به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۷ - ۰۲:۳۲
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۱/۰۹ ساعت ۱۲:۲۹
کد مطلب : ۳۲۸۶۱۴

کاهش میزان مدارس فرسوده کشور به ۱۹.۵درصد

کاهش میزان مدارس فرسوده کشور به ۱۹.۵درصد
گروه جامعه: رییس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور معاون با اشاره به جمع‌آوری مدارس سنگی و کانکسی در سال ۱۴۰۱ گفت: ایجاد فضاهای آموزشی استاندارد و مناسب دانش‌آموزان از اولویت‌های بسیار مهم سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور است.

به گزارش ایلنا،«مهراله رخشانی‌مهر» معاون وزیر و رییس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور با اشاره به اقداماتی که این سازمان برای سال جدید در دستور کار این سازمان قرار دارد، گفت: تلاش و کوشش همکارانم در ادارات کل نوسازی مدارس استان‌های سراسر کشور باعث شده تا مدرسه‌سازی در کشورمان رونق گرفته و فضاهای آموزشی فاخر برای دانش‌آموزان ایجاد شود، که از تمام آن‌ها تشکر و قدردانی می‌کنم.

وی افزود: در سال ۱۴۰۰ به طور کلی ۱۴۷۰۰ کلاس درس در کشور ساخته شد که باعث حضور حدود ۴۵۰ هزار دانش‌آموز در مدارس نوساز شد. برای ساخت این میزان فضای آموزشی در مجموع ۱۰ هزار میلیارد تومان هزینه شد که نشان از پویایی بخش عمرانی آموزش و پرورش دارد. میزان تعهدات خیرین در امر مدرسه‌سازی در سال ۱۴۰۰ به بیش از ۳ هزار میلیارد تومان رسید که نشان از همت والای آن‌ها دارد.

رخشانی مهر گفت: در سال‌های ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ دولت برای تکمیل طرح‌های نیمه تمام خیرین دو هزار و ۳۵۰ میلیارد تومان برای هر سال اختصاص داد که بسیاری از پروژه‌های آموزشی خیرین که نیمه تمام بود، تکمیل شد. در سال ۱۴۰۱ نیز دولت این رقم اعتباری را افزایش داد و به ۲۸۰۰ میلیارد تومان رساند تا بتوانیم پروژه‌های آموزشی که خیرین گرانقدر آغاز می‌کنند را در سر زمان مورد نظر به اتمام برسانیم.

معاون وزیر آموزش و پرورش گفت: ایجاد فضاهای آموزشی استاندارد و مناسب دانش‌آموزان از اولویت‌های بسیار مهم سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور است و به لطف خداوند متعال در سال ۱۴۰۱ نیز با نگاه ویژه به مناطق محروم، عشایری و کم‌برخوردار این موضوع دنبال خواهد شد.

وی بیان کرد: توجه به مناطق محروم و نیازمند کشور در دستور کار سال ۱۴۰۰ بود، به طوری که پس از زلزله «سی‌سخت» کهگیلویه و بویراحمد و همچنین زلزله «اندیکا» خوزستان و «فین» استان هرمزگان، با حضور سریع و به موقع در این مناطق، نسبت به بازسازی فضاهای آموزشی آسیب دیده از زلزله اقدام شد.

رخشانی مهر گفت: در حال حاضر مدارس جایگزین در زلزله سی‌سخت مراحل پایانی ساخت خود را سپری می‌کند و انشاءالله در سال تحصیلی جدید پذیرای دانش‌آموزان خواهد بود. در اندیکا نیز کار بازسازی و جایگزینی مدارس و کلاس‌های درس در حال انجام است و به واسطه کوهستانی بودن مناطق با تلاش همکارانم فعالیت‌ها دنبال می‌شود. در هرمزگان هم بازسازی و تعمیرات پس از زلزله به اتمام رسیده است.

وی اظهار داشت: یکی دیگر از موضوعاتی که در سال ۱۴۰۰ به صورت ویژه در مناطق نیازمند، مورد توجه قرار گرفته و به جهت گسترش عدالت آموزشی پیگیری شد، ارسال کانکس کلاسی استاندارد برای مناطق فاقد جاده دسترسی بود. در استان‌های لرستان، خوزستان و چهارمحال و بختیاری مناطقی روستایی و عشایری وجود دارد که هیچ جاده دسترسی به آن‌ها وجود ندارد و برای اینکه مقداری وضعیت فضاهای تحصیلی اندک دانش‌آموزان این مناطق را بهبود ببخشیم، کانکس‌های کلاسی استاندارد با هلیکوپتر برای آن‌ها ارسال شد. از مجموعه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و هلال احمر تشکر می‌کنم که با در اختیار گذاشتن هلیکوپتر جهت حمل این کانکس‌های کلاسی باعث شدند تا شادی و خوشحالی برای دانش‌آموزان این مناطق ایجاد شود.

رخشانی مهر درباره کاهش میزان مدارس فرسوده گفت: کاهش میزان مدارس فرسوده کشور از ۳۰ به ۱۹.۵ درصد نیز یکی دیگر از اقدامات بسیار مهم سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور در طی چند سال اخیر بود که به ثمر نشست. بدان معنا که تلاش و کوشش شبانه روزی پرسنل پرتلاش نوسازی مدارس باعث شده است تاکنون بیش از ۸۰ درصد مدارس کشور استاندارد و از ایمنی کافی برخوردار باشند. ۷ درصد مدارس نیازمند «تخریب و بازسازی» و ۱۲.۵ درصد مدارس نیازمند «مقاوم سازی» هستند که با برنامه‌ریزی انجام شده در سال‌های پیش رو انشاءالله این عدد را به صفر برسانیم.

رییس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور گفت: یکی از اهداف تحقق سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و برنامه زیرنظام تأمین فضا، تجهیزات و فناوری که در سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور در حال اجرا است، توجه به ساخت مجتمع‌های آموزشی حیات طیبه در کشور است.

وی افزود: برای تحقق این موارد مندرج در سند تحول، موفق به ساخت ۴۳ مجتمع آموزشی و مدارس بزرگ مقیاس در کشور شدیم. این مجتمع‌ها ضمن پوشش هر سه مقطع تحصیلی، حدود ۱۰۰۰ دانش‌آموز را در یک شیفت پوشش می‌دهند. این مدارس دارای سالن ورزشی، سایت رایانه، آزمایشگاه، کارگاه، کتابخانه و بسیاری فضاهای جانبی برای تسهیل در آموزش دانش‌آموزان است.

رخشانی مهر گفت: افزایش سرانه فضاهای آموزشی یکی از موضوعاتی است که با جدیت دنبال می‌شود. در حال حاضر میانگین سرانه فضاهای آموزشی به ازای هر دانش‌آموز در کشور ۵.۲ مترمربع است، اما سرانه استاندارد ۸.۴ مترمربع است. اکنون حدود ۸ استان کشور مانند البرز، سیستان و بلوچستان، تهران، آذربایجان غربی و… زیر خط میانگین سرانه فضاهای آموزشی هستند که با برنامه‌ریزی انجام شده در سال ۱۴۰۱ تعدادی از آن‌ها به بالاتر از خط میانگین خواهند رسید.

وی بیان کرد: یکی از اولویت‌های دیگر سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور در سال ۱۴۰۱، جمع‌آوری مدارس سنگی و کانکسی در کشور است که انشاءالله با اعتبارات دولتی، کمک‌های خیرین نیک اندیش مدرسه ساز و همچنین سایر نهادها بتوانیم هرچه زودتر مشکل این مدارس را مرتفع کنیم.

رییس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور معاون در پایان گفت: البته جایگزینی مدارس سنگی و کانکسی در برخی استان‌ها آغاز شده است و امیدواریم در سال ۱۴۰۱ بسیاری از این مدارس و کلاس‌های درس که در مناطق روستایی، عشایری و فاقد جاده‌های دسترسی و با پراکندگی بسیار زیاد هستند را با کلاس‌های درس استاندارد جایگزین کنیم.
برچسب ها: مدارس فرسوده
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها