به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۵:۵۳
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۱/۱۱ ساعت ۱۲:۱۰
کد مطلب : ۳۲۸۸۷۲

مازنی: قانون اساسی اجرا نشده که بخواهیم اصلاحش کنیم

مازنی: قانون اساسی اجرا نشده که بخواهیم اصلاحش کنیم
گروه سیاسی:  یک نماینده پیشین مجلس گفت: دوستان شعار شفافیت را از اصلاح‌طلبان گرفتند و مجلس را تسخیر کردند در صورتی امروز عملاً مشاهده می‌کنیم نصف زمان مجلس تمام شده است اما این شعار را عملی نکردند در صورتی که برای همراهی و همدلی مردم با خودمان باید با مردم صادق و شفاف باشیم.
احمد مازنی درباره این‌که باتوجه به تغییرات سیاسی که در کشور رخ داده است و از سوی دیگر شرایط منطقه و جهان به سمت تنش‌هایی رفته چقدر ضرورت دارد ما در داخل کشور خودمان به یک تعامل و تفاهم برسیم تا بتوانیم بر مشکلات کنونی غلبه کنیم، گفت: ما بر اساس مبانی اعتقادی، قانون اساسی و عقل و خرد نیازمند گفت‌وگو، تفاهم و همدلی هستیم. توجه داشته باشید اگر بین آحاد و گروه‌های مختلف مردمی و  حاکمیت اختلاف باشد، این اختلاف سبب می‌شود هر گروه و دسته‌ای که می‌تواند روی یک قطب سرمایه‌گذاری کند و تمام هم و غمش این باشد از قطبی که در آن قرار دارد حمایت و دفاع و در مقابل قطب مخالفش حرکت کند؛ در چنین شرایطی طبعاً عوامل نفوذی و جاسوس‌ها حضور پیدا می‌کنند و به عنوان طرفدار دو آتشه یکی از این قطب‌ها ظرفیت و امکانات ما را به باد  می‌دهند.
این نماینده پیشین مجلس  تاکید کرد: راه‌حل ایجاد تعامل و گفت‌وگو، اعتدال، میانه‌روی و عقلانیت است. این‌که مسئولان مردم جامعه را  به دو بخش خودی و غیرخودی تقسیم نکنند. گروه‌های مختلف مردم را به عنوان شهروندان درجه یکسان بشناسند و شهروندان را درجه دو قلمداد نکنند و اگر هم کسی در حاکمیت اشتباه کرد و یا باورش این بود که مردم را به شهروندان درجه یک و یا دو تقسیم کند این اشتباه نباید مبنای عمل حاکمیت باشد.
وی ادامه داد: ما در سخنرانی‌ها از مردم و مشارکت آنان تعریف می‌کنیم. از همراهی‌شان با نظام و انقلاب در دوران دفاع مقدس تجمید می‌کنیم و بعد هم حضور همیشه در صحنه‌شان را با سایر مردم دنیا مقایسه می‌کنیم، اما این صحنه‌ای که برای مردم ایران تعریف می‌کنیم جز راهپیمایی ۲۲ بهمن، روز قدس، دفاع از حرم و جنگ ۸ ساله است؟ در صورتی که صحنه انتخابات صحنه حضور مردم و مشارکت‌شان است، لازم است آحاد جامعه حضورشان در  عرصه‌های سیاسی و اجتماعی بخصوص در پای صندوق انتخابات مَحرم تلقی شود و به عنوان نامزد، رای‌دهنده و تشکل‌های سیاسی مورد تائید قرار بگیرند. اگر ما این‌گونه خواهان حضور مردم در عرصه‌های مختلف باشیم مطمئن باشید اگر خدایی ناکرده جنگی باشد، آنان پیش قدم خواهند شد، اگر مشکلات اقتصادی باشد همراه حکومت می‌شوند و اگر راهپیمایی و تجمع برای نشان دادن قدرت کشور باشد، حضور پیدا می‌کنند. اگر مردم در مراسمی مانند  تشییع پیکر حاج قاسم سلیمانی حضور پیدا کردند، این حضورشان برای ادای دین و احترام به یک سردار ایرانی، مسلمان و پاسدار است که از حریم اهل بیت و اسلام دفاع کرده و جان خودش را در این راه داده است؛ برای این نیست که بگویند چون ما برای سردار سلیمانی آمدیم، شما می‌توانید از طرف ما هر تصمیمی را بگیرید. خیر اصلا این‌گونه نیست، مردم به پاس رشادت‌های این سردار از وی تجلیل کردند، اینکه بگوییم حالا که مردم آمدند پس ما را قبول دارند و ما هر کاندیدای که بخواهیم را قبول می‌کنیم و با هرکسی بخواهیم انتخابات برگزار می‌کنیم و اسمش را مشارکت مردمی می‌گذاریم، درست نیست.
وی ادامه داد: در انتخابات سال ۱۴۰۰ با همه تلاش‌هایی که اصلاح‌طلبان و نیروهای دلسوز کردند میزان شرکت مردم به ۴۸ درصد رسید؛ درحالیکه اگر همین مقدار از جریان اصلاحات این دوره از انتخابات را همراهی نمی‌کردند همان بیش از ۳۰ درصدی که  نظرسنجی‌ها نشان داد، بیشتر مردم شرکت نمی‌کردند! سوال اینجاست مگر ما انتخابات سال‌های ۹۲ ،۹۴ و ۹۶ را نداشتیم؟ چرا یکباره در انتخابات سال ۹۸ و  ۱۴۰۰ این همه ریزش مشارکت مردمی داشتیم؟ جواب این است؛ مردم نسبت به بسیاری از مسائل دچار ابهام هستند و ما هم ابهام‌زدایی نمی‌کنیم.
این نماینده پیشین مجلس یادآور شد: یک فایل صوتی پخش می‌شود به جای این‌که بیاییم برای مردم توضیحات لازم را ارائه دهیم و جلوی برخی از شایعات بگیریم، چه می‌کنیم؟ البته این حرفم بدان معنا نیست که این فایل تائید شود بلکه راه حل آن است که در اولین فرصت برای مردم توضیح داده شود یا یک فرد (کاترین شکدم) شناسایی می‌شود و یا اصلاً خودش لو می‌دهد و حرف‌های غلط و بی‌جایی می‌زند بازهم به جای این‌که به صورت شفاف برای مردم مطرح شود یک عده تندرو و افراطی اقدام دیگری می‌کنند. وی با اشاره به این‌که باید به اصل قانون اساسی بازگردیم، گفت: معتقدم قانون اساسی بدون این که اعلام شود عملا در تعلیق است و باید از این حالت دربیاید، حال عده‌ای در این وضعیت  شعار اصلاحش را می‌دهند درحالی که این قانون اجرا نشده و نمی‌شود که بخواهیم دست به اصلاحش بزنیم. به اعتقاد من اگر قانون اساسی و سند چشم‌انداز و برنامه‌‌ها را اجرا کنیم و قانون‌گریز نباشیم مشکلات حل می‌شود؛ در این صورت حتی اگر بخشی از مشکلات هم حل نشود مردم هنگامی که تلاش‌ها را مشاهده کنند، از در تفاهم وارد می‌شوند و در همه مسائل همکاری می‌کنند. وی بیان کرد: امیدوارم در سال جدید  زمینه‌های گفت‌وگوی ملی و عفوهای بیشتر را فراهم کنیم و به جای اینکه مشاهده کنیم بخشی از ایرانیان با سواد و ثروتمند از کشور می‌روند شاهد مهاجرت معکوس باشیم.
مازنی تاکید کرد: در سال ۱۴۰۱ باید شعارهایی که داده‌ایم را در مقام عمل پیاده کنیم. در روابط بین‌الملل ضمن حفظ عزت ملت ایران و رعایت منافع ملی و مصلحت‌های عمومی کشور و نظام انشاالله با برگشت عقلانیت در روابط بین الملل اقداماتی خوبی صورت گیرد.


 
برچسب ها: مجلس

xfgvdthdt
Iran, Islamic Republic of
۱۴۰۱/۰۱/۱۱ ۱۳:۴۵
پس تو این 43 سال ...........
یعنی قاتون جنگل تو کشور حاکم بوده که شما هم مجری همون قانون جنگل بودید؟!
................. (385396)
۱۴۰۱/۰۱/۱۲ ۱۳:۳۰
مگر شک داری که بوده بنده خدا (385419)
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها