به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۵ - ۱۹:۰۶
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۱/۰۹ ساعت ۱۲:۰۱
کد مطلب : ۳۲۸۶۰۰

مسمومیت آبراموویچ بعد از مذاکرات صلح

مسمومیت آبراموویچ بعد از مذاکرات صلح
گروه بین الملل: منابع آگاه نزدیک به رومن آبراموویچ، میلیاردر روس، می‌گویند که او در مذاکرات صلحی که پیشتر در ماه جاری در مرز اوکراین و بلاروس برگزار شد دچار علائم مسمومیت شد.
مالک باشگاه فوتبال چلسی که ظاهرا دچار مشکلات پوستی و ناراحتی چشم شده بود اکنون بهبود یافته است.گفته می‌شود که دو مذاکره کننده اوکراینی هم علائمی داشتند.براساس یک گزارش این مسمومیت ادعایی را تندرو‌ها در روسیه که خواستار تخریب مذاکرات بودند ترتیب دادند.
به فاصله کوتاهی بعد از طرح این ادعا، یک مقام آمریکایی که از او نام برده نشد، به خبرگزاری رویترز گفت که اطلاعات امنیتی حاکیست که علائم این افراد به دلیل عوامل "محیطی" بوده است نه مسمومیت.بعدا ایهور ژوفکوا، یک مقام دفتر ریاست جمهوری اوکراین، گفت که هرچند او با رومن آبراموویچ صحبت نکرده، اعضای هیات نمایندگی اوکراین "خوب" هستند و یکی از آن‌ها گفته است که این گزارش "کذب" است.
فرانک گاردنر خبرنگار امنیتی بی بی سی می‌گوید که عجیب نخواهد بود اگر آمریکا بخواهد هر گونه اشاره‌ای درباره استفاده کسی - به خصوص از طرف روسیه - از سلاح شیمایی در اوکراین را کمرنگ جلوه دهد، چون در آن صورت ممکن است وادار به نشان دادن واکنش تلافی جویانه‌ای شود که اصلا تمایلی به آن ندارد.روزنامه وال استریت ژورنال به نقل از منابع آگاه گزارش می‌دهد که شرایط آبراموویچ و مذاکره کنندگان اوکراینی - از جمله رستم عمروف - از زمان حادثه روز سوم مارس بهتر شده است. یک منبع نزدیک به  آبراموویچ  گفت که او اکنون خوب شده و در تلاش برای پایان دادن به جنگ اوکراین به مذاکرات ادامه می‌دهد.این حادثه همچنین آنچه گزارش می‌شد نقش آبراموویچ به عنوان میانجیگر در مذاکرات میان اوکراین و روسیه است را تا حدودی روشن می‌کند.
ماهیت دقیق نقش او روشن نیست، اما یک سخنگوی این الیگارش روس قبلا گفته که نفوذ او "محدود" است.ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین، گفت که  آبراموویچ برای پایان دادن به جنگ به او پیشنهاد کمک داده بود. این میلیاردر روس در آغاز مذاکرات در ابتدای ماه مارس چندین سفر میان مسکو و کی یف انجام داد. گزارش می‌شود که او در جریان این سفر با  زلنسکی دیدار کرد.
همزمان گروه روزنامه نگاری تحقیقی "بلینگ‌کت" گفت که آبراموویچ و اعضای تیم مذاکره دچار علائمی شدند که "با علائم سلاح‌های شیمیایی همخوانی دارد. "به گزارش "بلینگ‌کت" این علائم شامل "التهاب چشم و پوست و تیر کشیدن چشم ها" می‌شد.آبراموویچ از آن زمان در انظار عمومی دیده شده است. عکسی از او در فرودگاه تل آویو به تاریخ ۱۴ مارس، یعنی ده روز بعد از آن مسمومیت ادعایی، وجود دارد.او پیشتر توسط اتحادیه اروپا و بریتانیا تحریم شد که به دلیل پیوند‌هایی ادعایی با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، بود. او این ادعا‌ها را رد می‌کند.
گزارش شده است که زلنسکی از آمریکا خواسته فعلا رومن آبراموویچ را تحریم نکند، به این دلیل که او می‌تواند نقشی در مذاکرات صلح با مسکو بازی کند.کرملین گفته که آبراموویچ نقشی اولیه در گفتگو‌های صلح داشت، اما این فرآیند اکنون در دست هیات‌های دو کشور است.
برچسب ها: روسیه
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها