به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۹:۱۰
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۱/۲۰ ساعت ۱۰:۰۶
کد مطلب : ۳۳۰۲۸۷
بر سر سفره‌ای نشسته‌اند که غذای آن حاضر بود

رئیسی با وجود ظاهر قدرتمند تصمیم‌گیرنده نیست

رئیسی با وجود ظاهر قدرتمند تصمیم‌گیرنده نیست
گروه سیاسی: شاید گذشت هشت ماه کافی باشد که بتوانیم عملکرد دولت به صورت کلی را نقد کرد و این سوال را پرسید که آیا تا کنون اقدامات دولت موفق بوده یا دست‌کم آیا کارهایی انجام شده که بتوان بر پایه آن از این گفت که ریل‌گذاری مناسب بوده و می‌توان به ماه‌ها و سال‌های پیش رو امید داشت؟ احمد شیرزاد کارشناس و فعال سیاسی به این سوال  پاسخ داده است. او معتقد است یکی از بزرگترین مشکلات دولت رئیسی این است که تمام ایل و تبار خود را بر سر کار آورده و کاری به تخصص ندارد و صرفا هر کس به آنها ابراز ارادت کند، مدیر خواهد شد بنابراین در چنین شرایطی نمی‌توان امید زیادی به آینده داشت.

رئیسی بر سر سفره‌ای نشسته که غذای آن حاضر بود
شیرزاد می‌گوید: یک نکته‌ای که وجود دارد این است که رئیسی در شرایط مثبت و مناسبی کار را به دست گرفت و متاسفانه این موضوع در حال فراموش شدن است. بعد از چندسال مقاومت بسیار شدیدی که دولت روحانی در مقابل تحریم‌های فلج‌کننده ترامپ نشان داد، اکنون نتیجه این مقاومت‌ها مشخص شده است. تحریم آمریکا برای ما مشکلاتی را ایجاد می‌کند، اما ما را از پا در نمی‌آورد. طبیعی است که جامعه‌ای مانند ایران باید این دوران را تحمل می‌کرد و رئیسی درست زمانی بر سر سفره نشست که غذا حاضر بود و تاکنون در حال خوردن از دستپخت دولت قبل است.

تمام ایل و تبار خود را بر سر کار آورده‌اند
او می‌گوید: هم صداوسیما و هم دولتی‌ها، با برجسته کردن مشکلاتی که خودشان هم می‌دانند بیشتر آن‌ها ناشی از بیرون از ایران بوده و با برجسته کردن و نسبت دادن آن به دولت قبل، تلاش می‌کنند میوه‌ای را که در شرایط بهبود یافته فعلی، حاصل می‌شود را بچینند و این بسیار غیراخلاقی است. دولت رئیسی دولت تازه‌کار و تازه‌نفس است و معمولا دولت‌ها زمانی که روی کار می‌آیند تا چند ماه اول کمی سردگمی و البته انگیزه دارند و دولت فعلی هم در چنین شرایطی است و خوب هم است، اما نکته قابل انتقاد، رفتار دولت است که این رفتار غیراخلاقی در درازمدت برای کشور مشکل‌ساز خواهد بود. بخشی این است که هر کجا دستشان می‌رسد.

نیرو‌های طرفدار خود را می‌گمارند، چه به آن‌ها نیاز باشد و چه نباشد. مدیران میانی و پایین‌تر و کارشناسانی که در حال انجام دادن کارهایشان هستند هم دچار این تغییر و تحول شدند. رئیسی اول ژستی گرفت که رده مدیران کل به پایین را تغییر نمی‌دهد، اما متاسفانه خلاف این موضوع رفتار انجام شد و این تجربه تلخ را از اصولگرایان و اکنون از دولت رئیسی داریم که هر جا می‌روند، تمام ایل و تبار و دوست و آشنا که به آن‌ها ابراز ارادت می‌کنند را بر سر کار می‌آورند.

روحانی و خاتمی بلد نبودند نماز بخوانند که فقط نماز رئیسی را پخش می‌کنند؟
این استاد دانشگاه ادامه داد: هر زمان کار دست نیرو‌های اصولگرا افتاده، با آوردن نیرو‌های زیاد، بدنه دولت را متورم کرده‌اند که هزینه آن را دولت‌های بعدی باید پرداخت کنند. اکنون صداوسیما دربست در اختیار دولت رئیسی است، چه لزومی دارد حتی نماز‌هایی که به اقامه ایشان است را هم پخش کنید؟ مگر روحانی و خاتمی بلد نبودند نماز بخوانند؟ آن‌ها هم بلد بودند و افرادی هم در پشت سر آن‌ها نماز می‌خواندند، ولی حتما نماز جماعت رئیسی باید از صداوسیما پخش شود؟ این برخورد‌های طایفه‌ای برای کشور و حتی دولت مشکل‌ساز خواهد شد. منصافانه نمی‌گویند کدام بخش کار ما و از اقدامات ما است!


دولت رئیسی کاری را به خود نسبت می‌دهد که خودشان انجام ندادند
شیرزاد می‌گوید: بگذارید برای نمونه به صحبت‌های آقای اوجی وزیر نفت اشاره کنم؛ چه کسی است که نداند فروش نفت ایران در زمان فعلی به دلیل شل کردن تحریم‌ها از سوی آمریکا بوده است. وقتی حصار تحریم‌ها تنگ‌تر بود، همین چین هم از ما نفت نمی‌خرید و اکنون که چین بار دیگر رو به خرید نفت ایران کرده است، به دلیل کاهش تحریم‌های آمریکا و تغییر شرایط است، نه هنر مدیریت آقایان! اما متاسفانه پای تبلیغات که می‌رسد به نحوی صحبت می‌کنند که گویی دولت روحانی علاقه و تلاشی برای فروش نفت نداشت و مدیران فعلی با کار شبانه‌روزی اقدام به فروش نفت کرده‌اند. این به شوخی شبیه است و ما همه می‌دانیم همه این‌ها مربوط به تحریم و فشار‌ها است. بنابراین کارشان به هیچ عنوان اخلاقی نبود چرا که کاری را به خود نسبت می‌دهند که خودشان انجام ندادند.

نماینده مجلس ششم گفت: فشار‌هایی که به واسطه تحریم‌های آمریکا به ما وارد شد، باعث شد بعد از سال ۹۷، بخش تولید ایران تکان زیادی بخورد و قدرت تولید بالا برود. مثلا وارد نشدن لوازم خانگی باعث شد تولیدکنندگان لوازم خانگی تکان عظیمی به خود بدهند و این بازار رشد کند. همین حالا حدود ۵۰ میلیارد دلار صادرات غیرنفتی و تراز قابل قبولی که میان ایران و واردات مورد نیاز کشور انجام شده، همگی به واسطه تلاش بخش تولید کشور و نتیجه مقاومت سال‌های تحریم در دوره دوم روحانی بوده که اکنون در حال نتیجه دادن است. اینکه همه این نتایج را به خودشان نسبت دهند، یک بی‌اخلاقی و توهم است.

سنگ‌های جلوی پای روحانی را از سر راه رئیسی برداشتند، اینکه باد به غبغب انداختن ندارد
شیرازد با بیان اینکه از وقتی رئیسی آمد، اتفاق خاصی در کشور رخ نداده است، تصریح کرد: به طور مثال سر موضوع واکسن، دولت روحانی به شدت تمایل به واردات واکسن داشت و واکسیناسیون ما به دلیل ممنوعیت‌های داخلی چند ماه به عقب افتاد و زمانی که رئیسی آمد، همه این محدودیت‌ها برداشته شد و همه سنگ‌هایی که جلوی پای روحانی انداخته بودند را از سر راه رئیسی برداشتند، تشکر هم می‌کنیم، اما دیگر باد به غبغب انداختن ندارد.

رئیسی با وجود ظاهر قدرتمند تصمیم‌گیرنده نیست
این فعال سیاسی ادامه داد: اینکه خواهان تغییر نیرو‌های اقتصادی هستیم، واقعا رخ نخواهد داد زیرا دولت از بدنه کارشناسان و نخبگان، مدیر انتخاب نمی‌کند و از حیطه دوستان خودشان آنطرف‌تر نمی‌روند بنابراین مطمئن باشید اگر دست به تغییر مدیران بزنند، افراد بدتر و ضعیف‌تری را روی کار می‌آورند. ما عملکرد و اخلاق درست می‌خواهیم. نکته‌ای که وجود دارد این است که رئیسی با وجود ظاهر قدرتمند، تصمیم‌گیرنده نیست. نمونه آن مسئله مذاکرات است که همینطور در هوا مانده است. دولت رئیسی بیش از آنکه تصمیم‌گیرنده باشد، فقط مجری است و وزرایش هم همینطور. مانند وزارت خارجه که واقعا الکن است و فقط شاید همان سخنگوی این وزارت خانه بتواند چند کلمه صحبت کند. ماه‌هاست امیر عبدالهیان مدام می‌گوید به توافق نزدیکیم و صحبت‌هایی از این دست، اما می‌بینیم که این وزارتخانه برش کافی ندارد. در موارد دیگر هم اقدام برجسته‌ای نمی‌بینیم و صرفا تبلیغات می‌بینیم! مثلا برایم قابل درک نیست که خود دولت تبدیل به اپوزیسیون دستگاه‌های دولتی شده است. خب این برداشتن حریم‌ها در ساحل با یک دستور می‌توانست حل شود، دیگر این همه دوربین بردن نداشت.
مرجع : رویداد24

۱۴۰۱/۰۱/۲۰ ۱۴:۴۸
........ این بنده خدا اصلا ........... چه برسه به تصمیم گیری در امور مملکت ............. میگه ما در این 8 ماه تونستیم تورم را کنترل کنیم البته فقط دنبال نهار و شامه (385627)
۱۴۰۱/۰۱/۲۱ ۰۱:۰۴
چه مزخرف گویی .دچار توهم شده اید !!!!آن سفره برای مردم خالی بود شاید برای یاران روحانی پر بود.!!!! روحانی نمره ردی کامل را گرفت .مردم از هردو جناح بخاطر بی توجهی به مشکلات و ناتوانی در حل آنها خسته شده اند لیکن قضاوت برای رئیسی که هنوز اول راه است زود است لیکن پرونده ۸ ساله روحانی پر از نمرات ردی است که مردم امیدوارند رئیسی راه او را نرود (385653)
۱۴۰۱/۰۱/۲۱ ۱۰:۳۹
اشتب گرفتی داش! خیلی شوتی!
یواش یواش بهت نشون می ده حاجی رییسی! اونا که سفره مردم را به گروگان گرفتن مثل واکسن فقط سفرشون رنگی بود!!! (385669)
۱۴۰۱/۰۱/۲۱ ۱۰:۳۴
تو هم که دوزاریت پنجاتومنیه
ایشون را اوردن که وزیر کار بشن وزیر اقتضاد بشن رییس بانک مرکزی بشن شهردار تهران بشن

اینها کارهایی بود که ایشون با موفقیت انجام داد، تمانم
اصلاح طلبا هی نق نزنن (385667)
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها