به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۰:۰۴
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۱/۰۹ ساعت ۱۱:۱۲
کد مطلب : ۳۲۸۵۸۳
میزان یارانه نقدی سال ۱۴۰۱ چقدر است؟

مسابقه دولتمردان در دادن خبر خوش افزایش یارانه‌ها

مسابقه دولتمردان در دادن خبر خوش افزایش یارانه‌ها
گروه اقتصادی: یارانه معیشتی بنزین قرار است روز ۱۰ فروردین ماه به حساب سرپرستان خانوار حدود ۶۰ میلیون نفر واریز شود. در این میان زمان واریز یارانه نقدی و افزایش آن هنوز محل ابهام است.دولت در حالی از آذر ماه سال گذشته انگشت خود را روی دکمه افزایش یارانه قرار داده که هنوز با وجود گذشت بیش از ۴ ماه خبری از افزایش مبلغ یارانه‌ها یا واریز یارانه جدید نیست. از طرفی دولت در لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ بودجه یارانه‌های نقدی و معیشتی را به صورت تفکیک شده نیاورده و در مجموع ۷۳ هزار میلیارد تومان منابع برای پرداخت مبلغ یارانه‌های نقدی درنظر گرفته است.

مسابقه دولتمردان در دادن خبر خوش افزایش یارانه‌ها
یک اقتصاددان  می‌گوید: مشکل دولت کم تجربگی هم مدیران و هم نمایندگان مجلس است. مشکل دوم این است که می‌خواهند نشان دهند با روی کار آمدن دولت سیزدهم همه چیز بهبود می‌یابد؛ حتی اگر تحریم‌ها برداشته نشود.سید مرتضی افقه ادامه داد: بنابراین نمایندگان مجلس و دولتمردان به محض اینکه کمترین نشانه‌ای از بهبود وضع اقتصاد کشور و تامین منابع لازم برای پرداخت یارانه می‌بینند با یکدیگر در دادن این خبر خوش مسابقه می‌دهند؛ بدون اینکه منبع لازم برای پرداخت یارانه محقق شده باشد.

دولت هنوز منبعی برای افزایش یارانه ندارد
این عضو هیات علمی دانشگاه شهید چمران اهواز با تاکید بر ناهماهنگی تیم اقتصادی دولت و همچنین ناهماهنگی دولت و مجلس گفت: دولتمردان منتظر نمی‌مانند تا منبع لازم برای پرداخت یارانه جدید تامین شود و، چون هنوز تحریم‌ها برداشته نشده منبعی برای افزایش یارانه‌ها وجود ندارد. به همین دلیل بلافاصله برای اینکه مسابقه بدهند و خبر خوش را به مردم بدهند بدون اینکه توافق برجام نهایی شده باشد، این خبر را می‌دهند و همین شده که تصمیمات قبل از اینکه نهایی شود، متاسفانه در رسانه‌ها منعکس می‌شود.افقه ادامه داد: این ناهماهنگی در مورد تصمیم به بازگشایی حضوری دانشگاه‌ها هم وجود دارد؛ در حالی براساس مصوبه ستاد کرونا دانشگاه‌ها موظف به بازگشایی شده اند که برخی از این مراکز به دلیل ملاحظات بودجه‌ای امکان این کار را ندارند و به همین دلیل دانشجویان در سرگردانی به سر می‌برند.

ابهام در مکانیزم شناسایی دهک‌های پایین
این اقتصاددان  گفت: عنوان شده که قرار است یارانه سه دهک بالا را حذف و یارانه سه دهک پایین را سه برابر کنند. این کار بسیار خوبی است؛ اما مشخص نیست با چه مکانیزمی این سه دهک را شناسایی کرده اند. حدس من این است که با اتکا به همان شناسایی که دولت قبل اعلام کرد ما ۶۰ میلیون نفر را شناسایی کردیم که مشمول دریافت سبد خانوار هستند، می‌خواهند این کار را بکنند.افقه ادامه داد:، اما مهم این است که متاسفانه این کار به نوعی گداپروری است. دولت اگر می‌خواهد بگوید من کاری برای مردم کردم، باید بگوید چه کار کرده که مردم عزت مندانه خودشان شغل پیدا کنند و درآمد داشته باشند که نیاز نداشته باشند دستشان را جلوی دولت برای یارانه ماهانه دراز کنند.وی با بیان اینکه دولتمردان هنوز متوجه نشده اند که گرچه افزایش یارانه خبر خوشی برای مردم است، اما اشاعه فرهنگ گداپروری است، گفت: باید از دولت پرسیده شود که تا کی اشتغال افزایش می‌یابد؟ تا کی مردم خودشان عزت مندانه به کار شایسته و درآمد کافی دست خواهند یافت؟

دولت به جای افزایش یارانه ها، اشتغالزایی کند
این عضو هیات علمی دانشگاه شهید چمران اهواز گفت: دولت باید برنامه خود را برای این روش‌ها به کار بگیرد وگرنه اعلام این خبر که تحریم‌ها رفع شود و پولی بیاید و بخواهند یارانه‌ها را افزایش دهند در حالی که مردم همین طور فقیر نگه داشته می‌شوند و بیکار باشند و نتوانند کاری کنند، هنر نیست.

افقه ادامه داد: دولت منتظر منبعی برای پرداخت یارانه جدید است و به همین دلیل ماه هاست برای افزایش یارانه‌ها تعلل می‌کند. از قبل عید بنا بود این توافق انجام شود و اگر توافق انجام شود بلافاصله حدود ۲۰ میلیارد پولی که در سه کشور ازجمله کره جنوبی بلوکه شده، آزاد می‌شود. هرچند اصل جریان نفت طول می‌کشد تا وارد بودجه کشور شود، اما پول‌های بلوکه شده زودتر آماده می‌شود. دولتمردان روی این دلار‌ها حساب می‌کنند و، چون توافق به تعویق افتاده حرف آن‌ها هم دو تا شده است. در واقع اعلام خبر افزایش یارانه ها، روش گفتاردرمانی دولتمردان برای دل خوش کردن مردم است.
مرجع : اقتصاد 24
برچسب ها: مرتضی افقه
نام شما

آدرس ايميل شما
توجه: نظرات حاوی توهين، افترا، اتهام و ... به اشخاص حقيقی و حقوقی، و نظرات شعارگونه «مرگ، درود و مشابه آنها»، و همچنين نظرات طولانی تر از 500 حرف، به هيچ وجه منتشر نخواهند شد.
نظر شما *

پربيننده‎ترين مطالب و خبرها