به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۱۷:۵۹
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۱/۱۸ ساعت ۱۲:۵۹
کد مطلب : ۳۳۰۰۲۴

واردات پشم؛ علیرغم مازاد موجودی کشور!

واردات پشم؛ علیرغم مازاد موجودی کشور!
گروه اقتصادی: مدیرعامل اتحادیه دام سبک گفت: میانگین قیمت دام زنده کیلویی ۷۰ هزار تومان است این در حالیست که قیمت گوشت به کیلویی ۱۸۰ هزار تومان هم رسید. مافیای گوشت اجازه نخواهند داد که قیمت گوشت پایین بیایید و دولت هم اقدام به واردات می‌کند. اما پرسش اصلی اینکه چرا با وجود واردات باز هم نرخ گوشت قرمز در بازار بالاست؟
افشین صدردادرس با اشاره به مبنای تولید پشم در کشور گفت: بر اساس برآورده‌هایی که موسسه تحقیقاتی امور دام در نژاد‌های مختلف گوسفندان در کشور انجام داده است به‌صورت میانگین هر راس دام ۱.۲۵ کیلوگرم پشم تولید می‌کنید بر این مبنا از ۴۵ میلیون گوسفند موجود در کشور چیزی حدود ۵۶ هزار تن پشم تولید می‌کنیم.
وی تصریح کرد: ۲۸ هزار تن آن پشم سفید و ۲۸ هزار تن آن پشم رنگی است.
صدردادرس با اشاره به ممنوعیت صادرات پشم از سال ۹۷، گفت: اتحادیه دام سبک از ابتدای سال ۹۹ تلاش کرد که زمینه‌های صادرات پشم رنگی را فراهم کند این پشم در صنایع و قالی‌بافی داخلی کاربردی ندارد که بعد از گذشت ۲ سال در نهایت مجوز آن گرفته شد و امیدواریم که روند صادرات پشم رنگی آغاز شود.
مدیرعامل اتحادیه دام سبک میزان واردات پشم سفید در سال گذشته را حدود ۳ هزار و ۲۰۰ تن دانست و افزود: این واردات در حالی صورت گرفت که ما نیازی به آن نداشتیم باید بگویم که حجمی قابل توجهی از این پشم واراداتی مانند پشمی است که در کشور مشابه آن وجود دارد؛ پشم گوسفند مغول شبیه پشم گوسفندان ایرانی است.
این فعال اقتصادی نرخ گوشت در بازار، گفت: در روز‌های نخست سال ۹۷ قیمت گوشت رو به افزایش رفت و در طول بهار و تابستان افزایش پیدا کرد و مسئولان برای تعادل بازار اقدام به واردات گوشت کردند و بیشترین حجم وارادات صورت گرفت این در حالی بود که دام به میزان کافی در کشور وجود داشت، اما به نظر می‌رسید دولت توانایی کنترل بازار را نداشت.
وی با اشاره به تکرار تجربه واردات گوشت در سال ۱۴۰۰، گفت: واردات گوشت در حالی انجام می‌شود که میزان مصرف گوشت در کشور به دلیل افزایش نرخ آن کاهش پیدا کرده است.
این فعال اقتصادی اولویت‌بندی در زمینه تخصیص نهاده‌های دامی را غیر کارشناسانه دانست و افزود: سهمیه‌بندی نهاده‌ها باعث افزایش قیمت تمام شده گوشت و در نتیجه حذف گوشت از سفره مردم شد. فشار حذف گوشت بر مرغ و تخم‌مرغ تحمیل و در نتیجه شاهد چالش در این بخش نیز بودیم.
صدردادرس با بیان اینکه سخن‌ها درباره حذف ارز ترجیحی متناقض است، گفت: هنوز دستورالعمل مشخصی به وزارت کشاورزی ابلاغ نشده است که بخواهند در این زمینه برنامه‌ریزی و تصمیم‌گیری کنند و بخواهند به ما ابلاغ کنند.
به گفته مدیرعامل اتحادیه دام سبک؛ میانگین قیمت دام زنده کیلویی ۷۰ هزار تومان است این در حالیست که قیمت گوشت به کیلویی ۱۸۰ هزار تومان هم رسید. مافیای گوشت اجازه نخواهند داد که قیمت گوشت پایین بیایید و دولت هم اقدام به واردات می‌کند. اما پرسش اصلی این است که چرا با وجود واردات باز هم نرخ گوشت قرمز در بازار بالاست؟
در پایان بیان کرد: امیدواریم که در نهایت سیاست‌های اقتصاد مقاومتی در خصوص تولید دام اجرا شود.
 
برچسب ها: قیمت دام زنده
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها