به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۲۲:۴۳
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۱/۱۳ ساعت ۱۴:۰۹
کد مطلب : ۳۲۹۱۱۰

مردم از سخنرانی‌ و وعده‌ها خسته‌اند

مردم از سخنرانی‌ و وعده‌ها خسته‌اند
گروه سیاسی: یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب تاکید کرد: دیگر نمی‌توانیم مردم را گفتار درمانی کنیم چراکه از مردم آنقدر‌ سخنرانی‌، شعار و وعده‌های بعید شنیده‌اند که خسته شده‌اند و تا زمانی که در عمل مشاهده نکنند اعتماد از دست رفته را دوباره به دست نمی‌آوردند‌.
جلال جلالی‌زاده، درباره ضرورت ایجاد تعامل و همدلی در سال جدید در داخل کشور با توجه به شرایط منطقه‌ای و بین‌المللی گفت: وحدت و اتحاد در داخل یک کشور منجر به تفاهم و تعامل و تحکیم روابط می‌شود که این بزرگترین پشتوانه و سرمایه برای هر ملت و یک نظام است؛ چرا که اگر کشور و یا نظامی احساس کند کشور همسایه در داخل دچار تنش، ناهماهنگی، اختلاف و تفرقه است قطعا در ابعاد مختلف سواستفاده می‌کند تا حاکمیت و سیطره خود را از زوایای مختلف بر آن کشور حاکم کند. مطمئناً کشورهای خارجی اگر احساس کنند در داخل در بین جناح‌های مختلف و مسئولان ناهماهنگی وجود دارد و یا یکدلی و همدلی نیست به طور قطع در روابط و موضع‌گیری‌های خودشان تغییر جهت خواهند داد و نگاهی دیگر به هویت، حیثیت و جایگاه آن کشور خواهند کرد.
وی ادامه داد: به یاد دارم هنگامی که با آقای کروبی به عربستان رفته بودیم و داستان بازداشت آقای لقمانیان پیش آمد ما که خبر نداشتیم؛ اما  ملک عبدالله خطاب به آقای کروبی گفتند من دوست‌دارم مسئولان ایرانی با یکدیگر وحدت داشته باشند، آقای کروبی گفتند بحمدالله وحدت و اتحاد در بین ما بسیار زیاد و خوب است، اما  آقای ملک عبدالله به دلیل آن‌که خبر بازداشت آقای لقمانیان را شنیده بود.
جلالی‌زاده با بیان اینکه کشورهای همسایه و کشورهای دیگر همیشه مسائل ایران را رصد می‌کنند و قطعا اختلافات به نفع کشورهای دیگر است، عنوان کرد: همدلی و همراهی باعث می‌شود ایرانی‌ها از اقوام، مذاهب و گروه‌های سیاسی مختلف  تلاش کنند با رعایت حقوق همدیگر و با در نظر گرفتن اهداف و مقاصد مشترک، برای سربلندی کشور، توسعه، رشد، ترقی و زدودن غبار اختلافات در داخل و خارج یک چهره زیبا و صلح‌طلب از کشور نشان دهند. قطعا با این اقدامات، فعالیت‌ها و تلاش‌ها است که ما می‌توانیم بر مشکلات خودمان فائق شویم و اجازه ندهیم که کشورهای دیگر از ضعف‌ها و اختلافات سوءاستفاده کنند.
وی درباره این‌که چه راهکارهایی باید در کشور به کار گیریم که اعتماد عمومی به حاکمیت افزایش یابد تا کمتر شاهد تجمعات و اعتراضات باشیم و مردم مطمئن باشند که مشکلات‌شان حل می‌شود، گفت: راهکارها زیاد هستند؛ بی‌اعتمادی درد مزمنی است و بلای ناگواری است که اگر در یک کشور و ملت منتشر شد و تسری پیدا کرد، موجب ناامنی روحی، روانی، اقتصادی و فرهنگی می‌شود؛ از همین رو باید ایجاد ارتباط در عمل نشان داده شود. یعنی هم مردم به نظام اعتماد کنند و هم مسئولان نظام به مردم اعتماد کنند. ابتدا باید دید مطالبات مردم چیست؟ مسئولان از مردم بپرسند چه چیزی می‌خواهند؟ مردم ایران مانند همه ملت‌ها خواستار رفاه، امنیت، آسایش، آرامش و آزادی و عدالت هستند. هنگامی که مردم احساس کنند مسئولان دلسوز هستند و دارای فساد مالی نیستند و در تلاش هستند کشور را در مقاطع و حوزه‌های مختلف به رشد و ترقی برسانند تا از کشورهای دیگر پیشی بگیرد، قطعا اعتمادشان جلب می‌شود.
وی افزود: قطعا هنگامی که مردم از آینده خودشان نگران نباشند، نسبت به سرمایه‌گذاری، تحصیل فرزندانشان، اشتغال، عمران و آبادی کشور مطمئن باشند، طبعاً رشته‌های اعتماد محکم‌تر و استوارتر می‌شود. زمانی که مردم احساس کنند صادرات و واردات رواج پیدا کرده است و آنان نسبت به تامین کالاهای مورد نیاز خود در مضیقه نیستند و از سوی دیگر مشاهده کنند در تلاش هستند تا نیازهای‌شان را فراهم کنند و سعی دارند جلوی تورم و گرانی را بگیرند و در به کارگیری شایستگان و نخبگان و دلسوزان اهتمام دارند به طور یقین ما شاهد افزایش اعتماد هستیم.زمانی که مردم نتوانند نمایندگان خود را انتخاب کنند و در انتخاباتی با حضور همه سلیقه‌ها شرکت کنند، قطعا بدبین می‌شوند که اگر دچار یاس و ناامیدی شوند از مسئولان فاصله می‌گیرند، نسبت به سرنوشت کشور بی‌تفاوت می‌شوند و اعتماد خود را از دست می‌دهند، در مقاطع مختلف مشارکت نمی‌کنند و بعد هم دچار یک نوع واکنش و اعتراض شدید می‌شوند.
وی تاکید کرد: ابتدا باید آسیب‌شناسی کنیم و عوامل بی‌اعتمادی و عدم مشارکت را بشناسیم، در پی رفع و برطرف کردن آن‌ها برآییم. برای این کار هم می‌توانیم از کارشناسان، نخبگان، مختصصان‌ امر، روان‌شناسان، جامعه‌شناسان، اقتصادانان و سیاست مداران استفاده کنیم. دیگر نمی‌توانیم مردم را گفتار درمانی کنیم چرا که مردم آنقدر‌ سخنرانی‌، شعار و وعده‌های بعید شنیده‌اند که خسته شده‌اند و تا زمانی که در عمل مشاهده نکنند، اعتماد از دست رفته را دوباره به دست نمی‌آوریم. به اعتقاد من چه از طریق رسانه و چه طریق مواجهه رو در رو مسئولان باید اثبات کنند به مردم اعتماد دارند و برای آنان کار می‌کنند، طبیعتا اگر مردم صداقت را در رفتار مسئولین مشاهده کنند مطمئناً اعتماد خواهند داشت.
وی در خصوص ضرورت تصحیح سیاست‌های غلط که در حال موجب شکاف بین مردم و حاکمیت شده است و باید اصلاح شود، عنوان کرد: در کل دنیا از اول تاریخ تا به  امروز قطعاً شاعران، نویسندگان، فلاسفه و پیامبران همه تلاش‌شان بر این بوده که از ادامه مسیر غلط و نادرست خودداری شود. شما به همین توبه‌ای که خداوند در قرآن آورده است نگاه کنید، توبه به معنای این نیست که فقط فرد آن را انجام دهد بلکه این عمل برای مسئولان جامعه و هر اهل فن و حرفه‌ای است. امروز هم به عنوان یک واقعیت شاهد فاصله‌ها و شکاف‌ها هستیم اگر نسبت به این شکاف‌ها و فاصله‌ها که مانند یک دیوار شکسته است، بی‌تفاوت باشیم روز به روز شکافش بیشتر می‌شود.مطئمنا بهترین حکومت، حکومتی است که مسئولان آن از ادامه روش‌های غلط خودداری کنند و به حرف، توصیه و سفارش دلسوزان و آگاهان توجه کنند. لجبازی، سماجت اصرار و پافشاری بر سیاست غلط نتیجه‌اش فروپاشی، ضرر، خسارت و از بین رفتن اعتماد، شجاعت و اعتماد به نفس مردم در مقابل دیگران است.
وی ادامه داد: سیاست غلط مانند ساختن یک برجی می‌ماند که از روز اول در ساختنش مصالح خوبی به کار نرود، از اساتید فن بهره گرفته نشود و به توصیه مشاوران و کارشناسان توجهی نشود که همین امر باعث می‌‌شود این ساختمان با توجه به ضعف پایه و ساختار فرو بریزد.در صورتی که سیاست درست این است که اگر مسئولان در یک مقطع هم اشتباه کردند و در اثر عدم کار کارشناسی و یا در اثر سیاست‌های غلط و یا مشاوره‌های نادرست دچار یک خسران  شدند به مردم بازگردند و از مردم عذرخواهی کنند. تصمیم‌گیران اگر روش‌های غلط را ادامه ندهند و صادقانه با مردم برخورد کنند، پاسخگو باشند و با کمک از کارشناسان و اهل فن روش‌های درست‌تری برای اصلاح امور و تامین رضایت مردم برای ارتقا جایگاه کشور و نظام در منطقه و جهان به کار گیرند، مردم هم آنان را خواهند پذیرفت. اصلاح سیاست‌های غلط ضروری است؛ زیرا هرگونه سهل‌انگاری به ضرر کشور است. مگر می‌شود یک دانش‌آموزی درس نخواند، نمره کم بگیرد، بعد ما انتظار داشته باشیم بهترین دانشگاه قبول شود؟ قطعا نمی‌شود. بنابراین اشتباه کردن برای افراد و گروه‌ها خطرناک و مایه ضرر و زیان است. برای مسئولان یک کشور که حافظ جان، مال و آبرو و ناموس مردم یک کشور هستند هرگونه اشتباه کوچک طبعاً به ضرر ملت تمام می‌شود. علاوه بر آن تکرار و ادامه اشتباهات قطعا موجب خسارت.های بیشتری خواهد شد.
وی ادامه داد: مسئولان اگر با سیاست غلط به کشور و ملت ضرر زده‌اند مانند این وضعیتی که امروز شاهدش هستیم، بدانند اگر این اشتباهات را متوقف و اصلاح نکنند و راهکارهای درستی را جایگزین نداشته باشند به ضرر هم ملت و هم خودشان و هم کشور تمام خواهد شد. امیدوارم در سال جدید شاهد تفاهم و تعامل بیشتر در بین مردم ملت و مسئولان باشیم و با افزایش اعتماد مشکلات مردم و طبقات مستضعف همراه سیاست‌های درست و مترقی که جایگزین سیاست‌های کهنه، غلط، منسوخ و نادرست می‌شود، حل و فصل شود.


 
مرجع : ایلنا
برچسب ها: مردم
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها