به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۶ - ۰۹:۰۰
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۱/۲۰ ساعت ۱۰:۳۸
کد مطلب : ۳۳۰۲۹۸

اخراج کارگران بازی کارفرمایان است

اخراج کارگران بازی کارفرمایان است
گروه اقتصادی: رئیس کانون شوراهای اسلامی کار استان گیلان گفت: هنگامی که کارگر چندین ماه حقوق و دستمزد طلبکار است، همواره این نگرانی را دارد که حقوق‌هایش سوخت شود، بنابراین به هر فشاری از سوی کارفرما تن می‌دهد و سختی‌های کار را تحمل می‌کند.

به گزارش  ایلنا، غلامرضا خوالگر (رئیس کانون شوراهای اسلامی کار استان گیلان) با ابراز تاسف از اظهاراتی که در انتقاد به افزایش دستمزد صورت می‌گیرد، گفت: از آنجا که کارفرمایان نسبت به افزایش دستمزد معترض هستند، در رسانه‌ها این گونه عنوان می‌شود که کارفرمایان توان پرداخت دستمزد را ندارند و دست به اخراج می‌زنند، در صورتی که این ادعا به هیچ عنوان درست و منطقی نیست. 

خوالگر با یادآوری اینکه در سال‌های گذشته هنگامی که دستمزد ۱۲ درصد افزایش یافت، باز هم شاهد اخراج گسترده کارگران بودیم، گفت: اخراج کارگران یا تعدیل نیرو از معضلات همیشگی بنگاه‌های اقتصادی بوده که ریشه در قراردادهای موقت و نبود امنیت شغلی دارد و نباید این اخراج‌ها را به افزایش دستمزد گره بزنیم. وی با یادآوری اینکه در تمامی سالهای گذشته پس از یک ماه، بنگاه‌های اقتصادی یا نیروی جدید استخدام کرده یا کارگران قدیمی را دعوت به کار کرده‌اند، گفت: بابت اخراج کارگران نگرانی نداریم، زیرا در ابتدای سال کارفرمایان سعی می‌کنند به بهانه افزایش دستمزد، به کارگران فشار بیاورند و حتی به صورت نمایشی تعدادی از کارگران را اخراج می‌کنند. 

نماینده کارگران استان گیلان با اعلام اینکه اخراج کارگران به بازی کارفرمایی تبدیل شده است، گفت: در پایان سال که معمولاً پایان قراردادهای کار است، کارفرمایان سعی می‌کنند فشار زیادی بر کارگران وارد کنند و ادامه کار نیروی کار را لطفی از طرف کارفرما نشان دهند و به نوعی کارگران را مدیون خود کنند. 

وی با هشدار نسبت به اینکه بسیاری از کارفرمایان کارگران را اخراج می‌کنند و بار مسئولیت کارگر اخراج شده را بر دوش کارگران باقی مانده می‌گذارند، گفت: کارفرما با کارگران باقیمانده وارد مذاکره می‌شود و ادامه حضور آنان را بر کار و تلاش بیشتر و تحمل فشار تولید مشروط می‌کند، که کارگران در ابتدا به این فشار تن می‌دهند، اما پس از گذشت چند ماه که توان انجام مسئولیت‌های سپرده شده را ندارند، اعتراض می‌کنند و در بسیاری از موارد استعفا می‌دهند و دنبال کار دیگری می‌روند. 

خوالگر با اعلام اینکه بسیاری از کارفرمایان حقوق کارگران را پرداخت نمی‌کنند تا دست کارگر زیر سنگ کارفرما باقی بماند، گفت: هنگامی که کارگر چندین ماه حقوق و دستمزد طلبکار است، همواره این نگرانی را دارد که حقوق‌هایش سوخت شود، بنابراین به هر فشاری از سوی کارفرما تن می‌دهد و سختی‌های کار را تحمل می‌کند. 
وی با اشاره به نقش وزارت کار در تنظیم روابط کار گفت: معلوم نیست چرا بازرسان وزارت کار به بنگاه‌های اقتصادی سرکشی نمی‌کنند و از فشارهایی که در محیط کار به کارگر وارد می‌شود، جلوگیری نمی‌کنند. 

رئیس کانون شوراهای اسلامی کار استان گیلان با اشاره به اینکه کارگران بسیاری درگیر قرارداد موقت هستند، گفت: وقتی با کارگر قرارداد سه ماهه می‌بندند و حقوق سه ماهش را هم نمی‌دهند، چگونه می‌توان انتظار داشت که کارگر برای سه ماهه دوم قرارداد جدید را امضا کند و اعتراف کند که حقوق و مزایای خود را دریافت کرده است. 

وی با تاکید بر اینکه اگر نظارت و حمایت وزارت کار به صورت گسترده صورت بگیرد، از اخراج‌های کارگران به هردلیلی جلوگیری می‌شود، گفت: کارفرمایان ابزارهای بسیاری برای آزار و اذیت کارگران دارند، کافیست با کارگر تازه نفس قرارداد سه ماهه ببندند و حقوقش را پرداخت نکنند، آنگاه کارگر خودش می‌رود و دنبال کار دیگری می‌گردد که بابت آن حقوق بگیرد. 

خوالگر افزود: اینکه گمان کنیم کارگران سرمایه‌های کلانی دارند و می‌توانند چندین ماه بدون دریافت حقوق زندگی کنند، خوش باوری است و حتی تاخیر در پرداخت حقوق، زندگی کارگر را سیاه می‌کند. وی با تاکید بر اینکه کارگران در نقطه سر به سر زندگی می‌کنند گفت: وضعیت زندگی کارگران به نوعی است که به همان اندازه که حقوق می‌گیرند، هزینه‌های زندگی‌شان را به همان‌اندازه تنظیم می‌کنند. یعنی از تفریح، سلامت، تحصیل فرزندان و حتی خورد و خوراک‌شان می‌زنند تا بتوانند زنده بمانند. بنابراین اگر یک ماه حقوق نگیرند، حتی نان در سفره‌های‌شان باقی نمی‌ماند.
برچسب ها: حقوق کارگران
نام شما

آدرس ايميل شما
توجه: نظرات حاوی توهين، افترا، اتهام و ... به اشخاص حقيقی و حقوقی، و نظرات شعارگونه «مرگ، درود و مشابه آنها»، و همچنين نظرات طولانی تر از 500 حرف، به هيچ وجه منتشر نخواهند شد.
نظر شما *

پربيننده‎ترين مطالب و خبرها