به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۱/۱۳ ساعت ۱۸:۰۸
کد مطلب : ۳۲۹۱۴۶

روسیه گاز اروپا را قطع نکرد

روسیه گاز اروپا را قطع نکرد
گروه بین الملل: با گذشت یک روز از ضرب‌الاجل روسیه به کشورهای اروپایی برای پرداخت بهای گاز به روبل (واحد پول روسیه)، صادرات گاز مسکو به اروپا هنوز ادامه داشته و دیروز به بالاترین میزان خود در چهارم ماه گذشته هم رسید.
صادرات گاز روسیه به اروپا در حالی در روز گذشته به بالاترین میزان خود در ۴ ماه گذشته رسید، که مهلت اتحادیه اروپا برای پرداخت بهای گاز به واحد روبل تمام شده بود، اما صادرات گاز به این قاره همچنان ادامه داشت.این در حالیست که ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه هشدار داده بود که درصورت رعایت نکردن این شرایط، شیر گاز اروپا را بسته و کمبود سراسری انرژی را در این قاره رقم خواهد زد.
پوتین از خریداران اروپایی گاز روسیه - که تاکنون بهای گاز را به دلار یا یورو پرداخت می‌کردند - خواسته تا در بانک‌های روسیه حساب روبلی باز کرده و بدین طریق بهای گاز خریداری شده خود را پرداخت کنند. این اقدام پوتین در راستای تقویت ارزش پول کشورش بود که با حمله روسیه به اوکراین، کاهش شدیدی یافت.اما ظاهرا کرملین در دقیقه ۹۰ یک فرصت دیگر به اروپا داده و اعلام کرده که با پایان مهلتی که از قبل اعلام شده‌ بود، همه گاز صادراتی را قطع نخواهد کرد. مسکو دلیل این سازش و مدارا را چنین عنوان کرد که روسیه بهای گازی که از ۱ آوریل (دیروز) به اروپا صادر می‌شود را در ماه مه (ماه آینده) دریافت می‌کند.
به گفته متخصصان انرژی، احتمالا روسیه و اتحادیه اروپا به توافق خواهند رسید و کشورهایی مانند فرانسه و آلمان همچنان بهای گاز را به یورو پرداخت خواهند کرد، و سپس شرکت نفت‌وگاز روسی «گازپروم» آن را به روبل تبدیل می‌کند.
یک متخصص انرژی می‌گوید: به نفع هر دو کشور است که جریان گاز به‌صورت کامل قطع نشود، چون در این‌صورت، اروپا باید گاز را جیره‌بندی کند - که تاثیرات عظیمی داشته و به تعطیلی صنایع منجر خواهد شد - و روسیه نیز یک منبع دیگر درآمد خود را از دست خواهد داد.

 
برچسب ها: روسیه
نام شما

آدرس ايميل شما
توجه: نظرات حاوی توهين، افترا، اتهام و ... به اشخاص حقيقی و حقوقی، و نظرات شعارگونه «مرگ، درود و مشابه آنها»، و همچنين نظرات طولانی تر از 500 حرف، به هيچ وجه منتشر نخواهند شد.
نظر شما *

پربيننده‎ترين مطالب و خبرها