به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۴ - ۱۹:۲۷
 
۲
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۱/۱۹ ساعت ۱۹:۱۶
کد مطلب : ۳۳۰۲۴۵
زلنسکی: اشغالگران شهامت جنگیدن در میدان نبرد را ندارند به غیرنظامیان حمله می‌کنند

تداوم جنایات جنگی، قتل‌عام، تجاوز به زنان و کودکان اوکراینی توسط مزدوران پوتین

دهها کشته و زخمی در حمله راکتی روسها به یک ایستگاه قطار
گروه بین‌الملل: رئیس‌جمهور اوکراین، با بیان اینکه روس‌ها قدرت و شهامت جنگیدن در میدان نبرد را ندارند و به همین دلیل به غیرنظامیان حمله می‌کنند اعلام کرد جنایاتی که علیه غیرنظامیان در شهرک بورودیانکا در نزدیکی کی‌یف رخ داد، از وضعیت شهر جنگ‌زده بوچا «بسیار وحشتناک‌تر» است.
اجساد غیرنظامیانِ قربانی اصابت راکت به ایستگاه قطار در شهر کراماتورسک در شرق اوکراین
اجساد غیرنظامیانِ قربانی اصابت راکت به ایستگاه قطار در شهر کراماتورسک در شرق اوکراین
ولودیمیر زلنسکی،‌ در پیام ویدیویی خود نیروهای اشغالگر روسیه را به کشتار غیرنظامیان در بورودیانکا متهم کرد و وضعیت این شهرک را دهشتناک خواند و گفت: «۲۵ کیلومتر پایین‌تر از جاده در همه خیابان‌های شهرک بورودیانکا همان تصاویری مشاهده می‌شود که جهان پس از خروج نیروهای روسی از بوچا و سایر شهرهای کی‌یف دیده بود، همان ظلم. همان جنایات فجیع.» زلنسکی افزود: «تلاش گروه‌های امداد برای نجات غیرنظامیان ادامه دارد و پس از آواربرداری ساختمان‌های ویران شده، تعداد قربانیان و میزان خسارت‌ها اعلام می‌شود.»

ایرینا وندیکتوو، دادستان اوکراین نیز در صفحه شخصی خود در فیس‌بوک اعلام کرد که تعداد قربانیان شهر بورودیانکا را به‌دشواری می‌توان تخمین زد. او نیز تایید کرد که شمار تلفات بورودیانکا از بوچا بیشتر است.  نیروهای روسیه هفته گذشته با پیشروی نیروهای اوکراین از شهر بوچا خارج شدند اما با آشکار شدن ابعاد وسیع کشتار غیرنظامیان، شادی ناشی از خروج روس‌ها از این شهر به غم و اندوه تبدیل شد.

به گزارش اسکای نیوز، تصاویر منتشرشده از این شهر، اجسادی را نشان می‌دهد که روزها و هفته‌ها در خیابان‌ها افتاده‌اند. دست‌های به پشت بسته‌شده برخی اجساد حاکی از آن است که روس‌ها تعدادی از آنان را اعدام کرده‌اند. کشورهای غربی، روسیه را به جنایت جنگی محکوم کرده‌اند و تحریم‌های بین‌المللی علیه این کشور در حال افزایش است. حمله نظامی روسیه به اوکراین وارد هفتمین هفته خود شده است؛ در این مدت میلیون‌ها نفر از اوکراین گریختند و هزاران نفر کشته و زخمی شدند. وزرای هفت کشور صنعتی روز پنج‌شنبه در بیانیه‌ای اعلام کردند: «تصاویر فراموش‌نشدنی مرگ غیرنظامیان، قربانیان شکنجه و آنچه به نظر اعدام می‌رسد و همچنین گزارش خشونت جنسی و نابودی زیرساخت‌های غیرنظامی نمایانگر چهره واقعی جنگ وحشیانه و تهاجمی روسیه علیه اوکراین و مردمش است.» در این بیانیه آمده است: «قتل‌عام در بوچا و سایر شهرهای اوکراین در فهرست جنایات و نقض شدید قانون بین‌المللی از جمله قانون بشردوستانه بین‌المللی و حقوق بشر قرار خواهد گرفت که به دست متهاجم در خاک اوکراین انجام شده است.» مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک نیز روز پنج‌شنبه با ۹۳ رأی عضویت روسیه را در شورای حقوق بشر تعلیق کرد.

 ده‌ها کشته زخمی در حمله راکتی روسیه به ایستگاه قطار غیرنظامیان در اوکراین

شرکت راه‌آهن اوکراین می‌گوید که روز جمعه در پی حمله راکتی ارتش روسیه به ایستگاه قطاری در شهر کراماتورسک در شرق اوکراین بیش از ۳۹ تن کشته و ده‌ها نفر زخمی شده‌اند. این حمله در شرایطی رخ داد که با شدت گرفتن حملات نیروهای متجاوز روسی در شرق اوکراین، غیرنظامیان در تلاش برای تخلیه مناطق زیر آتش و رفتن به نواحی امن‌تر کشور هستند. ولودیمیر زلنسکی،‌ رئیس جمهور اوکراین، در واکنش به این حمله مرگبار تاکید کرد که «شرارت روسیه اگر مجازات نشود، هرگز متوقف نخواهد شد». زلنسکی گفت: روس‌ها قدرت و شهامت جنگیدن در میدان نبرد را ندارند و به همین دلیل به غیرنظامیان حمله می‌کنند.

بنا بر گزارش شرکت راه‌آهن، ایستگاه قطاری در شهر کراماتورسک که به عنوان گذرگاه تخلیه غیرنظامیان استفاده می‌شود، روز جمعه هدف اصابت دو راکت روسی قرار گرفت. همچنین به گفته پاولو کرلینکو، فرماندار منطقه دونتسک، در زمان اصابت راکت‌ها حدود چهار هزار غیرنظامی در ایستگاه قطار در انتظار تخلیه و گریز به مناطق دیگر بودند. کرلینکو تصریح کرد: «راشیست‌ها (فاشیست‌های روس) به‌خوبی می‌دانند که کجا را هدف می‌گیرند و به دنبال چه هستند: آن‌ها در پی ایجاد هول و هراس‌اند، آن‌ها می‌خواهند تا جای ممکن غیرنظامیان را از پا در آورند.»

در همین حال، مدیر راه آهن اوکراین گفته است که مسیر حرکت سه قطار حامل آوارگان در پی یک حمله هوایی به همان منطقه در روز پنج‌شنبه مسدود شده است. سازمان‌های حقوق بشری و قدرت‌های غربی در هفته‌های گذشته از دریافت گزارش‌های معتبر مبنی‌ بر «جنایات جنگی» ارتش روسیه در اوکراین خبر داده‌اند. در همین حال صدها عکس و ویدئو هم از آسیب رسیدن به غیرنظامیان در خاک اوکراین منتشر شده است.
مقام‌های اوکراینی در روزهای اخیر بارها هشدار داده‌اند که نیروهای روسیه در حال تجدید آرایش نظامی برای حمله‌ای جدید هستند و مسکو در صدد است شرقی‌ترین مناطق اوکراین از جمله دونباس را که با روسیه هم‌مرز است به تصرف خود درآورد. مقام‌های محلی در برخی نواحی از غیرنظامیان خواسته‌اند تا هر چه سریع‌تر و تا وقتی امکان‌پذیر است این مناطق را تخلیه کنند و به بخش‌های امن‌تر بروند.

رهبران اتحادیه اروپا در پشتیبانی از زلنسکی عازم کی‌یف شدند
اورسولا فون درلاین، رئیس کمیسیون اروپایی و جوزپ بورل، دیپلمات ارشد اتحادیه اروپا، روز جمعه در کی‌یف با ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین، دیدار خواهند کرد. این دیدار که پس از عقب‌نشینی آهسته نیروهای روسی از حومه پایتخت اوکراین صورت می‌گیرد با هدف نمایش همبستگی با رهبر اوکراین و اهدای کمک‌های مالی به این کشور برگزار خواهد شد. بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، در حالی‌ که سوار بر قطار از بروکسل عازم کی‌یف بود به خبرنگاران گفت که این دیدار نشانه‌ای است از این که «اوکراین بر قلمرو خود مسلط است» و دولت همچنان اداره کشور را در دست دارد. دیپلمات ارشد اروپایی همچنین ابراز امیدواری کرد که اتحادیه اروپا ۵۰۰ میلیون یوروی دیگر نیز به عنوان کمک مالی در روزهای آینده به کی‌یف انتقال دهد. او همچنین حمله به ایستگاه قطار را «قویا» محکوم کرده است.

مقام اروپایی: جنایت‌های جنگی در اوکراین نباید بدون مجازات بماند
اتحادیه اروپا حمله «وحشتناک» روسیه به ایستگاه قطار کراماتورسک را محکوم کرد.
مقامات اتحادیه با «وحشتناک» توصیف کردن این اقدام روسیه، آن‌را بشدت محکوم کردند. حمله موشکی به این ایستگاه راه‌اهن در حالیکه مردم برای ترک منطقه و فرار از عملیات نظامی قریب الوقوع ارتش روسیه در آن جمع شده بودند دست کم ۳۹ کشته و ده‌ها زخمی برجای گذاشته است. شارل میشل، رئیس شورای اتحادیه اروپا در یک پست توئیتری نوشت :‌«دیدن اینکه روسیه یکی از ایستگاه‌‌های اصلی تخلیه غیرنظامیان را در حالیکه حملاتش را تشدید کرده، می‌زند، وحشتناک است.» ایلوا یوهانسون، کمیسر امور داخلی اتحادیه اروپا، روز جمعه بر اهمیت جمع‌آوری شواهد جنایت‌های جنگی در اوکراین از پناهجویان فراری تاکید کرد. این مقام اروپایی در نشست خبری در پراگ، پایتخت جمهوری چک، که با حضور وزیر کشور چک برگزار شد تصریح کرد که «این جنایت‌های جنگی بدون مجازات نخواهند ماند». از آغاز تهاجم روسیه به اوکراین در شش هفته گذشته، جمهوری چک پذیرای بیش از ۳۰۰ هزار پناهجوی اوکراینی بوده است.
منابع: رویترز، آسوشیتدپرس، یورونیوز، ایندیپندنت و رادیو فردا

۱۴۰۱/۰۱/۱۹ ۱۹:۵۱
روسیه،امریکا و... هم عضو و هم صاحب رای در شورای حقوق بشر هستند.مگه میشه همچین کشورهای حقوق بشر رو نادیده بگیرند. (385584)
۱۴۰۱/۰۱/۲۰ ۰۳:۲۸
بله که میشه. (385598)
کوروش کبیر
Iran, Islamic Republic of
۱۴۰۱/۰۱/۲۰ ۰۳:۲۸
مرگ بر پوتین جنایتکار جنگ طلب و روسیه و طرفدارانشون.
درود بر ارتش اوکراین و مردم آن کشور که شجاعانه در برابر حمله پوتین جنایتکار ایستاده است. (385599)
رزا
United States
۱۴۰۱/۰۱/۲۰ ۰۴:۳۱
آنوقت يک عده هنوز نمى خواهند باور کنند که پوتين سفاک و باند تبهکارش بدتر از استالين دارند مردم غيرنظامى و بى گناهان را هدف قرار مى دهند. چشمان شان کور شده و بر جنايت هاى پوتين سرپوش مى گذارند حتى از او هم حمايت لفظى مى کنند. (385601)
۱۴۰۱/۰۱/۲۰ ۰۵:۲۸
چرا شما اخبار مربوط به بمباران یمن و کشته شدن زن و بچه های بیگناه را اصلا پوشش نمی دهید؟ (385602)
۱۴۰۱/۰۱/۲۰ ۰۸:۲۴
تصویر خیلی ساختگی به نظر میرسد. کمی دقت کنید متوجه میشوید (385603)
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها