به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۹:۳۹
 
۵
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۱/۱۵ ساعت ۱۷:۵۳
کد مطلب : ۳۲۹۵۹۸
خشونت مهار نشدنی پوتین خانواده‌های بیگناه را به کام مرگ کشاند

وحشیگری دیده نشده روس‌ها در اروپا طی دهه‌های اخیر

وحشیگری دیده نشده روس‌ها در اروپا طی دهه‌های اخیر
گروه بین الملل: وزیر امور خارجه آلمان اعلام کرد، دولت روسیه باید بهای جرایم جنگی ارتکابی در شهر "بوچا" اوکراین را با شدیدترین شکل تحریم‌ها بپردازد.
 آنالنا بربوک،  همچنین "خشونت مهار نشدنی" ولادیمیر پوتین،  را نیز محکوم کرد.
شهردار بوچا در حومه کی‌یف، اوکراین  اعلام کرد که ۳۰۰ سکنه این شهر در جریان اشغال یک ماهه آن توسط نیرو‌های روسی کشته شدند.  اجساد قربانیان در یک گور دسته جمعی و همچنین در سطح خیابان‌های شهر مشاهده شده است.
بربوک همچنین گفت: تصاویر منتشر شده از بوچا قابل تحمل نیستند. خشونت مهار نشدنی پوتین خانواده‌های بیگناه را به کام مرگ کشانده و هیچ حد و مرزی نمی‌شناسد. مسئولین این جنایات جنگی باید پاسخگو باشند. ما تحریم‌ها علیه روسیه را تشدید خواهیم کرد و به اوکراین در دفاع بیشتر از خود کمک خواهیم کرد.
در این میان، اولاف شولتس، صدراعظم آلمان  در بیانیه‌ای خواستار دسترسی سازمان‌های بین‌المللی شامل کمیته بین‌المللی صلیب سرخ به مناطق متاثر از جنگ اوکراین برای جمع آوری اسنادی مستقل شده است.شولتس همچنین از روسیه خواست تا در نهایت با آتش بس موافقت کند و به این "جنگ وحشتناک، بی معنی و غیر قابل توجیه" پایان دهد.

جلوه‌ای از جنایات روس‌ها در اوكراین
اوکراین نیروهای روسیه را به ارتکاب یک "قتل عام" در بوچا، شهری در ۳۰ کیلومتری شمال غرب پایتخت کی‌یف، متهم کرده است. پس از بازپس گیری شهر توسط نیروهای اوکراینی، اجساد غیرنظامیان - بسیاری از آنها با دست‌های بسته، زخم‌های گلوله از فاصله نزدیک و نشانه‌هایی از شکنجه - در برخی از خیابان‌ها پیدا شدند.
 پیش‌تر کی‌یف و برخی کشورهای غربی نسبت به عقب‌نشینی نیروهای روسی از برخی مناطق اوکراین با دیده تردید نگریسته بودند و بیشتر این اقدام را تاکتیکی و در راستای آرایش‌مجدد و تجدید قوا ارزیابی کرده بودند.
بوچا، با حدود ۳۷۰۰۰ نفر در خارج از کی‌یف، و همچنین شهر مجاور ایرپین، از زمانی که روسیه در ۲۴ فوریه به اوکراین حمله کرد، شاهد نبردهای شدیدی بود. بوچا در سومین روز جنگ، در ۲۶ فوریه، توسط ارتش روسیه اشغال شد و بیش از یک ماه از دسترس خارج شد. بسیاری از ساکنان به دلیل درگیری‌های بی وقفه گرفتار شدند و از آب و برق محروم شدند و در دمای انجماد، زنده ماندند. هنگامی که گلوله باران  متوقف شد، نیروهای اوکراینی سرانجام توانستند به طور کامل وارد شهر شوند.
خبرنگاران پس از ورود به شهر از اجساد قربانیان در خیابان‌ها با کیسه‌های آذوقه یا با دستان از پشت بسته با لباس‌های غیرنظامی خبر داده‌اند. به نظر می‌رسد که آنها از فاصله نزدیک کشته شده‌اند. علت مرگ قربانیان کشف شده بلافاصله مشخص نشده است. به گفته شهردار بوچا، آناتولی فدوروک، قربانیان توسط نیروهای روسی با "گلوله در پشت گردن" کشته شدند.
سرهی کاپلیچنی، رئیس سازمان امداد و نجات محلی، گفت: جسد ۵۷ نفر در یک گور دسته جمعی پیدا شد. گور دسته جمعی در پشت کلیسایی در مرکز شهر قرار دارد. برخی از اجساد یا دفن نشده بودند یا تا حدی دفن شده بودند. همه آنها لباس غیرنظامی پوشیده بودند.
رهبران اروپایی آنچه وقوع احتمالی جنایت جنگی و کشتار غیرنظامی‌ها به‌دست نیروهای روسیه در اوکراین می‌نامند، محکوم کرده‌اند. مورد بوچا به‌ویژه مورد توجه قرار گرفته است، چرا که حدود ۳۰۰ جسد در خیابان‌های این شهر پیدا شده است که در گورهای جمعی به خاک سپرده شده‌اند. خبرنگاران رسانه‌هایی همچون «سی‌ان‌ان»، خبرگزاری فرانسه، و آسوشیتدپرس، خود ده‌ها جسد را در خیابان‌های بوچا مشاهده کرده‌اند.

 تحقیقات مستقل درباره کشتار غیرنظامیان بوچا
دبیرکل سازمان ملل در توییتر خود نوشت که با دیدن تصاویر کشته‌شدگان غیرنظامی در اوکراین "به شدت شوکه" شده است. آنتونیو گوترش، در پیامی توییتری نوشت: تحقیق و تفحص مستقلی که منجر به پاسخگویی موثر شود، ضرروی و حیاتی است.
اظهارات دبیرکل سازمان ملل متحد پس از آن مطرح شد که مقامات رسمی و خبرنگاران تصاویر اجساد کشته‌شدگان غیرنظامیان شهر بوچا، شهری خارج از کی‌یف را منتشر کردند.
«میخایلو پودولیاک»، مشاور دفتر رئیس جمهور اوکراین گفت که افراد غیرنظامی که در تصاویر مشاهده می‌شوند "در جنگ بین روسیه و اوکراین کشته شدند." همچنین، شهردار بوچا از دفن ۲۸۰ کشته شده در "گورهای دسته‌جمعی" خبر داد.ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو  پیرامون تصاویر منتشر شده، اظهار کرد: وحشتناک است، بی‌شک این موضوع که غیرنظامیان مورد هدف قرار گرفته‌اند، غیرقابل قبول است و این موضوع بر اهمیت پایان جنگ تاکید می‌کند.
در پی گسترش واکنش‌ها به پیدا کردن اجساد غیرنظامیان در مناطق حومه کی‌یف چون شهر بوچا، روسیه از شورای امنیت سازمان ملل متحد خواسته جلسه فوری تشکیل دهد تا در حضور اعضاء به این اتهام‌ها رسیدگی شود. وزارت دفاع روسیه اتهامات مربوط به قتل غیرنظامیان در شهر بوچا را رد کرده است. به گفته وزارت دفاع روسیه، هیچ یک از ساکنان محلی در این شهر هدف قرار نگرفتند و نیروهای روسیه در ۳۰ مارس از این مناطق عقب‌نشینی کردند. وزارت دفاع روسیه همچنین عکس‌ها و ویدیوهای منتشر شده از شهر بوچا را "جدیدترین جعلیات رژیم کی‌یف" خوانده است.
هزینه‌ای به مراتب سنگین‌تر بر پوتین وارد کنید
وزیر امور خارجه سابق آمریکا از واشنگتن و متحدانش خواست تا فشار خود بر روسیه را در بحبوحه حمله‌اش به اوکراین دو برابر کنند.
هیلاری کلینتون،  گفت: تنها راهی که می‌توانیم از طریق آن به درگیری‌های خونین و هولناکی که در اوکراین شاهد هستیم پایان دهیم و از اروپا و دموکراسی حفاظت کنیم این است که هر کار می‌توانیم برای اعمال بهایی به مراتب سنگین‌تر بر ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه انجام دهیم.

وحشیگری دیده نشده در اروپا طی دهه‌های اخیر
دبیرکل ناتو دیوان بین‌المللی کیفری را مسئول تحقیقات در رابطه با جرائم جنگی بالقوه در اوکراین دانست و گفت که تمامی عاملان این جنایات جنگی باید به پای میزمحاکمه کشیده شوند.
 ینس استولتنبرگ، "کشتار غیرنظامیان" در شهر "بوچا" اوکراین را "وحشیگری دیده نشده در اروپا طی دهه‌های اخیر" دانست و گفت:‌ مرگ آنها لزوم توقف این جنگ توسط پوتین را بیش از پیش ضروری کرد.وی با اشاره به کشته شدن بالغ بر ۳۰۰ غیرنظامی توسط نیروهای روسی گفت: این هولناک و بدون شک غیرقابل قبول است که غیرنظامیان هدف گرفته شده و کشته شوند. این رویداد بر اهمیت لزوم پایان این جنگ تاکید دارد.دبیرکل ناتو افزود: این مسئولیت پوتین است که این جنگ را متوقف کند. بسیار حائز اهمیت است که دیوان بین‌المللی کیفری تحقیقاتی را در رابطه با جرائم جنگی بالقوه در اوکراین آغاز کند و تمامی عاملان این جنایات جنگی به پای میزمحاکمه کشیده شوند. مسئولان این جنایات باید به سزای عمل خود برسند.
وی از اظهارنظر درباره احتمال پیوستن فنلاند به ناتو امتناع کرد و تنها گفت: تصمیم‌گیری در این رابطه برعهده فنلاندی‌هاست. آنها حق دارند درباره آینده خود تصمیم بگیرند. این دقیقا چیزی است که روسیه انتظار ندارد چرا که آنها تلاش می‌کنند با ارعاب و تهدید کار خود را پیش ببرند و بگویند که اگر فنلاند تصمیم بگیرد که به ناتو بپیوندد، با پیامدهایش رو به رو خواهد شد.
وی تاکید کرد: آنچه شاهد هستیم یک خروج واقعی نیست، ما شاهد هستیم که روسیه در حال جا به جا کردن نیروهایش است و برخی از آنها را برای تجهیز مجدد، برای تقویت و برای تامین مجدد به روسیه باز می‌گرداند اما ما نباید خیلی خوش‌بین باشیم چرا که این حملات ادامه خواهند داشت. ما همچنین نسبت به افزایش احتمالی حملات به ویژه در جنوب و در شرق نگران هستیم. بنابراین این یک خروج واقعی نیست بلکه یک تغییر استراتژی است که بیشتر بر جنوب و شرق تمرکز دارد.

هدف واقعی پوتین درهم شکستن ائتلاف ناتو
یک فرمانده ارشد اسبق ائتلاف ناتو هشدار داد، اهداف واقعی ولادیمیر پوتین در حمله به اوکراین، اعمال "کنترل بر اروپای شرقی" و "در هم شکستن" ائتلاف ناتو است.
وسلی کلارک ژنرال چهار ستاره بازنشسته آمریکایی و از فرماندهان ارشد سابق ائتلاف ناتو  از غرب خواست تسلیحات بیشتری در اختیار کی‌یف قرار دهند.
او درباره ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه بیان کرد: او اوکراین را می‌خواهد. او کشورهای حوزه بالتیک را می‌خواهد. او می‌خواهد بر اروپای شرقی کنترل داشته باشد. او می‌خواهد ناتو را در هم بشکند و می‌خواهد آمریکا را بیرون بیندازد.کلارک که هم‌اکنون تحلیلگر نظامی شبکه سی.ان.ان است، از سال ۱۹۹۷ تا ۲۰۰۰ به عنوان فرمانده عالی ائتلاف ناتو در اروپا خدمت کرده است. او اظهار کرد، پوتین می‌خواهد "نظام بین‌المللی را مختل سازد" و غرب را "از لحاظ احساسی و اخلاقی خلع سلاح کند" و به این باور برساند که "جاه‌طلبی‌های او فقط به اوکراین تسری می‌یابند."
او همچنین از آمریکا و متحدانش در ناتو خواست تا کمک‌های نظامی به اوکراین، به ویژه در زمینه جنگنده‌ها ارائه کرده و نیروی هوایی آن را تقویت کنند، در حالی که پنتاگون تاکنون در قبال کمک‌رسانی به اوکراین در این زمینه مخالفت کرده و طرح لهستان برای اعطای جنگنده‌های میگ-۲۹ به کی‌یف را هم رد کرده است.

روسیه برخلاف قانون جنگ عمل می‌کند
مشاور سابق امنیت ملی آمریکا در دوران ریاست جمهوری ترامپ گفته که "نیروی غیر حرفه‌ای" روسیه در اوکرین از "قانون جنگ" تبعیت نمی‌کند.
 هربرت مک‌مستر،  گفت: این یک نیروی غیر حرفه‌ای است. این یک نیرویی است که از هیچ قانون یا اخلاق نظامی یا تئوری جنگ عادلانه تبعیت نمی‌کند.وی به تئوری "اخلاق و قوانین جنگی" قانون بین‌الملل اشاره کرد که مشخص می‌کند چطور دشمنان در صحنه نبرد با یکدیگر درگیر هستند و افزود: این قانون نیروها را ملزم می‌کند تا از غیرنظامیان حمایت و حفاظت کنند.
مک‌مستر همچنین ادامه داد: البته این تاکتیک روسیه در ارتکاب قتل عام غیرنظامیان به این دلیل است که مسکو صلاحیت نظامی برای تحقق اهداف خود از طریق آتش و مانور و شکست نیروی نظامی مخالف و سپس کنترل آن قلمرو را ندارد. خوب این برخلاف قانون جنگ است. این برخلاف اخلاق نظامی و هر آنچه است که ما در نیروهای مسلح خود داریم.

حمایت  از تشدید تحریم‌ها علیه نفت روسیه
رئیس جمهور فرانسه حمایت خود را تحریم‌های جدید علیه روسیه در نتیجه "قتل عام غیرنظامیان در شهر بوچا"، اوکراین اعلام کرد.
 امانوئل ماکرون،  گفت: فکر می‌کنم آنچه در بوچا رخ داد ما را ملزم کرده تا بسته جدیدی از تحریم‌ها و اقدامات شفاف علیه روسیه وضع کنیم. ما با شرکای اروپایی خود همکاری می‌کنیم. ما اقدامات بیشتری را وضع می‌کنیم. من از وضع تحریم‌ها علیه نفت و زغال سنگ روسیه حمایت می‌کنم.وی در پاسخ به این سوال که آیا تامین زغال سنگ و نفت از روسیه می‌تواند به صورت کامل متوقف شود، نیز اعلام کرد که چنین مساله‌ای را در سطح اروپایی و در روزهای آتی مورد رایزنی قرار می‌دهد.
در این میان روزنامه بیلد چاپ آلمان نیز  نوشت، مقام‌های این کشور در حال بررسی احتمال اخراج ۱۰۰ دیپلمات روسی هستند.این روزنامه همچنین نوشت، اولاف شولتس، صدراعظم آلمان به مقام‌های کشوری دستور داده تا تعدادی مشخص از دیپلمات‌های روسی مظنون به جاسوسی را مورد بررسی قرار دهند و تصمیم نهایی برای اخراج این افراد در روزهای آتی گرفته می‌شود.
وزارت خارجه آلمان از اظهار نظر درباره گزارش‌های مربوط به اخراج احتمالی ۱۰۰ دیپلمات روسی مظنون به جاسوسی خودداری کرد،
آندره آ ساسه، سخنگوی این وزارتخانه گفت که همه گزینه‌های ممکن در حال بررسی است. ما این گزارش ها را مورد توجه قرار دادیم، تا امروز، اطلاعات جدیدی در این زمینه وجود ندارد. ما [گزارش های رسانه ها] را ارزیابی نخواهیم کرد."این دیپلمات در پاسخ به این سوال که آیا این اخراج امکان پذیر است یا خیر، گفت که "همه گزینه ها در حال بررسی است" و خاطرنشان کرد که این وزارتخانه صحبت از قبل در مورد آنها را "نامناسب" می داند.روبرت هابک، معاون صدراعظم و وزیر اقتصاد آلمان نیز گفت که ممکن است تحریم های جدید اتحادیه اروپا علیه روسیه در این هفته آماده شود.وی تصریح کرد: "مشاوره‌های هفته‌های اخیر ایده خوبی از اینکه تا چه حد می‌توانیم پیش برویم به ما می‌دهد. من متقاعد شده‌ام که هنوز می‌توانیم کارهای زیادی انجام دهیم. ما دیده‌ایم که تحریم‌ها چقدر موثر هستند، ما دیدیم که راه‌های ممکن برای دور زدن [تحریم‌ها] کجا وجود دارد. ما دیده‌ایم که چه محصولات فناوری دیگری را می‌توانیم برای بی‌ثباتی و تضعیف بیشتر اقتصاد روسیه متوقف کنیم.از طرف دیگر، اتحادیه اروپا با شدیدترین شکل ممکن اقدامات صورت گرفته در شهر بوچا، اوکراین را محکوم کرده و آماده وضع تحریم‌های بیشتر علیه روسیه است.

انتقاد  از سیاست امتیازدهی به روسیه
ولودمیر زلنسکی،‌رئیس‌جمهور اوکراین، در یک پیام ویدیویی با انتقاد شدید از آنگلا مرکل، صدراعظم پیشین آلمان، از او دعوت کرد تا به بوچا سفر کند. او در این پیام گفته مرکل و نیکولا سارکوزی، رئیس‌جمهور پیشین فرانسه می‌توانند با سفر به بوچا از نزدیک شاهد سیاست شکست‌خورده خود در رابطه با روسیه در سال‌های اخیر باشند.
کشورهای عضو ناتو که آلمان نیز جزوشان به شمار می‌رود در سال ۲۰۰۸ به اوکراین وعده عضویت در ناتو را دادند اما بعد به دلیل ملاحظات سیاسی با روسیه، از این وعده عقب‌نشینی کردند. زلنسکی در پیام ویدیویی خود گفت: «من از خانم مرکل و آقای سارکوزی دعوت می‌کنم تا به بوچا بیایند و ببینند که سیاست امتیازدهی به روسیه در عرض ۱۴ سال به چه نتیجه‌ای ختم می‌شود.» به گفته زلنسکی این دو سیاستمدار می‌‌توانند از نزدیک با چشمان خود "اوکراینی‌های شکنجه‌شده را مشاهده کنند."


 
برچسب ها: اوکراین
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها