به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۶ - ۰۳:۵۲
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۱/۱۴ ساعت ۱۷:۰۹
کد مطلب : ۳۲۹۳۵۵

کره‌شمالی به توسعه اتمی‌ خود ادامه می‌دهد

کره‌شمالی  به توسعه اتمی‌ خود ادامه می‌دهد
گروه بین الملل: یکی از هیات‌های کارشناسان شورای امنیت سازمان ملل در گزارش سالانه خود اعلام کرد، کره شمالی سال گذشته به رغم بستن مرزش در واکنش به پاندمی کرونا که منجر به کاهش تاریخی سطح تجارت کالا و ورود یا خروج مردم از این کشور شد، به توسعه توانایی‌های اتمی‌اش ادامه داد.
 این هیات کارشناسان شورای امنیت در گزارش سالانه خود گفت: پیونگ‌یانگ همچنین با زیر پا گذاشتن قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل به تلاش‌های خود برای کسب مواد و فناوری لازم برای حفظ و توسعه برنامه‌های اتمی و موشک بالستیکی‌اش ادامه داد.در ادامه این گزارش آمده است: در دوران تکمیل این گزارش، کره شمالی با نقض قطعنامه‌های شورای امنیت، به حفظ و توسعه برنامه‌های اتمی و موشک بالستیکی‌اش ادامه داد. اگرچه در این دوران هیچ آزمایش اتمی یا پرتاب موشک‌های بالستیک قاره‌پیما گزارش نشد اما کره شمالی به توسعه توانایی‌هایش برای تولید مواد شکاف‌پذیر اتمی ادامه داده است.این گزارش سالانه پیرامون اجرای تحریم‌های کره شمالی بازه زمانی بین چهارم اوت ۲۰۲۱ تا ۲۸ ژانویه سال ۲۰۲۲ را پوشش می‌دهد.
کره شمالی پنجشنبه گذشته یک موشک بالستیک قاره‌پیما پرتاب کرد و به وقفه خودخواسته در مورد آرمایش موشک‌های بالستیک دور برد که از اواخر سال ۲۰۱۷ میلادی اعمال کرده بود، پایان داد.
پیونگ‌یانگ همچنین در تاریخ‌های ۲۷ فوریه و پنجم مارس دو موشک شلیک کرد که به گفته آمریکا شامل مدل جدیدی از موشک بالستیک قاره‌پیما بود.
در این گزارش آمده است: حفظ و توسعه زیرساخت‌های اتمی و موشک بالستیک کره شمالی ادامه داشت و این کشور به کسب مواد، فناوری و دانش این برنامه‌ها از خارج از کشور از جمله از طریق ابزار سایبری و تحقیقات علمی مشترک ادامه داد.در ادامه این گزارش آمده است: توانایی‌های موشک بالستیکی کره شمالی ظاهرا در حال توسعه است. این کشور یک سری پرتاب‌های آزمایشی موشکی با بردهای مختلف انجام داد.
این هیات کارشناسان اعلام کرد: کره شمالی برای تامین مالی هزینه آزمایشات موشکی‌اش احتمالا در سال ۲۰۲۱ به میزان ۴۰۰ میلیون دلار ارز دیجیتال سرقت کرده است. پول‌های بدست آمده از ارز دیجیتال که توسط عاملان سایبری کره شمالی به دست می‌آیند، یک روند پولشویی بسیار دقیق را طی می‌کنند تا نقد شوند.
از طرف دیگر، تجارت کالای کره شمالی در سال ۲۰۲۱ به خاطر بسته شدن مرزش به کمترین حد در تاریخ رسید. براساس این گزارش، کره شمالی به مشارکت در تجارت "غیرقانونی" کالا از جمله واردات سوخت ادامه داده است.این هیات کارشناسان افزود: طفره رفتن از تحریم‌های دریایی ادامه یافته است. تاکتیک‌ها برای دور زدن تحریم‌های شورای امنیت به منظور ارسال محموله‌های نفتی به کره شمالی شامل استفاده از شرکت‌های کاغذی یا "شل" و انتقال چند مرحله‌ای نفت می‌شود که در جریان آن گروهی از کشتی‌های کوچک نفت را به یک تانکر کره شمالی تحویل می‌دهند و همین روش‌ها رهگیری و شناسایی ریشه این امر را دشوار می‌سازد.
این هیات همچنین به وخیم‌تر شدن شرایط انسانی در کره شمالی اشاره کرد و گفت: اوضاع انسانی در کره شمالی دائما وخیم و وخیم‌تر می‌شود و قرنطینه مربوط به کرونا احتمالا مهم‌ترین عامل در این وخامت اوضاع است.این هیات به شورای امنیت توصیه کرد تا به کاهش تاثیرات مختلف تحریم‌ها بر مردم کره شمالی کمک کند و از عملیات‌های کمک‌های بین‌المللی بشردوستانه در این کشور منزوی حمایت کند.

 
برچسب ها: کره‌ شمالی
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها