به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۱/۱۹ ساعت ۱۱:۱۵
کد مطلب : ۳۳۰۰۹۶

آیا متاورس به عمر تلویزیون پایان می‌دهد؟

آیا متاورس به عمر تلویزیون پایان می‌دهد؟
گروه فناوری: بر اساس اعلام سایت استاتیستا، در حالی که هنوز مسن‌تر‌ها به تلویزیون سنتی علاقه دارند، اما بینندگان زیر ۳۵ سال طی یک دهه به نصف کاهش یافته‌اند.برخی از کارشناسان محیط‌های مجازی هشدار داده‌اند که شرکت‌های تلویزیونی برای حفظ بقایشان باید خود را با دنیای سرگرمی‌های آنلاین که به سرعت در حال توسعه هستند، هماهنگ کنند.

شبکه‌های تلویزیونی هم‌اکنون در حال نبرد با غول‌های بازی‌آنلاین هستند تا توجه مخاطبان جوان و در پی آن دلار‌های تبلیغاتی را جلب کنند. چشم‌انداز نهایی این رقابت متاورس است، اصطلاحی ساده که به محیط‌های مجازی سه بعدی آنلاین اطلاق می‌شود. این محیط‌های رو به رشد در حال حاضر توانسته‌اند میلیون‌ها کاربر را به خود جذب کنند.بر اساس اعلام سایت استاتیستا، در حالی که هنوز مسن‌تر‌ها به تلویزیون سنتی علاقه دارند، اما بینندگان زیر ۳۵ سال طی یک دهه به نصف کاهش یافته‌اند. از همین رو پیش‌بینی می‌شود که با توسعه متاورس، از شمار بینندگان تلویزیون به شدت کاسته شود.

فردریک کاوازا، یکی از بنیانگذاران شرکت فرانسوی «سیسک» که در حوزه دیجیتال فعال است، می‌گوید: «جوانان از تماشاگران منفعل تلویزیون به بازیکنان فعال تبدیل شده‌اند و از نمایشگر‌ها به گوشی‌های هوشمند روی آورده‌اند.»بنابراین شبکه‌های تلویزیونی برای جلب جوانان باید با پلتفرم‌های بازی آنلاین مانند «فورتنایت»، «روبلاکس» و «ماینکرفت» که به عنوان پیش‌آهنگان متاورس تلقی می‌شوند، رقابت کنند که در حال حاضر موقعیتی برتر به دست آورده‌اند.به گفته شرکت تحقیقاتی «دوبیت»، نیمی از کودکان ۹ تا ۱۲ ساله در آمریکا دست‌کم یک بار در هفته از روبلاکس استفاده می‌کنند که شامل بازی کردن، تماشای کنسرت و وقت‌گذرانی با دوستان می‌شود.

تماشاگران زیاد پلتفرم‌ها
بر اساس داده‌های آماری، ۳۳ میلیون نفر در سال ۲۰۲۰ اجرای رپر آمریکایی «لیل ناس ایکس» را در روبلاکس تماشا کرده‌اند که این رقم بیش از سه برابر افرادی است که او را از طریق تلویزیون در مراسم اهدای جوایز گرمی این هفته تماشا کردند.متیو وارنفورد، یکی از بنیانگذاران شرکت دوبیت گفت که پخش‌کنندگان باید انتخاب کنند که آیا همچنان به بازار رو به کاهش برنامه‌های تلویزیونی سنتی پایبند هستند یا می‌خواهند شخصیت‌ها و مارک‌های خود را به پلتفرم‌های متاورس وارد کنند.او در ادامه گفت: «این به معنای آوردن مردم به دنیایی مجازی، تبدیل آن‌ها به بخشی از داستان و بازی در کنار دوستانشان است و این همان روش دیزنی‌لند است که به شما و دوستانتان اجازه می‌دهد تا با میکی‌موس در دنیای آن‌ها باشید.»

چالش اصلی پیش‌روی شرکت‌های تلویزیونی چیست؟
به گفته برخی از متخصصان، شرکت‌های تلویزیونی زمان مناسبی برای تطبیق خود دارند، اما در ارائه محصولاتشان به افراد مسن که برنامه‌های سنتی را تماشا می‌کنند، افراد میانسالی که به پخش برنامه‌ها روی آورده‌اند و جوانانی که خواهان سرگرمی‌های تعاملی و اجتماعی هستند، با چالش بزرگی مواجه هستند.

کتی برم، رئیس بخش نوآوری تلویزیون فرانسه گفت: «اگر می‌خواهیم برای مخاطب جذاب بمانیم، باید خودمان را در زمینه همه این کاربرد‌ها تقویت کنیم.»او می‌گوید که شبکه‌های ملی هنوز در حالت تحقیق در این زمینه هستند هرچند در نهایت بزرگ‌ترین چالش ممکن است مالی باشد.

تاکنون شرکت‌های تلویزیونی از تحولات در عرصه فناوری مصون بوده‌اند، زیرا برخلاف سایر رسانه‌های سنتی مانند روزنامه‌ها، درآمد تبلیغاتی‌شان چندان تحت تأثیر قرار نگرفته است.اما وارنفورد معتقد است که این روند می‌تواند سریع‌تر از تصور عموم تغییر کند.بر اساس گفته او، انتقال تبلیغات تلویزیونی به دنیای بازی در گذشته سخت بود، زیرا آن‌ها توسط شرکت‌های خاص ایجاد می‌شدند، اما اینک با میدان بازتر متاورس، مارک‌ها دامنه بسیار بیشتری برای تبلیغ خود و فروش مستقیم کالاهایشان به کاربران خواهند داشت.

در واقع، برچسب‌های مد و محصولات لوکس در حال حاضر درآمد‌های میلیونی‌شان از طریق پلتفرم‌هایی مانند روبلاکس و فورتنایت است.از همین رو به گفته، اما وارنفورد این سؤال پیش می‌آید که «اگر آن‌ها می‌خواهند به مشتریان جوانان دسترسی داشته باشند، آیا به تلویزیون بسنده خواهند کرد یا به محیط‌هایی مانند متاورس می‌روند که جوانان واقعاً آنجا هستند؟»
برچسب ها: متاورس
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها