به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۰ - ۱۸:۴۳
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۱/۰۱ ساعت ۱۴:۴۷
کد مطلب : ۳۲۷۵۱۰

تولید زعفران در سال ۱۴۰۱ ایده‌آل نخواهد بود

تولید زعفران در سال ۱۴۰۱ ایده‌آل نخواهد بود
گروه اقتصادی: عضو شورای ملی زعفران گفت: آمار گمرک حاکی از این مهم است که میزان صادرات در دی 63 درصد و در بهمن 50 درصد کاهش داشت. این مسئله نشان‌ می‌دهد که ما بخشی از بازارهای صادراتی خود را از دست دادیم.به گزارش ایلنا،علی حسینی با اشاره به چشم انداز تولید زعفران در سال آینده، گفت: زعفران محصولی است که با هدف صادرات تولید می‌شود و حدود 80 درصد از زعفران تولید شده صادر و 20 درصد آن در داخل مصرف می‌شود از این‌رو این کالای صادراتی نیازمند تدوین چشم‌انداز صادراتی شفاف و واقعی است تا بتوانیم ارزش واقعی این محصول را در بازارهای جهانی دریافت کنیم.

وی با اشاره به لزوم رفع موانع تولید و صادرات، گفت: یکی از خواسته‌های ما از دولت این است که نگاه واقعی به مسائل داشته باشد. صادرکنندگان در شرایط تحریم با پذیرش خطرات و ریسک بسیار اقدام به صادرات می‌کند و از سوی دیگر برای دریافت ارز حاصل از صادرات با چالش‌های جدی مواجه هستند. دولت به این موضوع و مشکلات پیشروی صادرکنندگان واقف است اما عزم جدی برای رفع این موانع وجود ندارد چراکه در تصمیمات کلان فعالان این حوزه دخالت داده نمی‌شوند و به نقطه نظرات آنها توجه نمی‌شود.

این فعال اقتصادی با بیان اینکه میزان تولید محصولات کشاورزی متاثر از بارندگی است، گفت: در سال جاری 70 درصد تولید زعفران کاهش پیدا کرد که این مهم متاثر از خشکسالی‌های پیاپی سال 99 بود. کاهش تولید این احتمال را تقویت کرد که برخی از بازارها که سال‌ها برای تصاحب آنها تلاش کردیم را از دست بدهیم و به رقبای خود این امکان را بدهیم که زعفران را با قیمت مناسب و در حجم زیاد وارد بازارهای جهانی کنند. تردید نداشته باشید که این مسئله ممکن است خطری جدی برای توسعه صادرات ما ایجاد کند.

عضو شورای ملی زعفران گفت: من فکر می‌کنم میزان تولید در سال آینده چندان قابل توجه نباشد و همچنان با تولید ایده‌آل فاصله داشته باشیم.وی با اشاره به افزایش نرخ زعفران در سال جاری، گفت: آمار گمرک حاکی از این مهم است که میزان صادرات در دی 63 درصد و در بهمن  50 درصد کاهش داشت این مسئله نشان‌دهنده این مهم است که ما بخشی از بازارهای صادراتی خود  را از دست دادیم. ممکن است بخشی از این کاهش فروش ناشی از افزایش جهشی قیمت‌ زعفران باشد. متاسفانه هنوز در این زمینه عارضه‌یابی نشده و مشکل صادرات در 2 ماه اخیر بررسی نشده است.

حسینی ادامه داد: در بحث صادرات زعفران فقط این مسئله مطرح می‌شود که در اروپا یک گرم زعفران 5 دلار بفروش می‌رسد چرا زعفران از کشاورزان با این نرخ خریداری نمی‌شود؟ ما پیشتاز تولید زعفران در دنیا هستیم به این دلیل که توانستیم محصول باکیفیت و با قیمت مناسب عرضه کنیم اما نباید فراموش کنیم که رقبای ما باجدیت تلاش دارند که این افتخار را از ما سلب کنند.

وی تصریح کرد: ما می‌توانیم در بازارهای هدف مراکز عرضه مستقیم کالای ایرانی احداث و اقدام به عرضه مستقیم کالا در بازارهای جهانی کنیم و سود حاصل از این سرمایه‌گذاری نصیب ما شود. وقتی قیمت زعفران ایرانی افزایش ناگهانی پیدا می‌کند بسیاری از رقبا ما خوشحال شدند چراکه توانستند شانه به شانه ما در این مسیر حرکت کند و زعفران باکیفیت زیر قیمت زعفران ایرانی در بازار عرضه کنند.
برچسب ها: زعفران
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها