.لبنان که کماکان با نا آرامی‌ و بحران حاد اقتصادی دست و پنجه نرم می کند با کسب ۲.۹۵ امتیاز پایین‌تر از زیمبابوه و یک پله بالاتر از افغانستان در رده ما قبل آخر این رده‌بندی قرار گرفته است.

افغانستان با شرایط سخت ناشی از تداوم درگیری‌ها و در نهایت حاکمیت گروه شبه‌نظامی طالبان بر این کشور همانطور که انتظار آن می‌رفت با کسب ۲.۴۰ امتیاز از ۱۰ امتیاز ممکن امسال نیز در رتبه آخر این رده بندی جای دارد.این گزارش از سال ۲۰۱۲ تاکنون به صورت منظم هر سال منتشر می‌شود و در آن نتایج نظرسنجی‌های موسسه گالوپ از شهروندان در باره میزان شادی و خوشبختی آنها با نرخ تولید ناخالص داخلی و نیز ارزیابی سطح همبستگی، ‌آزادی‌های فردی و میزان فساد حاکم بر کشورها مقایسه می‌شود تا در جمع‌بندی و معدل گیری نهایی به یک امتیاز کلی منتهی شود.

بر اساس رتبه‌بندی صورت گرفته بین حدود ۱۵۰ کشور جهان، آلمان و کانادا هر کدام یک رتبه نزول کردند و بالاتر از ایالات متحده به ترتیب در رده‌های ۱۴ و پانزدهم قرار گرفتند.آمریکا در این رتبه بندی در عوض با سه پله صعود نسبت به سال گذشته در رده شانزدهم جای گرفته است. فرانسه در میان خوشبخت‌ترین کشورهای جهان با یک پله صعود به رده بیستم رسید که بهترین جایگاه این کشور طی ده‌ ساله گذشته محسوب می‌شود.

بریتانیا اما بدون تغییر نسبت به سال گذشته کماکان در رده هفدهم خوشبخت‌ترین کشورهای جهان قرار دارد. در میان دیگر قدرت‌های بزرگ، برزیل با سه پله سقوط در جایگاه سی و هشتم و ژاپن با دو پله صعود به رده پنجاه و چهارم دست یافته است.جایگاه روسیه در این رتبه بندی که پیش از تهاجم نظامی این کشور به اوکراین تکمیل شده است با ۴ پله سقوط در رده هشتادم قرار دارد.

چین با جهش ۱۲ پله‌ای رتبه ۷۲ را به خود اختصاص داده و هند با سه پله صعود در جایگاه یکصد و سی و ششم خوشبخت‌ترین یا شادترین کشور جهان جای گرفته است.به اعتقاد جفری ساکس، یکی از تهیه‌کنندگان و نویسندگان گزارش سالانه رضایت جهانی، درسی که از این گزارش می‌توان گرفت و رهبران جهان باید آنرا مد نظر قرار دهند این است که همبستگی اجتماعی، سخاوتمندی میان افراد و صداقت دولت‌ها نقشی حیاتی در احساس رفاه و خوشبختی دارد.

کشورهای اسکاندیناوی از ابتدای انتشار گزارش رضایت جهانی تاکنون همواره جایگاه نخست رتبه‌بندی خوشبخت‌ترین‌ها را به خود اختصاص داده‌اند.پیش از فنلاند که امسال نیز به این جایگاه دست یافت نروژ در سال ۲۰۱۷ صدر این رده بندی را در اختیار گرفت و دانمارک نیز مدت‌ها شاگرد اول این مطالعه بود.
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها