به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۱۴:۱۷
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۱/۱۴ ساعت ۱۳:۳۴
کد مطلب : ۳۲۹۳۱۳

پرهیز از درمان‌های سنتی در زردی نوزادان

پرهیز از درمان‌های سنتی در زردی نوزادان
گروه جامعه: به گفته رئیس بیمارستان مادر و کودک شوشتری شیراز، زردی یکی از شایع ترین بیماری‌های نوزادان است که در صورت استفاده از روش‌های غیرعلمی و سنتی برای درمان آن، سلامت کودک تهدید شده و عوارض دائمی و خطرناکی برای نوزاد به دنبال دارد.
 
دکتر محمد آفریده یکشنبه ۱۴ فروردین در جمع خبرنگاران از انجام ۱۵۰۰ نمونه آزمایش زردی از کف پای نوزادان به صورت متوسط در ماه، در بیمارستان مادر و کودک شوشتری شیزاز خبر داد و گفت: خانواده‌های نوزادان بستری و سرپایی می‌توانند با مراجعه به بیمارستان، پس از دستور پزشک، تست بیلی روبین یا همان زردی را برای کودک خود، انجام دهند.

او افزود: مراجعان می‌توانند همه روزه با مراجعه به متخصص اطفال حاضر در درمانگاه صبح این مرکز درمانی، نوزادان خود را مورد معاینه قرار داده و دستور موردنیاز برای آزمایش دریافت و در نهایت جواب آزمایش را تا یک ساعت پس از انجام تست دریافت کنند. 

پزشک فوق تخصص نوزادان این مرکز درمانی نیز با تاکید خانواده‌ها برای جدی گرفتن زردی نوزدان و مراجعه به پزشک متخصص به محض بروز نشانه‌ها، گفت: زردی نوزادان به علت تجمع ماده‌ای به نام «بیلی روبین» در خون نوزاد و تخریب گلبول ‌های قرمز به وجود می‌آید؛ گلبول ‌های قرمز در نوزادان، طول عمر کمتری نسبت به بزرگسالان داشته و سریع تر تخریب می‌شوند، بنابراین در نوزادان شاهد تولید بیلی روبین بیشتری نسبت به بزرگسالان هستیم.دکتر اردشیر توکلی با اشاره به دیگر علل افزایش بیلی روبین در نوزادان نسبت به بزرگسالان، افزود: حجم بیشتر گلبول‌های قرمز در نوزادان است که به صورت بالا بودن میزان هموگلوبین در آنها مشخص می‌شود، همچنین فعالیت کمتر آنزیم‌هایی است که برای تبدیل بیلی روبین غیر مستقیم به نوع مستقیم و دفع آن از راه دستگاه گوارش لازم است.

پرهیز از درمان‌های سنتی در زردی نوزادان
او با بیان اهمیت درمان به موقع این بیماری در نوزادان تاکید کرد: اقدام دیرهنگام درمان زردی نوزادان یا استفاده از روش‌های سنتی، ممکن است به قیمت بروز عوارض بسیار خطرناکی بر مغز، شنوایی، یادگیری و سایر معلولیت‌ها در نوزاد تمام شود. 

توکلی اظهار کرد: لازم است خانواده‌ها از مصرف داروهای خانگی و درمان ‌های سنتی غیر علمی یا قطع شیر مادر برای درمان زردی نوزاد و همچنین قرار دادن نوزاد زیر نور مهتابی‌های معمولی پرهیز کنند، زیرا این روش‌ ها امید کاذب به والدین می‌دهد و درمان کننده زردی نیست.این فوق تخصص نوزادان، دلیل بالا رفتن غیرطبیعی زردی بدن نوزادان را وجود عفونت، ابتلا به فاویسم، کم کاری تیروئید، عفونت ‌های ادراری و خونی دانست و افزود: این نوزادان باید در چند روز نخست تولد، از نظر ابتلا به زردی غیرطبیعی از سوی پزشک متخصص کودکان بررسی شوند تا برحسب مقدار بیلی روبین خون نوزاد پزشک تصمیم ‌گیری کند.

او با اشاره به درمان ‌هایی نظیر فتوتراپی(نوردرمانی) برای این بیماری به خانواده‌ها توصیه کرد: باید نوزاد از لحاظ سایر موارد مانند ابتلا به عفونت، کم کاری تیروئید و برخی بیماری‌های مادرزادی ارثی و همچنین گرفتگی مجاری صفراوی نیز بررسی شود، به ویژه اینکه این موراد باید در زردی‌های طولانی مدت، بیشتر مدنظر قرار گیرد.
توکلی اضافه کرد: اگر زردی به اندازه خطرناکی برسد و برای درمان آن به سوی پزشک متخصص ارجاع نشود، عوارضی دائمی و خطرناک در فرد به همراه دارد.

این پزشک فوق تخصص نوزادان تاکید کرد: زردی و درمان آن یک عارضه سهل و ممتنع است که با درمان به موقع می توان از بروز عوارض خطرناک آن جلوگیری کرد، حال آنکه با سهل انگاری در درمان عوارض جبران ناپذیر بروز می‌یابد.
برچسب ها: زردی نوزادان
نام شما

آدرس ايميل شما
توجه: نظرات حاوی توهين، افترا، اتهام و ... به اشخاص حقيقی و حقوقی، و نظرات شعارگونه «مرگ، درود و مشابه آنها»، و همچنين نظرات طولانی تر از 500 حرف، به هيچ وجه منتشر نخواهند شد.
نظر شما *

پربيننده‎ترين مطالب و خبرها