به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۲۸ - ۱۲:۲۵
 
۲
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۱/۰۷ ساعت ۱۲:۰۶
کد مطلب : ۳۲۸۳۱۸

گردوخاک زندگی مردم خوزستان را سیاه کرده است

گردوخاک  زندگی مردم خوزستان را سیاه کرده است
گروه جامعه: پدیده ریزگرد‌ها چندسالی است که در بعضی ایام سال، مهمان شهر‌های جنوبی و مرکزی کشورمان می‌شود و زندگی مردم را دچار اختلال می‌کند و نفس خیلی‌ها را به شماره می‌اندازد. طی این سال‌ها، کارشناسان متعددی راه‌حل‌های مختلفی در این خصوص ارائه داده‌اند و با توجه به اینکه این چالش یک مسئله فراملی است باید با کشور‌های همسایه نیز در این باره، نشست‌های تخصصی برگزار کرد تا این بحران را بتوان از ریشه، حل کرد. اما هفته‌های اخیر این ذره‌های کوچک خاکستری، زندگی بسیاری از شهر‌های جنوبی و مرکزی کشور را با خاک یکسان کردند که می‌طلبد دولت راهکار‌های علمی و اصولی برای رفع این مسئله مهم در نظر بگیرد.

سیدکریم حسینی، نماینده اهواز در همین خصوص گفت: مردم استان خوزستان و استان‌های همجوار، طی هفته‌های اخیر، روز‌های سخت و جان‌فرسایی داشته‌اند و گرد و خاک و ریزگرد‌ها زندگی مردم را سیاه کرده است. خواسته جدی ما از دولت و شخص آقای رییس جمهور، تدبیر درباره این مسئله است و در همین راستا، تذکری هم کتباً خدمت ایشان داده‌ایم.

وی افزود: پیشنهاد ما این است یک کارگروه و ستاد مشخصی برای این کار تشکیل شود و البته در سطح کشور هم این ستاد فعال باشد که در این مجموعه، وزارت خارجه و وزارتخانه‌های مربوطه حضور داشته باشند و کار را به شکل واقعی و جدی انجام دهند و اقدامات عملی را پیگیری کنند.

عضو مجمع نمایندگان استان خوزستان با بیان اینکه این قضیه قطعاً در سال جاری به ویژه در تابستان تکرار خواهد شد، اظهار داشت: این تکرار، هم سریع‌تر و هم بیشتر خواهد بود. پدیده‌هایی که در هفته‌های اخیر رخ داد، هم تعداد روز‌های آن و هم تعداد دفعات آن بیشتر بود و در چند روز استمرار داشت. ما اعتقاد داریم پدیده ریزگرد‌ها روی تمام حوزه‌ها تاثیر دارد.

نایب رییس کمیسیون اجتماعی مجلس تصریح کرد: این پدیده در حوزه سیاسی، امنیتی، اجتماعی، فرهنگی سرمایه‌گذاری و اشتغال در استان خوزستان و استان‌های همجوار تاثیر منفی داشته است. اگر ما اقدامات بین‌المللی خود را به ویژه در کشور عراق از همین الان شروع نکنیم، آسیب‌های جدی خواهیم دید و واقعاً پدیده‌هایی که سال گذشته داشتیم، متفاوت‌تر از سال‌های پیش از آن بود.

حسینی با تاکید بر اینکه این تفاوت‌ها قطعاً نیاز به یک اقدامات جدی دارد، یادآور شد: مردم استان خوزستان واقعاً دچار آزار و اذیت هستند که می‌تواند تاثیرات منفی در حوزه اجتماعی داشته باشد، به همین دلیل این مسئله از حیطه کاری یک سازمان و یک وزارتخانه خارج است و باید یک اجماعی توسط وزارتخانه‌های ذینفع ایجاد شود.

وی افزود: با این اجماع باید بتوانیم تاثیرات منفی زیست محیطی و دیگر ابعاد آن را جبران کنیم. در کنار آن، کانون ریزگرد‌هایی که با منشاء داخلی هستند باید در ابتدای سال جدید تکلیف‌شان مشخص شود و اعتبارات بودجه‌ها و احیاناً طرح‌های نصفه نیمه‌ای که در دو، سه سال اخیر انجام شده نیز احیا شوند و بتوانیم حداقل در مدت کوتاهی کانون‌های داخلی را کنترل کنیم.

نماینده مردم اهواز در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا طرح‌های علمی برای رفع این مسئله پیشنهاد شده است؟ گفت: پیشنهاد ما این است کار به مردم واگذار شود. زمین‌هایی که منابع طبیعی و سازمان جنگل‌ها روی آن‌ها کار کرده، زمین‌هایی است که ده‌ها سال توسط مردم احیاء و کشت می‌شدند، اما به دلایل کم‌آبی، بحران‌ها و تنش آبی، این مسائل به وجود آمده است. در حال حاضر اگر دولت بتواند با استفاده از کانالی که در آنجا ایجاد شده، آب را با الگوی کشت مناسب به مردم بدهد، مردم حاضرند در این طرح مشارکت کنند.وی در پایان خاطرنشان کرد: مردم حاضرند درباره این موضوع مهم، وارد عمل شوند و ثابت شده در فصل کشاورزی به خصوص فصل کاشت گندم و جو، تثبیت اراضی به وجود آمده و سرسبزی هم ایجاد شده است؛ بنابراین مردم از این طریق به احیاء اراضی کمک کرده‌اند که ما در این باره نیز از دولت کمک می‌خواهیم.
مرجع : جامعه 24
برچسب ها: گردو خاک خوزستان
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها