به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۴ - ۱۰:۵۴
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۱/۱۸ ساعت ۰۹:۰۳
کد مطلب : ۳۲۹۹۹۵

بحران ارزی گریبان میانمار را گرفت

بحران ارزی گریبان میانمار را گرفت
گروه بین الملل: دستور بانک مرکزی میانمار مبنی بر اینکه تمام ارزهای خارجی موجود در حساب‌های بانکی باید به ارز محلی تبدیل شوند، بسیاری را در این کشور تحت حاکمیت نظامیان درخصوص "زیان‌های احتمالی" نگران کرده است.
 در اطلاعیه‌ منتشر شده به تجار و دیگر افراد گفته شد که آن‌ها باید دلارها و سایر ارزهای خارجی را به کیات (واحد پول میانمار) تبدیل کنند، در غیر این صورت با پیامدهای قانونی مواجه خواهند شد.براساس این اطلاعیه، ارز خارجی فقط می‌تواند به واسطه تایید دولت به خارج از این کشور فرستاده شود.
ارتش میانمار پس از مطرح کردن اتهامات تقلب در انتخابات ۸ نوامبر ۲۰۲۰ و افزایش تنش سیاسی در این کشور قدرت را در اول فوریه سال بعد آن به دست گرفت. رهبران نظامی میانمار بعد از این تاریخ (اول فوریه) با تحریم‌هایی از سوی جوامع غربی مواجه شدند.این دستور جدید مبنی بر تبدیل ارزهای خارجی نشان می‌دهد که احتمالا دولت و مقامات رسمی میانمار برای پرداخت بدهی‌ها و خرید گاز، نفت و تسلیحات با "کمبود ارز جامد" مواجه شده‌اند.
بدین ترتیب، بانک مرکزی میانمار دستور داده افرادی که در حساب‌های خود ارز خارجی دارند و یا افرادی که حقوق خود را از طریق ارزهای خارجی دریافت می‌کنند، همه آن‌ها را به پول رسمی میانمار تبدیل کنند.یکی از کارمندان بانک کانبوزا در میانمار به شرطی اینکه نامش فاش نشود زیرا اجازه صحبت با رسانه‌ها را ندارد، گفت که دارندگان این حساب‌ها نگران هستند که پول خود را از دست بدهند زیرا نرخ ارز تعیین شده توسط بانک مرکزی، هر دلار ۱۸۵۰ کیات، کمتر از نرخ موجود در بازار سیاه، هر دلار ۲۰۳۰ کیات است.یک تاجر در یک شرکت بازرگانی میانمار گفت که تجارت‌های اصلی از پیش چنین حساب‌هایی را دارا هستند و بانک‌ها ارزهای آن‌ها را به کیات تبدیل می‌کنند.
یک تاجر دیگر در فیسبوک اعلام کرد از اینکه او ارزهای خارجی خود را به کیات تبدیل کرده، بانک یک جعبه کیک را به عنوان هدیه برای او ارسال کرده است و به شوخی گفته که این هدیه "میلیون‌ها میلیون می‌ارزد" و نام این کیک را "اشک‌ صادرکنندگان" نامیده است!ارتش میانمار در تاریخ اول فوریه ۲۰۲۱ میو انیونت، سخنگوی حزب حاکم اتحادیه ملی دموکراسی و آنگ سان سوچی، رهبر این حزب و وزیر خارجه این کشور را بازداشت و اعلام کرد که قدرت به مین آنگ هلاینگ، فرمانده کل ارتش منتقل شده است. پس از آن اعتراضات مردمی به کودتا در سراسر میانمار آغاز و در نتیجه مداخله مسلحانه ارتش علیه معترضان و گروه‌های مسلح حدود هزار نفر کشته و هزاران نفر نیز بازداشت شده‌اند.

 
برچسب ها: میانمار
نام شما

آدرس ايميل شما
توجه: نظرات حاوی توهين، افترا، اتهام و ... به اشخاص حقيقی و حقوقی، و نظرات شعارگونه «مرگ، درود و مشابه آنها»، و همچنين نظرات طولانی تر از 500 حرف، به هيچ وجه منتشر نخواهند شد.
نظر شما *

پربيننده‎ترين مطالب و خبرها