به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۱/۲۰ ساعت ۱۳:۰۵
کد مطلب : ۳۳۰۳۳۰

خبر جدید درباره پرداخت وام ودیعه مسکن

خبر جدید درباره پرداخت وام ودیعه مسکن
گروه اقتصادی: عضو شورای عالی مسکن گفت: با پیگیری مجلس امسال هم وام ودیعه مسکن ارائه می‌شود و رقم آن افزایش پیدا می‌کند.به گزارش ایلنا، احمد دنیامالی درباره وضعیت بازار اجاره و اقدامات دولت برای مهار تورم نرخ اجاره اظهار کرد: نرخ اجاره تابعی از شرایط اقتصادی و عرضه و تقاضا است و همچنین میزان عرضه مسکن به ویژه مسکنی که امکان خرید آن از سوی دهک‌های پایین وجود دارد.
 
وی گفت: مشکل بزرگ در حوزه مسکن چه خرید و چه اجاره، این است که با توجه به کاهش ارزش پول ملی کشور امکان خرید مسکن دهک‌های پایین به شدت کاهش پیدا کرده و به همین دلیل رویکرد عمده خانوارها به سمت اجاره است و اجاره واحدهایی که سبد خانوار امکان پوشش هزینه‌های آن را دارد. عضو شورای عالی مسکن با بیان اینکه در دهک‌های پایین مسکن بیشترین سهم را در سبد هزینه‌ خانوار دارد، ادامه داد: سهم مسکن در سبد خانوار دهک‌های پایین بسیار زیاد است به طوریکه بخش‌هایی مانند هزینه خوراک، آموزش، تفریح و پس‌انداز در سبد خانوار تحت تأثیر هزینه‌های مسکن قرار گرفته‌اند و اختصاص هزینه به آنها بسیار کاهش یافته است.
 
دنیامالی افزود: در این شرایط تقاضا برای اجاره نشینی افزایش پیدا کرده است و به همین نسبت امکان خرید و فروش کاهش می‌یابد. عضو کمیسیون عمران مجلس گفت: اجرای طرح جهش تولید مسکن مورد تأکید مجلس و دولت است که با اجرای این طرح و ساخت ۴ میلیون مسکن در ۴ سال، بتوان برای دهک‌های پایین مسکن ارزان تامین شود. 
 
وی ادامه داد: زمین رایگان و افزایش سقف تسهیلات ارزان از عوامل موثر در تحقق و اجرای این طرح است و تا زمانی که عرضه موثر مسکن متناسب با تقاضای موجود در بین دهک‌های پایین و متوسط ایجاد نشود، مشکل بازار اجاره حل نمی‌شود. عضو شورای عالی مسکن افزود: عامل موثر در کنترل بازار اجاره افزایش عرضه مسکن متناسب با دهک‌های پایین است که خوشبختانه طبق اعلام وزیر راه و شهرسازی ٧٠ درصد زمین مورد نیاز ساخت ۴ میلیون مسکن طرح جهش تولید تامین شده‌ است.

وی درباره تامین منابع مالی مورد نیاز طرح جهش تولید مسکن اظهار کرد: امیدوارم تسهیلات مورد نیاز این طرح از سوی بانک‌ها تامین شود و مجلس در بودجه، ٣٠ هزار میلیارد تومان برای صندوق ملی مسکن پیش بینی کرده است. این رقم فقط برای بازپرداخت مابه تفاوت سود تسهیلات ارائه شده از سوی بانک‌ها به واجدان شرایط در طرح جهش تولید مسکن در نظر گرفته شده‌ البته اصل موضوع تامین ٣۶٠ هزار میلیارد تومان از بانک‌ها است و مابه تفاوت سود آن به میزان ٣٠ هزار میلیارد تومان در  بودجه پیش‌بینی شده است.

عضو شورای عالی مسکن از آغاز کاهش قیمت مسکن خبر داد و گفت: سیر کاهش قیمت مسکن شروع شده است که این شرایط برای تامین مسکن دهک‌های پایین کارساز نیست چراکه قدرت خرید این دهک‌ها بسیار پایین است. بنابراین باید به دنبال این باشیم که قدرت خرید مردم را افزایش دهیم و همزمان عرضه مسکن را بالا ببریم.
دنیامالی درباره استمرار وام ودیعه ادامه داد: با پیگیری مجلس امسال هم وام ودیعه مسکن ارائه می‌شود و رقم آن افزایش پیدا می‌کند.

عضو کمیسیون عمران مجلس با تاکید بر عدم موفقیت دولت در اجاره‌داری حرفه‌ای افزود: دولت هنوز در اجرای طرح اجاره ‌داری حرفه‌ای موفق نبوده‌ است. در حالی که اجاره‌داری حرفه‌ای هم روشی برای کنترل بازار اجاره بوده است.وی گفت: از آنجایی که در بحث مسکن عمده مشکلات مربوط به دهک‌های پایین در کلان شهرها است قرار بر این بود که طرح اجاره‌داری حرفه‌ای ابتدا در کلان شهرها به اجرا برسد که طبق گزارش‌ها هنوز اقداماتی که تاثیری بر حل مشکل اجاره دهک‌های پایین بگذارد به اجرا نرسیده‌ است.
برچسب ها: وام ودیعه مسکن
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها