به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۸:۵۲
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۱۲/۲۹ ساعت ۱۱:۱۰
کد مطلب : ۳۲۷۳۸۰

تشریح آخرین وضعیت صادرات کیوی

تشریح آخرین وضعیت صادرات کیوی
گروه اقتصادی: رییس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی گفت: وقتی یک بازار را از دست می‌دهیم نمی‌توانیم ظرف مدت کوتاه بازار دیگری را جایگزین آن کنیم. امروز بعد از دست دادن بازار اوکراین و هند باید به‌دنبال بازارهای صادراتی جدید برای سال 1401 باشیم.به گزارش ایلنا، رضا نورانی ایران را اولین کشور صادرکننده کیوی به اوکراین دانست و گفت: ایران جزو 4 کشور بزرگ تولیدکننده کیوی در دنیا محسوب می‌شود؛ کیفیت و سلامت کیوی تولید شده در کشور قابل توجه است و باید این نکته را اضافه کنم که درختان کیوی در 2 سال اخیر آفت زده نشدند و سمی برای مبارزه باآفات به آنها زده نشده است.

وی با اشاره به ضعیف شدن درختان کیوی در برخی از باغات، گفت: مرجوع کردن محموله کیوی از هند به دلیل آفت شپشک سفید توت، باعث شد که این محصول در دست تولیدکنندگان داخلی بماند از سوی دیگر دولت حمایتی از تولیدکنندگان نکرد و حمایت از آنها در ایران در حد حرف باقی ماند و در عمل کمکی برای تسهیل صادرات صورت نگرفت.

به گفته نورانی، اگر روند صادرات در کشور با مشکل سیاسی و غیرسیاسی مواجه شود اقدامی برای رفع مشکلات آنها از سوی مسئولان دولتی صورت نمی‌گیرد. برای رفع مشکل صادرات کیوی به هند مسئولان از ابتدا باید وارد مذاکره می‌شدند که متاسفانه اقدامی در این زمینه صورت نگرفت.عضو کمیسیون کشاورزی اتاق ایران با بیان اینکه بازارهای صادراتی کیوی تعریف شده است، گفت: وقتی یک بازار را از دست می‌دهیم نمی‌توانیم ظرف مدت کوتاه بازار دیگری را جایگزین آن کنیم. امروز بعد از دست دادن بازار اوکراین و هند باید به‌دنبال بازارهای صادراتی جدید برای سال 1401 باشیم.

وی میزان تولید کیوی در سال جاری حدود 350 هزار تن دانست و افزود: حدود 200 هزار تن کیوی باید صادر می‌شد که متاسفانه این میزان از صادرات محقق نشد. هر روز تعدادی از تولیدکنندگان خرد، کیوی تولیدی را در سردخانه به امید صادرات دپو می‌کنند اما امید به صادرات کم شده است. متاسفانه دولت نیز اقدامی برای رفع موانع صادرات انجام نمی‌دهد.وی با بیان اینکه تحریم‌های ظالمانه گریبان اقتصاد و صادرات را گرفته است، گفت: هزینه حمل در شرایط فعلی بالاست و تعرفه صادراتی برای ما وضع را دشوارتر کرده است. در شرایط تحریم تصاحب بازار جدید دشوار است و ما سال‌ها تمرکز صادراتی خود را بر هند و اوکراین معطوف کرده بودیم و حالا که این بازارها را از دست دادیم تصاحب بازار جدید برای ما دشوار شده است.

به گفته نورانی؛ کیوی به کشورهای حوزه خلیج فارس صادر می‌شود. البته در گذشته نیز عربستان و بحرین جزو بازارهای صادراتی ما محسوب می‌شد که این بازارها نیز از دست دادیم کیوی ایران از عربستان به سودان و از اوکراین به مولداوی می‌رفت.وی تصریح کرد: باید زیرساخت‌های‌ صادرات فراهم شود سال‌هاست که با کمبود کانتینرهای یخچالی مواجه هستیم این در حالیست که تلاشی برای رفع این کمبود صورت نمی‌گیرد؛ همچنین در حمل هوایی نیز با چالش‌های جدی مواجه هستیم و اگر می‌خواهیم بازارهای بیشتری را تصاحب کنیم باید نخست، مشکلات در زمینه حمل‌ونقل را رفع کنیم. تصاحب بازار اروپا نیازمند توسعه زیرساخت‌های حمل‌ونقلی هست.نورانی با بیان اینکه واردات با تعرفه پایین و صادرات با تعرفه بالا صورت می‌گیرد، گفت: انتظار داریم پروتکل‌های جدید صادراتی نوشته شود که عدالت در تجارت بیشتر محقق شود پروتکل‌های فعلی یک سویه و به نفع کشورهای خارجی هستند.
برچسب ها: صادرات کیوی
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها