به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۲۲:۴۳
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۱/۱۱ ساعت ۱۰:۱۱
کد مطلب : ۳۲۸۸۵۳

چهار میلیون نفر از اوکراین فرار کرده‌اند

چهار میلیون نفر از اوکراین فرار کرده‌اند
گروه بین الملل: از زمان آغاز تجاوز روسیه به اوكراین تا کنون بیش از ۴ میلیون پناهجو از اوکراین گریخته‌اند. بر اساس برآوردهای سازمان ملل متحد علاوه بر این حدود ۶،۵ میلیون نفر در داخل اوکراین آواره شده‌‌اند. بخش بزرگی از این جمعیت (۲،۳۴ میلیون) تاکنون به لهستان گریخته‌اند. پس از لهستان، کشور رومانی (۶۰۹۰۰۰) بزگترین جمعیت پناهجویان اوکراینی را داشته است. صدها هزار نفر به کشورهای مولداوی، مجارستان و اسلواکی پناه برده‌اند.
آلمان تاکنون ۲۸۰ هزار پناهجو از اوکراین پذیرفته است. از آنجایی که کنترل مرزی ثابتی وجود ندارد و صاحبان پاسپورت اوکراینی می‌توانند بدون ویزا به مدت ۹۰ روز در آلمان اقامت داشته باشند، پیش‌بینی می‌شود شمار کل پناهندگان اوکراینی در آلمان به میزان قابل توجهی بیشتر از آمار ثبت‌شده باشد.

 کشته شدن ۱۴ نفر در حمله هوایی به میکولایف
بر اساس گزارش اداره حفاظت مدنی اوکراین شمار کشته‌شدگان حمله روسیه به یک ساختمان اداری منطقه‌ای در شهر میکولایف اوکراین به ۱۴ نفر  رسید.
به گفته مقامات این کشور یک جسد دیگر از زیر آوار بیرون کشیده شده و یک نفر نیز بر اثر جراحات وارده در بیمارستان جان باخته است. حمله نیروهای روسی  به شهر میکولایف بخش بزرگی از یک ساختمان ۹ طبقه را کاملا تخریب کرد. فرماندار این منطقه می‌گوید نیروهای روسی برای حمله به این ساختمان منتظر مانده‌اند تا مردم سر کار برسند.
 
 اوکراین ۴۰ درصد از تولید فولاد خود را از دست می‌دهد
در پی محاصره شهر بندری ماریوپل در جنوب شرقی اوکراین از سوی نیروهای روسیه، اوکراین بین ۳۰ تا ۴۰ درصد از تولید فلز خود را از دست داده است.
یوری ریژنکوف، مدیرکل گروه Metinvest  گفت: «کارخانه‌‌های ماریوپل تولید بیش از یک سوم فولاد اوکراین را بر عهده دارند.» به گفته او در حال حاضر کارخانه‌های فولاد ماریوپل هنوز تحت کنترل ارتش اوکراین است اما حتی اگر روسیه این کارخانه‌‌ها را به تصرف درآورد، باز هم قادر به راه‌اندازی دوباره آنها نخواهد بود. ریژنکوف گفت: «بازار فروش در روسیه حتی برای تولیدات شرکت‌های متالورژیکی خود این کشور نیز ظرفیت کافی ندارد.» او همچنین بر کمبود نیرو در این بخش تاکید کرد.

 اوکراین نگران بروز انفجار چرنوبیل است
اوکراین نگران بروز انفجار در انبار مهمات روسیه در نیروگاه هسته‌ای سابق چرنوبیل است. ایرینا ورشچوک، معاون نخست وزیر اوکراین با اشاره به این نگرانی بار دیگر خواستار خروج نیروهای روسیه از این نیروگاه شد. ورشچوک افزود: «ما از شورای امنیت سازمان ملل می‌خواهیم برای غیرنظامی کردن منطقه ممنوعه چرنوبیل و ایجاد یک مأموریت ویژه سازمان ملل در آنجا برای رفع خطر تکرار فاجعه‌ای هسته‌ای، اقدام کند».

جنایت پوتین خطر قحطی را افزایش می دهد
غرب روسیه را به دلیل پیامدهای حمله نظامی این کشور به اوکراین بر امنیت غذایی جهانی مورد انتقاد قرار داد. وندی شرمن، معاون وزیر امور خارجه آمریکا در شورای امنیت سازمان ملل گفت: «ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه این جنگ را آغاز کرد. او باعث این بحران جهانی غذا شد.» نیکولا دی ریویر، سفیر فرانسه در سازمان ملل، گفت جنگ پوتین خطر قحطی را افزایش می‌دهد.
 
 حمله به کی‌یف شکست خورده است
یک سرویس اطلاعات نظامی بریتانیا حمله روسیه و اقدام به محاصره کی‌یف، پایتخت اوکراین را شکست خورده ارزیابی کرد. کارشناسان نظامی بریتانیا اکنون این احتمال را بسیار زیاد می‌دانند که روسیه تمام قوای نظامی‌اش را از شمال اوکراین به جنوب شرق این کشور انتقال دهد تا مواضع نظامی خود در مناطق لوهانسک و دونتسک را تقویت کند.
دولت بریتانیا در اقدامی غیرمعمول حتی پیش از حمله روسیه به اوکراین، شروع به انتشار عمومی گزارش‌های سرویس‌های اطلاعاتی کرد. هفته‌هاست که دولت لندن به شکل روزانه ارزیابی‌هایی سرویس‌های اطلاعاتی این کشور در مورد روند جنگ را در اختیار عموم قرار می‌دهد.

 
برچسب ها: اوکراین
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها