کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

اتفاق نادر در تولید برق جهان!

13 فروردين 1401 ساعت 18:01


گروه اقتصادی: سال گذشته با وجود همه‌گیری کرونا و کاهش رشد اقتصادی نقطه عطف مهمی در گذار به انرژی پاک بود. در واقع تولیدکنندگان برق به دلیل هزینه‌های بالا و نگرانی در مورد انتشار گازهای گلخانه‌ای استفاده ار زغال‌سنگ را کاهش دادند.بر اساس آخرین تجزیه و تحلیل یک اندیشکده انرژی، انرژی‌های تجدیدپذیر در سال ۲۰۲۱ بیش از زغال سنگ، برق تولید کردند. در این میان سهم باد و خورشید برای اولین بار بیش از ۱۰ درصد است.

بر اساس مطالعه Ember، افزایش استفاده از سوخت‌های تجدیدپذیر نسبت به سال ۲۰۲۰ تنها یک درصد بوده است، اما اگر بتوان نرخ رشد مرکب ۱۰ ساله متوسط ​​۲۰ درصدی را تا سال ۲۰۳۰ حفظ کرد، جهان در مسیر محدود کردن گرمایش جهانی قرار می‌گیرد.در میان ۵۰ کشور مورد مطالعه، اروپا با ۴۳ کشور تولیدکننده انرژی‌های تجدیدپذبر در سال ۲۰۲۱ پیشتاز بوده است. در این میان خاورمیانه و آفریقا کمترین پیشرفت را داشتند. سریع‌ترین تحول در هلند، استرالیا و ویتنام اتفاق افتاد که طی دو سال گذشته حدود یک دهم تقاضای برق از سوخت‌های فسیلی به بادی و خورشیدی تغییر کرده است و ۱۰ کشور در سال ۲۰۲۱ بیش از ۲۵ درصد از برق خود را از باد و خورشید تولید کردند که در صدر آنها دانمارک با ۵۲ درصد قرار دارد.

منابع برق پاک، از جمله انرژی خورشیدی، بادی، آبی، هسته‌ای و انرژی زیستی، در مجموع ۳۸ درصد از برق جهان را در سال گذشته تولید کردند. این افزایش در حالی است که بر اساس تحلیل Ember، انرژی تولید شده توسط زغال سنگ ۳۶ درصد بود.همه‌گیری ویروس کرونا به کاهش استفاده از زغال سنگ کمک کرد زیرا کاهش رشد اقتصادی منجر به کاهش تقاضای برق شد. دلایلی که در پس دستاوردهای انرژی‌های تجدیدپذیر وجود دارد، هزینه‌های پایین و سیاست‌های شهری، ایالتی و شرکتی برای سرمایه‌گذاری در این انرژی‌ها است.

کاهش هزینه‌ها برای انرژی خورشیدی بسیار چشمگیر بوده است. به گفته بانک سرمایه‌گذاری لازارد، هزینه بهره‌برداری از انرژی خورشیدی در مقیاس شهری از ۳۵۹ دلار در هر مگاوات ساعت در سال ۲۰۰۹ به ۳۷ دلار در هر مگاوات ساعت در سال ۲۰۲۱ رسیده است.


کد مطلب: 329143

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/329143/اتفاق-نادر-تولید-برق-جهان

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir