به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۲۲:۴۳
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۱/۱۹ ساعت ۱۲:۱۸
کد مطلب : ۳۳۰۱۲۳

نان گران نمی شود؛ سهمیه‌بندی می شود

نان گران نمی شود؛ سهمیه‌بندی می شود
گروه اقتصادی: معاون بازرگانی اداره کل غله استان زنجان گفت: روش جدید عرضه نان در زنجان و چند استان پایلوت کشور قرار است در ماه‌های آینده به‌صورت پایلوت در سطح کشور اجرایی شود که تغییری در قیمت نان نخواهد داشت اما یارانه‌ای که در گذشته به آرد اختصاص می‌یافت با اجرای این طرح به‌صورت مستقیم به نان تخصیص می‌یابد.

به گزارش ایلنا، ستار رحمنی  اظهار داشت: با اجرای این طرح قرار است یارانه نان، هدفمندتر از گذشته شود.
رحمنی، با بیان اینکه کارتی به نام «کارت نان» برای شهروندان تعریف می‌شود، گفت: یارانه مربوط به نان به کارت مذکور واریز می‌شود و مشتری، نان را به همان قیمت معمولی (یارانه‌ای) می‌خرد اما یارانه نان از حساب، کسر شده و به نانوا پرداخت می‌شود.وی، با بیان اینکه اجرای این طرح، جلوی بسیاری از سوءاستفاده‌ها و تخلفات را می‌گیرد، یادآورشد: جزئیات طرح هنوز به‌طور کامل مشخص نشده که در آینده مشخص می‌شود و که در آن صورت، راحت‌تر می‌توان شفاف‌سازی کرد.

معاون بازرگانی اداره کل غله استان زنجان، با بیان اینکه اجرای طرح ارائه نان با کارات، مدتی زمان می‌برد، افزود: نان به هیچ وجه سهمیه‌بندی نمی‌شود ضمن اینکه این طرح به‌صورت پایلوت اجرا می‌شود تا نقاط ضعف و قوت، بررسی شود.وی گفت: خروجی طرح اینطور است که از نظر مالی برای خریدار نان (مصرف‌کننده)، هزینه آنچنانی تعلق نمی‌گیرد و مصرف‌کننده همان هزینه‌های قبلی را پرداخت می‌کند و در واقع نان برای مردم گران نمی‌شود.
رحمنی، با بیان اینکه اکنون یارانه به گندم تخصیص می‌یابد، گفت: با اجرای طرح مذکور، یارانه به نان تعلق می‌گیرد یعنی کارخانه‌های آرد، گندم را به نرخ آزاد می‌خرند و نانوایان نیز آرد را به نرخ آزاد از کارخانه خریداری می‌کنند اما نانی که مشتری می‌خرد، هزینه یارانه‌ای را خود مشتری پرداخت می‌کند و مابه‌التفاوت آن توسط کارت پرداخت می‌شود.

وی، افزود: در واقع هر نانوایی بر اساس میزان فروش نان، یارانه دریافت می‌کند و چرخه فساد در این روش به حداقل می‌رسد.رحمنی، با بیان اینکه ارائه نان با کارت یارانه، طرح خوبی است که امیدواریم اجرایی شود گفت: در این صورت، آردهایی که به‌صورت یارانه‌ای توسط نانوایان خریداری شده و به نرخ آزاد فروخته می‌شد، خودبه‌خود حذف می‌شود و جلوی فساد گرفته می‌شود.
 
معاون بازرگانی اداره کل غله استان زنجان با بیان اینکه هم‌اکنون نانوایی‌ها به 2 نوع یارانه‌ای یک و 2 فعالیت می‌کنند، ابراز کرد: تفاوت قیمت نان نیز به همین تفاوت در نوع یارانه‌ای بودن آن‌ها بازمی‌گردد که با اجرای این طرح نیز تفاوتی در قیمت‌های فعلی نخواهد گذاشت و میزان یارانه پرداختی به نانواها نیز بر حسب نوع یارانه‌ای یک و 2 و خواهد بود.مهدی بیات، رئیس اتحادیه نانوایان زنجان، نیز در این خصوص،گفت: اتحادیه به عنوان نماینده نانوایان اصلاً از این طرح خبر ندارد.

بیات، با بیان اینکه از همکاران شنیده ام که این طرح اجرا خواهد شد و پایلوت آن را به زنجان داده‌اند، اظهار داشت: متاسفانه هیچکس در استان این موضوع را به بنده نگفت که این طرح به شکل است تا از جزئیات آن باخبر شوم و در واقع به عنوان رئیس اتحادیه و نماینده نانوایان تاکنون در جریان این تصمیم قرار نگرفته ام و هیچ توضیحی به من نداده اند.وی، ادامه داد: در این خصوص  هیچگونه نظرخواهی از اتحادیه نشده است.

رئیس اتحادیه نانوایان زنجان گفت: از استاندار زنجان نیز در مدت چند ماهی که بر سر کار آمده، درخواست ملاقات کرده‌ایم اما نه به نامه اتحادیه پاسخ داده و نه پاسخ تماس و پیام را می‌دهد!بیات، تصریح کرد: در چنین شرایطی خودشان هم آمده و طرح جدید عرضه نان را اعلام کرده‌اند که بنده با موجی از تماس‌ها و انتقادات مردمی مواجه خواهم شد؛ خب من در این شرایط چه کار کنم؟!

عرضه نان با روش جدید که یارانه به‌صورت مستقیم به نان تعلق می‌گیرد، طرح بسیار خوبی است که از فساد، کم‌فروشی و گرانفروشی نان جلوگیری می‌کند و شهروندان نیز از بابت گران شدن و یا سهیمه‌بندی شدن نان نباید نگران باشند چرا که نه سهمیه‌بندی در کار است و نه آزاد شدن نرخ نان مطرح است. بلکه نان به همان روش قبلی یارانه‌ای در اختیار مردم قرار می‌گیرد اما نانوایان که قبلاً آرد را به نرخ یارانه‌ای می‌خریدند با اجرای این طرح، آرد را به‌صورت آزاد خریداری کرده و فقط یارانه نانی که فروخته‌اند را بر حسب تعداد نان فروخته‌شده دریافت می‌کنند.
به گزارش ایلنا، سیدمحمد موسوی، رئیس روابط عمومی سازمان برنامه و بودجه، در صفحه شخصی خود در فضای مجازی پیش تر نوشته بود: نه قرار است کارت نان صادر شود، نه نان کوپنی در دستور کار است، اگر طرح نهایی شود، فقط مصرف کننده نهایی با همان کارتی که یارانه می‌گیرد، نان یارانه‌ای نیز خریداری می‌کند. موسوی، در ادامه پیام خود آورده بود: پرداخت یارانه به حلقه آخر (مردم) و حذف دلالان؛ معلوم است به مذاق برخی‌ها که نان شان آجر می‌شود، خوش نیاید.
برچسب ها: نان
نام شما

آدرس ايميل شما
توجه: نظرات حاوی توهين، افترا، اتهام و ... به اشخاص حقيقی و حقوقی، و نظرات شعارگونه «مرگ، درود و مشابه آنها»، و همچنين نظرات طولانی تر از 500 حرف، به هيچ وجه منتشر نخواهند شد.
نظر شما *

پربيننده‎ترين مطالب و خبرها