به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۶ - ۱۱:۰۰
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۱/۱۶ ساعت ۱۲:۳۹
کد مطلب : ۳۲۹۷۰۴

درمان سنگ کلیه با کمک نوعی هیدروژل

درمان سنگ کلیه با کمک نوعی هیدروژل
گروه علمی: دانشمندان آلمانی، نوعی هیدروژل ابداع کرده‌اند که می‌تواند سنگ کلیه را به صورت کارآمد از بین ببرد.
به گزارش ایسنا، اگرچه برخی از سنگ‌های کلیه را می‌توان با دارو درمان کرد اما سنگ‌های بزرگ‌تر اغلب با لیزر آندوسکوپی شکسته می‌شوند. شاید یک هیدروژل جدید بتواند حتی کوچک‌ترین تکه‌های سنگ را از بین ببرد تا آنها به حال خود رها نشوند و مشکلات بیشتری را ایجاد نکنند.

در حال حاضر، روشی موسوم به "سنگ‌شکنی لیزری" (laser lithotripsy) برای این کار مورد استفاده قرار می‌گیرد که طی آن، یک لوله باریک و بلند به مجاری ادراری وارد می‌شود. جراح با هدایت کردن یک دوربین فیبر نوری به درون لوله، از یک لیزر یکپارچه برای شکستن سنگ و تبدیل کردن آن به قطعات متعدد استفاده می‌کند.قطعات بزرگ‌تر را می‌توان به ‌صورت دستی و با کمک یک ابزار کوچک خارج کرد اما قطعات کوچک‌تر معمولا در جای خود باقی می‌مانند و پزشکان معمولا امیدوار هستند که آنها به طور طبیعی به همراه ادرار دفع شوند. دفع این سنگ‌های کوچک ممکن است دردناک باشد. به علاوه، این احتمال وجود دارد که سنگ‌ها پیش از این که بتوان آنها را دفع کرد، بزرگ‌تر شوند.
دانشمندان یک استارتاپ آلمانی موسوم به "پیورنوم" (Purenum) که به "مؤسسه فناوری تولید و مواد پیشرفته فراونهوفر"(Fraunhofer IFAM) وابسته است، در جستجوی یک جایگزین مؤثرتر، نوعی هیدروژل دو بخشی را ابداع کرده‌اند.

پس از شکستن یک سنگ با لیزر و برداشتن قطعات بزرگ‌تر به روش معمول، پزشک به روش آندوسکوپی، مایع آبی رنگی را پخش می‌کند که در اطراف سنگ‌های کوچک‌تر باقیمانده جریان می‌یابد. سپس، یک مایع کاتالیزور به رنگ زرد اضافه می‌شود تا مایع آبی را به یک نوعی ژل الاستیک تبدیل کند که تمام قطعات سنگ را در بر می‌گیرد.ژل را می‌توان با روش آندوسکوپی گرفت و از طریق مجرای ادرار از بدن خارج کرد. در آزمایشگاه می‌توان ژل را حل کرد و قطعات سنگ را مورد تجزیه و تحلیل قرار داد.امید می‌رود که پس از اتمام بررسی‌های بالینی، این هیدروژل در سه ماهه دوم سال جاری با نام تجاری "مدینیک بیسیک"(mediNiK-basic) به بازار آلمان وارد شود.
برچسب ها: سنگ کلیه
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها