به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۳:۳۳
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۱/۱۵ ساعت ۱۲:۵۹
کد مطلب : ۳۲۹۵۰۸

در هفته اول ماه رمضان تنش قیمتی داریم

در هفته اول ماه رمضان تنش قیمتی داریم
گروه اقتصادی: رییس انجمن ملی خرما ایران گفت: قیمت هر کیلو خرما مضافتی بسته‌بندی شده در مبدا کیلویی 40 هزار تومان و خرما کبکاب کیلویی 20 هزار تومان است.به گزارش ایلنا، محسن رشید فرخی خرما پیارم را خرما پرمصرف در ماه رمضان ندانست و گفت: در روزهای اخیر اخباری مبنی بر فروش خرما پیارم بسته‌ای 100 هزار تومان رسانه‌ای شده است باید بگویم که این خرما مخصوص خشکبار است و در سفره ماه رمضان دیده نمی‌شود و مردم عطشی برای مصرف این گونه از خرما در ماه رمضان ندارند.

وی با بیان اینکه 80 درصد خرما پیارم صادر می‌شود، گفت: خرما پیارم در آجیل شب یلدا، نوروز و چهارشنبه‌سوری استفاده می‌شود؛ تجربه سال‌های گذشته نشان داده است که مصرف این نوع خرما در ماه رمضان افزایش پیدا نمی‌کند.

رشید فرخی نظارت بر فروش خرما در مراکز توزیع را وظیفه دستگاه‌های نظارتی دانست و افزود: قیمت خرما در مبدا تغییر محسوسی نکرد اما تجربه نشان داده است همواره با آغاز ماه رمضان شاهد برخی بی‌اخلاقی‌ها از سوی تعدادی از کاسبان می‌شویم چراکه آنها به دنبال حاشیه سود بالاتری هستند.رییس انجمن ملی خرما با بیان اینکه افزایش 5 درصدی قیمت خرما در ماه رمضان معقول است، افزود: قیمت هر کیلو خرما مضافتی بسته‌بندی شده در مبدا کیلویی 40 هزار تومان و خرما کبکاب کیلویی 20 هزار تومان است. لازم به ذکر است که در این ماه خرما مضافتی به دلیل داشتن شیره خرمایی که دارد بعد از افطار از سوی روزه‌داران مصرف می‌شود.
وی با اشاره به دپو قابل توجه خرما در سردخانه‌های کشور، گفت: انجمن ملی خرما اعلام آمادگی کرده است تا در صورت مشاهده هر گونه تنش در بازار خرما به میزان کافی در بازار تزریق کند.

این فعال اقتصادی در پاسخ به این پرسش که در ماه رمضان چه میزان خرما مصرف می‌شود؟ گفت: سالیانه حدود یک میلیون و 250 هزار تن خرما در کشور تولید می‌شود که نزدیک به 70 درصد آن در داخل کشور استفاده می‌شود که از این 70 درصد 40 درصد  آن در ماه رمضان مصرف می‌شود.وی با اشاره به استان‌ها تولیدکننده خرما در کشور، گفت: خرما مضافتی در کرمان و سیستان و بلوچستان، خرما کبکاب در خوزستان و بوشهر و خرما شاهانی در استان فارس تولید می‌شود.

این فعال اقتصادی ادامه داد: تفاهم نامه‌ای مابین مراکز عرضه میوه و تره‌بار شهرداری‌، وزارت کشاورزی و فروشگاه‌های زنجیره‌ای منعقد شد که بنا به آن فروشگاه‌های زنجیره‌ای متعهد شدند حاشیه سود خود را در ماه رمضان برای خرما کاهش بدهند. همچنین مراکز میوه تره‌بار مراکزی را برای انجمن ملی تخصیص دادند که بتوانند خرما را با قیمت‌ معقول عرضه کنند. لازم به ذکر است که میادین شهرداری تعهد کرده‌اند در 2 روز آینده 20 غرفه دیگر در اختیار انجمن ملی خرما در تهران قرار بدهد.

رشیدفرخی در پایان افزود: تنش‌های قیمتی در خرما معمولا در 4 روز اول مشاهده می‌شود خانواده‌ها و فروشگاه‌های در روزهای نخست خریدها را انجام می‌دهند از این‌رو بعد از گذشت یک هفته تنش‌های قیمتی به پایان می‌رسد.
برچسب ها: خرما
نام شما

آدرس ايميل شما
توجه: نظرات حاوی توهين، افترا، اتهام و ... به اشخاص حقيقی و حقوقی، و نظرات شعارگونه «مرگ، درود و مشابه آنها»، و همچنين نظرات طولانی تر از 500 حرف، به هيچ وجه منتشر نخواهند شد.
نظر شما *

پربيننده‎ترين مطالب و خبرها