به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۹:۰۲
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۱/۱۳ ساعت ۱۲:۱۰
کد مطلب : ۳۲۹۱۰۵

آخرین وضعیت حجم آب دریاچه ارومیه

آخرین وضعیت حجم آب دریاچه ارومیه
گروه جامعه: مدیر کل دفتر مدیریت بهم پیوسته منابع آب خزر و دریاچه ارومیه گفت: در شرایط کنونی حجم آب دریاچه نسبت به قبل کمتر و تراز پایین‌تر است، اما بارندگی‌های اخیر روان‌آب‌ها را در رودخانه‌ها افزایش داد.کیاست امیریان درباره آخرین وضعیت احیای دریاچه ارومیه اظهار داشت: هرساله تراز و حجم دریاچه دریاچه نوسان دارد، یعنی در زمستان و بهار بیشترین حجم را داریم و به مرور به دلیل مصرف کشاورزی و تبخیر میزان  آب کاهش می‌یابد.

وی با بیان اینکه اگر سطح آب به  1374.14سانتی‌متر برسد دریاچه به تراز اکولوژیک نزدیک می‌شود، افزود: ستاد احیا یک افق تعریف کرده که با اجرای پروژه‌هایی که انجام شده و بخشی هم به اتمام رسیده باید تا 1406 به این تراز برسیم و اقدامات نیز از دو طریق است، یکی اینکه ما باید ظرفیت ایجاد کنیم و آب بیشتری به دریاچه ببریم و هم در بالادست و رودخانه‌ها میزان مصرف را کنترل کرده و کاهش دهیم.

مدیر کل دفتر مدیریت بهم پیوسته منابع آب خزر و دریاچه ارومیه تصریح کرد: این نکته را فراموش نکنیم که سال گذشته خصوصا در حوضه ارومیه سال کم‌بارشی بود و بارندگی 10 درصد کاهش داشت، اما باتوجه به اینکه ذخیره برف در زمستان کم بود و در بهار هم بارندگی نداشتیم با کاهش تراز آب دریاچه مواجه شدیم. وی گفت: در شرایط کنونی حجم آب دریاچه نسبت به قبل کمتر و تراز پایین‌تر است، اما بارندگی‌های اخیر روان‌آب‌ها را در رودخانه‌ها افزایش داد. 

امیریان خاطرنشان کرد: عامل اصلی که نسبت به قبلا آب کمتر است، خشکسالی و کم‌بارشی سال گذشته بوده، همچنین زمستان 99 بارش برف کم بود و این باعث شد تاثیرات خشکسالی بیشتر باشد، یعنی ورودی سدها حدود 50 درصد نسبت به سال‌های قبل کاهش پیدا کرده است. وی درباره تاثیر اقدامات کشاورزان بر کاهش ارسال آب به دریاچه گفت: زمانی که در اردیبهشت ماه بارندگی خوب نباشد کشاورزان برای تامین آب مورد نیاز خود درخواست آب بیشتری از سدها را دارند و این باعث می‌شود آب کمتری به سمت دریاچه رهاسازی شود.

مدیر کل دفتر مدیریت بهم پیوسته منابع آب خزر و دریاچه ارومیه درباره احتمال تغییر در زمان و روند نجات دریاچه گفت: پیش‌بینی ما این است که در زمان مقرر سطح آب دریاچه به رقم تعیین شده برسد، اما اگر بارش‌ها نسبت به متوسط سالانه کمتر باشد، در برنامه زمان‌بندی شده تاثیر خواهد داشت، همچنین اگر برای کاهش مصرف و یا افزایش بهره‌وری آب اقدامی نداشته باشیم به همان میزان روی دریاچه تاثیر دارد. علاوه بر اینها اگر پروژه‌ها به وقت خودشان تامین اعتبار نشده و وارد فاز اجرا نشوند هرکدام هدف‌گذاری را به تاخیر می‌اندازند و هر جا هم که در این برنامه‌ها جلوتر باشیم، افق زمانی احیا کوتاه‌تر می‌شود.
برچسب ها: دریاچه ارومیه
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها