به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۶ - ۱۵:۳۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۱/۱۷ ساعت ۰۹:۳۷
کد مطلب : ۳۲۹۸۲۶

جابه‌جایی ۲۰۰ اصله درخت به دو روایت جنجالی

جابه‌جایی ۲۰۰ اصله درخت به دو روایت جنجالی
گروه جامعه: روزنامه شرق در گزارشی به ماجرای ماجرای جابه‌جایی ۲۰۰ اصله درخت در مرکز لرزه‌نگاری وابسته به دانشگاه تهران پرداخته است.اولین تذکر یکی از اعضای شورای شهر تهران در نخستین جلسه شورای شهر تهران در سال 1401 بود. ناصر امانی، عضو شورای شهر تهران به گزارشی که از روز 10 فروردین‌ از صدا‌و‌سیما پخش شده اشاره کرد و آن را دهن‌کجی آشکار به قوانین و مقررات و تخریب محیط ‌زیست توسط مرکزی دانست که آرم علم و پژوهش بر سردر آن مزین است. امانی از شهردار تهران خواسته بود به‌صورت ویژه به این هنجارشکنی رسیدگی کند و از طریق راهکارهای قانونی عوامل این اقدام اعم از ‌آمرین و عاملین را مشخص کند و ضمن معرفی در مراجع قضائی، به افکار عمومی هم گزارش دهد.

اما ماجرا به این تذکر ختم نشد و روز گذشته وی در تذکر دیگری از ضرب‌و‌شتم مأموران شهرداری تهران توسط مأموران سازمان ژئوفیزیک دانشگاه تهران خبر داد و گفت: یک از عوامل سازمان مربوطه می‌خواست از یک ارتفاعی مأمور شهرداری را پرت کند و از گاز اشک‌آور علیه مأموران استفاده شده و لباس آنها پاره شده است. وی با بیان اینکه باید به این اتفاق عجیب واکنش یکپارچه نشان دهیم و از مأموران شهرداری حمایت کنیم، گفت: شهرداری آن‌قدر ذلیل نشده که مأمورانش چنین بلایی سرشان بیاید.

پرویز سروری نیز که در غیاب مهدی چمران ریاست شورای شهر را بر عهده داشت، از تماس تلفنی مهدی پیرهادی که پیش از عید این موضوع را به وی اطلاع داده سخن گفت. سروری ادامه داد:‌ در این مورد با دوستانمان در شهرداری صحبت و تأکید کردم که نباید اتفاقات این‌چنینی منجر به قطع درختان شود و حتی کمیسیون سلامت نیز در نامه‌ای به شهرداری در این خصوص هشدار داد.

پیرهادی، رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران هم در این زمینه توضیح داد: با توجه به اینکه این موضوع در روزهای منتهی به عید بود، دنبال رسانه‌ای‌کردن این موضوع نبودیم اما علاوه بر تذکرات در نامه‌ای به شهرداری این موضوع اعلام شد. پیرهادی افزود: در نامه‌ای که زده شد، عنوان شده که با توجه به کد شناسایی، مساحت و پهنه G111 و G322 است و عملیات ساخت‌وساز نباید در این محوطه انجام شود.

او به مجوزی که شهرداری برای جابه‌جایی این درختان صادر کرده است، اشاره کرد و گفت‌: در این مجوز اعلام شده که هر‌گونه جابه‌جایی باید در فصل مناسب و با حضور کارشناسان فضای سبز باشد. او تأکید کرد وزیر علوم در این رابطه پاسخ‌گو باشد که چرا در شهر تهران شاهد چنین موضوعی بودیم که باعث رنجش حامیان فضای سبز شود.

احمد صادقی، عضو دیگر شورای شهر تهران هم معتقد بود که این موضوع نیاز به اقدامی فراتر از تذکر در صحن شورا دارد و باید شخص ریاست دانشگاه تهران به صحن شورا دعوت شوند و پاسخ‌گوی این موارد باشند. هم‌زمان با تذکرهای اعضای شورای شهر در این رابطه، مسئولان دانشگاه تهران هم در نشستی خبری روایت شهرداری از جابه‌جایی 200 درخت را تکذیب کرده و به مجوزی اشاره کردند که شهرداری برای این جابه‌جایی‌ها داده است.

مهدی شهبازی، رئیس مرکز حوزه ریاست و روابط عمومی دانشگاه تهران و مشاور ریاست این دانشگاه گفت ‌یکی از مهم‌ترین اصولی که دانشگاهیان به آن اعتقاد دارند، رعایت قانون است. نکته مهم در این مورد خاص، ورود غیرقانونی مأموران و خبرنگاران به مؤسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران بود. این ورود غیرقانونی برای ما شگفت‌آور بود. تلاش دانشگاه تهران پیگیری این موضوع از مسیرهای قانونی است. ما به دنبال هیجان نیستیم و از مجاری قانونی این مهم را پیگیری می‌کنیم. دانشگاه تهران با مؤسسات مختلف ازجمله شهرداری تهران، برای توسعه و پیشرفت کشور به تفاهم‌هایی رسیده و این یک همکاری دوطرفه است.

مهدی شهبازی با اشاره به نشست‌های ریاست دانشگاه تهران با شهردار تهران و اعضای شورای شهر پیش از عید نوروز گفت: روال عادی اخذ مجوز و اقدامات برای اصلاح و تقویت زیرساخت در مرکز لرزه‌نگاری صورت گرفته بود و در این راستا مجوز کمیسیون ماده هفت نیز اخذ شد. بر همین اساس اقدام به جابه‌جایی اصولی درختان صورت گرفت. رئیس مرکز حوزه ریاست و روابط عمومی دانشگاه تهران ادامه داد: دانشگاه تهران در ۱۵ اسفند سال گذشته، اقدام به کاشت و توزیع حدود ۲۰ هزار اصله درخت کرد و این دور از ذهن است که این دانشگاه بخواهد در مسیر مخالف حرکت کند.

وی درباره نقل‌قول‌هایی مبنی بر اینکه مأموران شهرداری توسط کارمندان دانشگاه تهران مورد ضرب‌و‌شتم قرار گرفته بودند، گفت: فیلم‌ها و ادله لازم برای اثبات کذب‌بودن این مدعا موجود است.در ادامه این نشست، احمد نوحه‌گر، استاد‌تمام دانشکده محیط زیست دانشگاه تهران و معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع دانشگاه تهران نیز گفت‌: دانشگاه تهران یکی از سرسبزترین دانشگاه‌های تهران است. او از اعضای شورای شهر خواست در اسرع وقت، اجازه دهند تا دانشگاه تهران به فعالیت‌های خود در مؤسسه ژئوفیزیک رسیدگی کند. او تأکید کرد ضرب‌و‌شتم عوامل شهرداری کذب است و گزارش‌هایی که ما داریم، عکس این قضیه را اثبات می‌کند.

وی با اشاره به اینکه هیچ قطع درختی صورت نگرفته و قرار بر این بوده که برای توسعه ایستگاه لرزه‌نگاری، چند اصله درخت جابه‌جا شود، گفت: سرانه فضای سبز در ایران هفت تا ۱۲ متر است و این سرانه در دانشگاه تهران، حتی از سرانه‌های جهانی نیز بالاتر است. در ادامه این نشست، محمدرضا حاتمی، رئیس مؤسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران گفت: نمی‌دانم چرا مأموران شهرداری به خودشان اجازه دادند وارد حریم دانشگاه شوند، آن‌هم نه از طریق در ورودی بلکه با پریدن از روی نرده‌ها! وی با بیان اینکه مسئولیت‌های بزرگی بر عهده مؤسسه ژئوفیزیک گذاشته شده است، گفت: ما نیازمند توسعه هستیم. شهرداری منطقه سه که به این ماجرا ورود کرد، می‌توانست از طریق گفت‌وگو با رؤسای دانشکده‌ها و مقامات دانشگاهی در این زمینه اقدام کند. مرکز لرزه‌نگاری متعلق به شهرداری نیست و این مسئله مربوط به دانشگاه تهران است.

در ادامه این نشست شکوهی‌زاده، مدیر‌کل حقوقی دانشگاه تهران گفت: خبرهایی که در رسانه‌ها از سمت شهرداری نقل‌قول شده، اطلاعات دقیقی نیست. با این وجود من بدون اینکه به جزئیات ورود کنم، می‌گویم که دانشگاه تهران مالکیت بلامنازعی نسبت به املاک و مستغلات خود دارد. ما مجوز جابه‌جایی درختان را از شهرداری داشته‌ایم‌ اما در لایه‌های پایین شهرداری، کارشکنی‌هایی نسبت به اقدامات دانشگاه صورت گرفت. ما به‌طور اصولی اقدام به جابه‌جایی درختان کردیم و مأموران شهرداری در پایان بدون مجوز قانونی و دستور قضائی به حریم ملک دانشگاه تجاوز کردند و کارکنان دانشگاه را مورد ضرب‌و‌شتم و توهین قرار دادند. دانشگاه پیگیر این موضوع است و این موارد توسط دوربین‌های مدار‌بسته دانشگاه ضبط شده است. امیدواریم مراجع قضائی این مسئله را پیگیری کنند. همچنین پیگیر مطالب منتشر‌شده کذب در دادسرای رسانه نیز خواهیم بود.
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها