به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۳:۴۶
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۱/۱۹ ساعت ۱۱:۰۱
کد مطلب : ۳۳۰۰۸۹

قیمت مسکن درگزارش بانک مرکزی واقعی است؟

قیمت مسکن درگزارش بانک مرکزی واقعی است؟
گروه اقتصادی: گزارش ماهانه بانک مرکزی از قیمت مسکن در اسفند نشان از تورم ۶ درصدی این بازار طی ماه مورد بررسی دارد.بر اساس اعلام بانک مرکزی متوسط هر مترمربع واحد مسکونی در پایان سال گذشته به ۳۵ میلیون و ۱۲۰ هزار تومان رسید. این درحالی است که مصطفی قلی‌خسروی، رئیس اتحادیه مشاوران املاک کشوری باز هم این اعداد و ارقام را تکذیب کرد.

طبق اعلام باشگاه خبرنگاران جوان او در این باره گفت: آمار‌ بانک مرکزی در زمینه افزایش شش درصدی قیمت مسکن را بشدت رد می‌کنم.به اعتقاد وی آمار‌های کف بازار در شهر‌های مختلف ازجمله تهران نشان‌دهنده ثبات قیمتی مناسب و رکود در این بازار است.
 
بانک مرکزی شفاف‌سازی کند
محمود غیبی، کارشناس مسکن در این باره بیان کرد: بانک مرکزی باید شفاف‌سازی کند که به چه طریقی آمار ماهانه‌ای را که از حوزه مسکن منتشر می‌کند، به دست می‌آورد.او ادامه داد: این موضوع باید برای کارشناسان و مسئولان اتجادیه هم شفاف‌سازی شود منابعی که به آن استناد می‌شود و کشف قیمت و گزارش درصد افزایش یا کاهش قیمت مسکن نسبت به همان ماه یا ماه‌های مشابه سال‌های قبل به چه شکل بوده و از کدام مرجع و یا منابعی استفاده شده است.

وی افزود: این شفاف‌سازی مقداری کارشناسان و مسئولان اتحادیه را آسوده‌خاطر می‌کند که این آمارها به‌طور دقیق از کدام منبع آمده است. از سوی دیگر، خود اتحادیه هم باید در آمارهای بانک مرکزی همکاری کند و با مستندات خود از این اختلافات بکاهد.

غیبی در پایان خاطرنشان کرد: ولی در نهایت باید تسلیم شد. زیرا مرجعی قانونی و معتبر به‌جز بانک مرکزی برای بیان گزارش کارشناسی و آمار در حوزه‌های مختلف اقتصادی نداریم و باید به آن استناد شود. مگر آنکه برای غنای این گزارشات و آمارها از طریق نظام کارشناسی و خود اتحادیه به متولیان بانک مرکزی که گزارشات مربوط به آمار را ارائه می‌دهند کمک‌رسانی کند تا این آمارها هرچه دقیق‌تر گزارش شود.
مرجع : تجارت نیوز
برچسب ها: قیمت مسکن
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها