به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۰۹:۰۰
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۱/۱۹ ساعت ۱۳:۵۲
کد مطلب : ۳۳۰۱۶۳

استفاده از هوش مصنوعی برای کنترل شهروندان

استفاده از هوش مصنوعی برای کنترل شهروندان
گروه علمی: آخرین تکنولوژی‌ها نیز می‌توانند حقوق انسان و حریم خصوصی او را به خطر بیندازند. اکنون دولت چین با کمک هوش مصنوعی نرم‌افزاری طراحی کرده که نظارت و کنترل شهروندان این کشور را بیش از پیش برای این دولت آسان می‌کند. ده‌ها شرکت چینی نرم‌افزاری ساخته‌اند که از هوش مصنوعی برای مرتب‌سازی داده‌های جمع‌آوری‌شده در مورد شهروندان استفاده می‌کند.این در حالی است که تقاضای بالایی از سوی مقامات دولت برای ارتقای ابزارهای نظارتی وجود دارد.

هر نفر یک پرونده
 ده‌ها نهاد در چین در طول چهار سال گذشته چنین نرم‌‌افزاری را خریده‌اند. این نرم‌افزار که با عنوان «هر نفر، یک پرونده» شناخته می‌شود، فناوری نرم‌افزارهای موجود را بهبود می‌بخشد.این نرم‌افزار به سادگی اطلاعات را از شهروندان جمع‌آوری می‌کند، اما به افرادی که از آن استفاده می‌کنند اجازه سازمان‌‌دهی اطلاعات را می‌دهد.
نرم‌افزار مذکور می‌تواند حتی صورت افراد دارای پوشش ماسک و عینک را به‌راحتی و به کمک هوش مصنوعی شناسایی کند.

چه کسانی از این نرم‌افزار استفاده می‌کنند؟
برخی از کاربران این نرم‌افزارها مانند مدارس و دانشگاه‌ها می‌خواهند که صورت‌های ناشناس دانش‌آموزان و دانشجویان را بیرون از محوطه مدرسه یا دانشگاه نیز شناسایی کنند و تحت نظارت قرار دهند.نیروی پلیس از دیگر متقاضیان این‌گونه نرم‌افزارهاست. برخی از نهادها نرم‌افزار «هر نفر، یک پرونده» را به ابزاری برای حفظ امنیت سیاسی، ثبات اجتماعی و صلح میان مردم تعبیر می‌کنند.

پکن می‌گوید که این اقدامات نظارتی برای مبارزه با جرم و جنایت است و برای مبارزه با شیوع کرونا یک عنصر حیاتی بوده است.اما فعالان حقوق بشر می‌گویند این کشور در حال ساخت یک مرکز نظارتی است که حریم خصوصی شهروندان را نقض می‌کند و گروه‌های ویژه مانند اقلیت مسلمان اویغوری را به طرز ناعادلانه هدف قرار می‌دهد.
یکی از کمپانی‌هایی که در این زمینه با چین همکاری می‌کند هواوی است. این کمپانی در این زمینه اعلام کرد که در پلتفرم شهر هوشمند خود این نرم‌افزار را قرار داده است.همچنین اشاره کرد که هواوی هیچ نرم‌افزاری را با نیت هدف قرار دادن گروه خاصی از مردم نمی‌سازد و نمی‌فروشد.
مرجع : تجارت نیوز
برچسب ها: هوش مصنوعی
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها