به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۵ - ۱۹:۳۲
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۱/۱۰ ساعت ۱۷:۵۸
کد مطلب : ۳۲۸۸۳۶

۱۰ حادثه جوی مرگبار در دوران کرونا در جهان

۱۰ حادثه جوی مرگبار در دوران کرونا در جهان
گروه حوادث:شرایط نامساعد جوی، زمین لرزه ها و فوران های آتشفشانی همگی از جمله بلایای طبیعی هستند که در سال گذشته میلادی (۲۰۲۱) منجر به جان باختن هزاران تن در سراسر جهان شدند.در حالی که همه گیری بیماری کووید۱۹ در سال گذشته میلادی برای دومین سال متوالی ادامه پیدا کرد، تعدادی از کشورهای جهان با موجی از بلایای طبیعی از زلزله های شدید در هائیتی گرفته تا وقوع طوفان های همراه با سیل در سراسر اروپا و آسیا، دست و پنجه نرم کردند.
 
سال گذشته میلادی در پی وقوع سیل در چندین کشور اروپایی که خسارات قابل توجهی نیز برجای گذاشت، سازمان جهانی هواشناسی (WMO) گزارش داد که جو زمین با گرم تر شدن، رطوبت بیشتری را در خود نگه می دارد و این بدان معناست که در هنگام وقوع طوفان‌ها، باران بیشتری خواهد بارید و در نتیجه خطر وقوع سیلاب های شدید و ویرانگر افزایش می یابد.به گزارش یو اس نیوز، در ادامه به ۱۰ مورد از مرگبارترین بلایای طبیعی که در سال گذشته میلادی به وقوع پیوستند خواهیم پرداخت.

* زمین لرزه در هائیتی
بر اساس گزارش مرکز ملی اطلاعات زیست محیطی آمریکا، در تاریخ ۱۴ اوت سال گذشته میلادی زمین لرزه ای به بزرگی ۷.۲ ریشتر جنوب غرب هائیتی را لرزاند که منجر به کشته شدن ۲۲۴۸ تن شد. همچنین در پی این زمین لرزه شدید، هزاران نفر دیگر زخمی شده و ده‌ها هزار خانه نیز آسیب دیده یا کاملا تخریب شدند.

* طوفان در فیلیپین
بنابر گزارش شبکه خبری بی بی سی، طوفان قدرتمندی موسوم به "رای" در تاریخ ۱۶ دسامبر سال گذشته میلادی فیلیپین را درنوردید و منجر به آواره شدن صدها هزار نفر، مرگ دستکم ۳۷۵ تن و زخمی شدن ۵۰۰ تن دیگر شد. این طوفان، وزش تندبادهایی با سرعت ۱۹۵ کیلومتر در ساعت را به همراه داشته است. فیلیپین هر ساله به طور متوسط وقوع ۲۰ طوفان را تجربه می کند.

* سیل و رانش زمین در چین
همچنین بر اساس گزارش شبکه خبری بی بی سی، بارش باران سیل آسا موجب وقوع سیل و رانش زمین در استان "هنان" چین شد که در پی آن دستکم ۳۰۲ تن در ۲۰ ژوئیه سال گذشته میلادی جان خود را از دست دادند. همچنین در پی وقوع سیل، هزاران خانه نیز آسیب دیدند که بخش اعظم خسارات در شهر "ژنگژو" چین بوده است.

* سیل در آلمان و بلژیک
به گزارش شبکه ان بی سی نیوز، در تاریخ ۱۴ ژوئیه سال گذشته میلادی غرب آلمان تحت تاثیر بارش شدید باران قرار گرفت که منجر به وقوع سیل، برجای ماندن خسارات گسترده و کشته شدن ۱۹۶ تن در این کشور شد. با این حال، سیل تنها به آلمان محدود نشد و در پی وقوع سیل در کشور همسایه آلمان یعنی بلژیک نیز ۳۸ تن دیگر جان خود را از دست دادند.

* طوفان در اندونزی و تیمور شرقی
بر اساس گزارش مرکز بشر دوستانه بلایای طبیعی، وقوع طوفان در شرق اندونزی و تیمور شرقی (کشوری واقع در جنوب شرق آسیا) منجر به مرگ ۲۲۲ تن در این کشورها شد.

* سیلاب های ناگهانی در هند و نپال
بر اساس گزارش سی ان ان، بارش باران های سیل آسا در سراسر نپال و ایالت های "کرالا" و "اوتاراکند" هند در اواسط ماه اکتبر سال گذشته میلادی منجر به وقوع سیل و رانش زمین و در پی آن جان باختن ۲۰۱ تن شد.

* طوفان در هند
به گزارش ایندین اکسپرس، در حالی که گزارش های اولیه حاکیست که وقوع طوفان در ایالت ساحلی "گجرات" هند در تاریخ ۱۷ مه سال گذشته میلادی منجر به مرگ دستکم ۱۱۵ تن شد اما بنابر گزارش های بعدی شمار تلفات افزایش یافته به طوری که ۸۶ تن دیگر نیز در پی وقوع این طوفان جان خود را از دست دادند.

* طوفان در آمریکا
وقوع طوفان موسوم به "آیدا" در ۹ ایالت آمریکا منجر به ایجاد خرابی‌های زیرساختی و مرگ ۳۲ تن شد. همچنین بنابر گزارش مرکز کنترل و پیشگیری از امراض آمریکا (CDC)، وقوع سیل ناشی از این طوفان در سراسر مناطق شمال شرق ایالات متحده نیز منجر به جان باختن ۵۶ تن دیگر شد.

* گردباد در آمریکا
بر اساس گزارش آسوشیتدپرس، وقوع گردبادهای متعدد در تاریخ ۱۰ و ۱۱ دسامبر سال گذشته میلادی در پنج ایالت آمریکا منجر به مرگ ۹۲ تن شد که ۷۸ تن از قربانیان این حادثه مربوط به ایالت "کنتاکی" بود. این گردباد به مرگبارترین گردباد در تاریخ ایالت کنتاکی تبدیل شد و بیش از تلفات گردباد سال ۱۸۹۰ میلادی که منجر به مرگ ۷۶ تن در این ایالت شد، قربانی گرفت.

* فوران آتشفشان در اندونزی
بر اساس گزارش خبرگزاری رویترز، کوه آتشفشانی "سمرو" در اندونزی در تاریخ چهار دسامبر سال گذشته میلادی فوران کرد و منجر به مرگ ۴۵ تن شد. همچنین بنابر گزارش آسوشیتدپرس، مقامات محلی در تاریخ ۱۷ دسامبر تعداد قربانیان این حادثه را افزایش داده و ۴۸ تن اعلام کردند.
برچسب ها: حوادث جهان
نام شما

آدرس ايميل شما
توجه: نظرات حاوی توهين، افترا، اتهام و ... به اشخاص حقيقی و حقوقی، و نظرات شعارگونه «مرگ، درود و مشابه آنها»، و همچنين نظرات طولانی تر از 500 حرف، به هيچ وجه منتشر نخواهند شد.
نظر شما *

پربيننده‎ترين مطالب و خبرها