کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

با استناد به قوانین لالیگا

تفاضل گل تعیین کننده قهرمان لیگ برتر

15 فروردين 1401 ساعت 12:58

گروه ورزشی: با توجه به اختلاف امتیاز بین تیم‌های اول و دوم جدول، احتمال دارد قهرمان لیگ در روز آخر مشخص شود.


 پیش از شروع فصل جدید رقابت‌های لیگ برتر حسن کامرانی‌فر که در آن زمان سرپرستی دبیرکل فدراسیون فوتبال را برعهده داشت در یک برنامه تلویزیونی اعلام کرد در فصل جدید رقابت‌های باشگاهی ایران، ملاک قرار گرفتن تیم‌ها در جدول با امتیازات برابر، بازی‌های رو در رو خواهد بود.
دلیل این موضوع هم رقم خوردن نتایج عجیب و غریب در هفته‌های پایانی مسابقات دسته دو کشور بود. بازی‌هایی که با نتایج باورنکردنی‌ای مانند ۱-۷ و ۱-۱۰ همراه بود و فیلم بازی‌ها به وضوح حاکی از وقوع تخلف در آنها بود.
با توجه به همین موضوع، پرسشی در خصوص تکلیف تیم قهرمان لیگ برتر در صورت برابری امتیازات به وجود آمد. در همین رابطه دیروز در نشست خبری رئیس کمیته برگزاری مسابقات، این سئوال مطرح شد که سهیل مهدی در پاسخ به آن گفت مانند لیگ‌های معتبر اروپایی قهرمان مشخص خواهد شد.
با این حال، با توجه به تفاوت در بعضی از کشورها، خبرنگار "ورزش سه" مجددا از سهیل مهدی در خصوص اینکه قوانین کدام کشور ملاک است سئوال کرد که رییس کمیته مسابقات سازمان لیگ مشخصا این موضوع را مطرح کرد که قوانین برگزاری لیگ برتر مشابه با لالیگا اسپانیا خواهد بود.
طبق قوانین لالیگا، در صورتی که دو تیم در پایان فصل امتیازات برابری داشته باشند، نتایج "بازی رو در رو" ملاک تعیین تیم قهرمان خواهد بود و در صورتی که نتایج بازی رو در رو مساوی باشد، بدون در نظر گرفتن قانون گل زده در خانه حریف، "تفاضل گل" ملاک تعیین‌کننده تیم قهرمان خواهد بود.
با توجه به اینکه دیدار دو تیم استقلال و پرسپولیس در نیم‌فصل اول با نتیجه تساوی بدون گل و در نیم‌فصل دوم با نتیجه تساوی یک بر یک به پایان رسیده است، در صورتی که سرخابی‌ها لیگ را با امتیاز برابر به پایان ببرند، ملاک " بازی رو در رو" از درجه اعتبار ساقط شده و "تفاضل گل" تعیین‌کننده تیم قهرمان خواهد بود. اتفاقی که قطعا به افزایش جذابیت و البته حساسیت بازی‌های لیگ منجر خواهد شد.
گفتنی است، در پایان هشتمین دوره مسابقات لیگ برتر، تیم استقلال به لطف تفاضل گل بهتر نسبت به ذوب‌آهن، با وجود امتیاز برابر قهرمان لیگ برتر شد.


کد مطلب: 329507

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/329507/تفاضل-گل-تعیین-کننده-قهرمان-لیگ-برتر

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir