به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۴:۲۶
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۱/۲۰ ساعت ۱۸:۱۶
کد مطلب : ۳۳۰۴۲۴
رئیسی وعده‌های اجرا شده خود را اعلام کند

قرار بود فقر مطلق ریشه‌کن شود!

قرار بود فقر مطلق ریشه‌کن شود!
گروه سیاسی: مردم انتظار دارند که مسائل کلیدی جامعه از سوی رئیس‌جمهور حل شود و بدون شک مشکلات بزرگ موجود با رفتن به سفرهای استانی، ایراد سخنرانی و دیدار چهره به چهره با طبقات محروم قابل حل نیست.
طرفداران سید ابراهیم رئیسی با استناد به یک «نظرسنجی» مدعی هستند که محبوبیت رئیس دولت به بیش از ۷۳ درصد رسیده و این روند در سال جدید و با به ثمر نشستن سیاست‌های اقتصادی نیز افزایش پیدا خواهد کرد.
اگر ملاک اصلی جامعه آماری نظرسنجی‌ها را مردم کف جامعه در نظر بگیریم، به نظر می‌رسد با تورم افسار گسیخته این روزها و همچنین گرانی چندین برابری دارو در کشور، فاصله زیادی بین نظر مردم و محبوبیت ۷۳ درصدی رئیسی وجود داشته باشد. تا جایی که برخی از سیاستمداران در روزهای اخیر از زبان مردم که عبارت را مطرح می‌کنند که؛ "صد رحمت به دولت روحانی."

در همین رابطه یک سیاستمدار اصلاح‌طلب با نقد جدی رفتارهای رئیس دولت سیزدهم می‌گوید؛ آقای رئیسی به جای اینکه در سفرهای استانی با انجام کارهای تبلیغاتی در میان مردم محروم حضور پیدا کند، بهتر است توان خود را در زمینه حل مشکلات سیاسی و اقتصادی موجود در کشور به کار بگیرد. محسن رهامی تأکید می‌کند؛ متاسفانه شاهد هستیم دولت به جای استفاده از مدیران نخبه برای حل مشکلات کشور، اقدام به بکارگیری جوانان به اصلطلاح انقلابی کرده که عملکرد برخی از آنها حتی برای کشور هزینه‌تراشی نیز کرده است.

سفرهای استانی کار پسندیده‌ای است، اما...
حجت الاسلام محسن رهامی فعال سیاسی اصلاح‌طلب در واکنش به ادعای افزایش محبوبیت سید ابراهیم رئیسی در ماه‌های اخیر، اظهار کرد: حضور رئیس‌جمهور در سفرهای استانی و در میان مردم محروم کار پسندیده‌ای است که می‌تواند برای او محبوبیت ایجاد کند. اما چنین کارهایی را رئیس کمیته امداد و نمایندگان رئیس دولت نیز می‌توانند انجام دهند.

مشکلات کشور را با سخنرانی حل نمی‌کنند
وی تأکید کرد: مردم انتظار دارند که مسائل کلیدی جامعه از سوی رئیس‌جمهور حل شود و بدون شک مشکلات بزرگ موجود با رفتن به سفرهای استانی، ایراد سخنرانی و دیدار چهره به چهره با طبقات محروم قابل حل نیست.
رهامی با تشریح علل شکل‌گیری مسائل اقتصادی، بیان داشت: مسائل اقتصادی ایران با مسائل سیاسی گره خورده و نمی‌توان بدون حل کردن مسائل سیاسی؛ مشکلات اقتصادی را برطرف کرد.

برخی وزرای دولت در بی اطلاعی مطلق به سر می‌برند
این روحانی سیاستمدار با انتقاد از برخی مواضع دولتی‌ها، اظهار داشت: اینکه گفته می‌شود "کاری به برجام و روابط اقتصادی خارج از کشور نداریم" و حتی بیان مطالبی همچون؛ ایجاد شغل تنها با یک میلیون تومان، نشانه دهنده بی اطلاعی مطلق مسئولان کشور از وضعیت اقتصادی موجود است.وی گفت: با حضور در بازار متوجه می‌شویم که تمامی اقلام موردنیاز مردم از زمان آغاز به کار دولت سیزدهم گران شده و حتی این گرانی به دارو نیز کشیده است.

آقای رئیسی! کدامیک از وعده‌های شما محقق شده است؟
رهامی ادامه داد: حدود هشت ماه از استقرار دولت می‌گذرد و باید مشخص شود که کدامیک از وعده‌های انتخاباتی آقای رئیسی محقق شده است. تاکنون آمار و ارقام دقیقی از سوی دولت اعلام نشده که در کدامیک از حوزه‌های یک قدم رو به جلو برای مردم برداشته شده است.این چهره سیاسی اصلاح‌طلب با تأکید بر لزوم حل شدن مسأله «برجام»، یادآور شد: عمده مشکلات اقتصادی به برجام و پیوستن به لوایح «اف.ای.تی.اف» مرتبط است. کشور نیاز دارد با بانک‌های جهان ارتباط برقرار کند و پول‌های بلوکه شده خود را نیز دریافت کند.

روایتی از کارشکنی در مسیر احیای برجام
وی یادآور شد: متاسفانه در زمان دولت حسن روحانی یکسری کارشکنی‌های داخلی مانع از به ثمر رسیدن برجام شد و امروز نیز شاهد هستیم پس از 7 ماه مذاکره سنگین دولت جدید؛ هیچ افق روشنی در مقابل مردم قرار نگرفته است.

همه چیز به قیمت دلار گره خورده است
این روحانی سیاستمدار با اشاره به تاثیرگذاری برجام بر زندگی اقتصادی مردم، ابراز داشت: سال قبل زمزمه‌هایی برای احیای برجام به گوش رسید که به سرعت موجب کاهش قیمت دلار در بازار شد، اما بن‌بست فعلی در مذاکرات به دلیل جنگ اوکراین کاری کرد که دوباره دلار اوج بگیرد و به تبع آن نیز تمامی اقلام مصرفی مردم گران شود.رهامی با انتقاد از گرانی دارو در کشور، اظهار داشت: امروز بسیاری از مردم برای تهیه دارو با مشکل مواجه هستند و برای بهبود حال خود گاهی مجبور به فروختن وسیله نقلیه خود می‌شوند.این فعال سیاسی اصلاح‌طلب در بخش دیگری از این گفت‌وگو درباره سونامی تغییر مدیران در دولت سیزدهم نیز، گفت: وزیر کار مدعی شده بود که بسیاری از مدیران این وزارتخانه تغییر کنند. به نظر می‌رسد این تفکر در سایر بخش‌های دولت نیز وجود دارد.

حتی مدیران مدارس را نیز برکنار کرده‌اند
رهامی ادامه داد: در بسیاری از کشورها پس از تغییر دولت‌ها تنها مدیران رده بالا تغییر می‌کنند، اما در دولت جدید شاهد هستیم که این روند تغییرات حتی به بخشداری‌ها و مدیران مدارس رسیده است.وی تصریح کرد: به بهانه تزریق نیروهای انقلابی و جوان بسیاری از مدیران باسابقه کنار گذاشته شده‌اند. متاسفانه شاهد هستیم که مدیران جدید بدون هیچ سابقه‌ای در سطوح مدیریتی قرار گرفته‌اند.این روحانی سیاستمدار با یادآوری تغییر دولت در اوایل انقلاب، بیان داشت: حتی پس از سقوط رژیم پهلوی بخشی از مدیران میانی از زمان شاه در مناسب اجرایی باقی ماندند تا مدیران جدید تربیت شوند. اما امروز مدیرانی کنار گذاشته می‌شوند که بارها گزینش شده و سابقه طولانی در چند دهه اخیر را دارند و به نوعی آنها را می‌توان «مدیران انقلابی» اصیل نامید.

حواشی ورزشگاه مشهد را مدیران جوان ناکارآمد رقم زدند
رهامی خاطرنشان کرد: بسیاری از مدیران ارشد کشور سابقه جبهه و کار انقلابی و مبارزات سیاسی دارند، اما جای این افراد مدیرانی قرار داده می‌شوند که تنها شعار می‌دهند. ضعف مدیریتی چنین مدیرانی نیز در همین حواشی «ورزشگاه مشهد» مشخص شد که کشور را با یک چالش داخلی و حتی خارجی مواجه کرد که از آن به دلیل تبعیض جنسیتی پیش آمده، برداشت‌های آپارتایدی شد.وی گفت: عملکرد بد مدیران دولتی در مشهد یک جریان ضد تبلیغی علیه کشور، نظام اسلامی و حتی دین ایجاد کرد. در حالیکه مدیریت هوشمند بازی ایران و لبنان می‌توانست یک جشن ملی برای کشور رقم بزند.رهامی تأکید کرد: آقای رئیسی بهتر است از بدنه مدیران پاک دست و نخبه انقلابی که سالها در این کشور تلاش کرده‌اند استفاده کند. هرچند که ایشان پیش از این اعلام کرده بودند از نظر افراد متخصص و حتی منتقد استفاده خواهند کرد که در عمل خلاف آن را شاهد هستیم.

باید از تجربه کشورهای خارجی استفاده کنیم
این فعال سیاسی اصلاح‌طلب با توصیه به دولت رئیسی، عنوان داشت: دولت می‌تواند از تجارب مدیران کشورهای مختلف استفاده کند. بسیاری از کشورها؛ بخصوص کشورهای موفق شرق آسیا و اروپایی در سال‌های اخیر توانسته‌اند چالش‌های کشور خود را به راحتی برطرف کنند و از همین جهت می‌توان از تجارب آنها برای رفع مشکلات داخلی استفاده کرد.

نظام اداری کشور نیازمند بازسازی است
وی گفت: صنایع و نظام اداری کشور به شدت فرسوده است و دولت باید با یک عزم جدی دست به بازسازی این مجموعه‌ها بزند. واقعیت این است که راهی جز مشاوره گرفتن از کشورهای موفق وجود ندارد.این روحانی سیاستمدار اظهار داشت: استفاده از تجربه بشری هیچ ارتباطی به یک دولت و کشور خاص ندارد و باید تمامی افراد جهان از تجارب یکدیگر برای بهبود زندگی مردم استفاده کنند.رهامی ضمن ابراز نگرانی برای ایران در سال جدید، بیان داشت: با روند مدیریت فعلی در کشور دورنمای خوبی برای سال 1401 نمی‌توان متصور شد. علاوه بر این اخباری که از مجلس درباره قطع ارز ترجیحی و برخی طرح‌ها از جمله «واردات خودرو» به گوش می‌رسد نشان دهنده آن است که وضعیت مناسبی در پیش نداریم.

قرار بود فقر مطلق ریشه‌کن شود!
این روحانی سیاستمدار گفت: آقای رئیسی نباید شعارهایی را مطرح کند که امکان وقوع ندارد. برای مثال ایشان در روزهای پایانی سال صحبت از ریشه‌کنی فقر مطلق کردند اما واقعیت این است که این موضوع نیز تنها یک شعار بود.رهامی تصریح کرد: چهل سال است که بسیاری از مدیران تنها شعار می‌دهند. متاسفانه آمار اعتیاد و مشکلات مرتبط با جوانان روز به روز در حال افزایش است و از سوی دیگر نیز مهاجرت وسیع نخبگان آغاز شده که همین امر نیز موجب پایین آمدن ضریب هوشی متوسط در کل جامعه شده است.

برخی دوتابعیتی‌ها ابزاری برای وصول قرض‌های کشور شدند
وی گفت: نمی‌توان با مدیرانی که ضریب هوشی پایینی دارند مشکلات بزرگ کشور را حل کرد. متاسفانه شاهد بودیم که با مدیران نخبه‌ای که در سال‌های اخیر به کشور بازگشتند به بهانه «دو تابعیتی» بودن برخوردهایی صورت گرفت که دیگر ایرانیان خارج از کشور رغبتی به بازگشت به کشور خود ندارند. حتی شاهد بودیم از برخی دوتابعیتی‌ها برای وصول طلب‌های ایران از کشورهای خارجی استفاده شد.
مرجع : قرن نو
برچسب ها: محسن رهامی

۱۴۰۱/۰۱/۲۱ ۰۰:۰۶
در خواب حل می‌شود چون دروغ گفتن مد شده و با همین روش ساده لوحان فریب میخورن (385652)
سعید
Iran, Islamic Republic of
۱۴۰۱/۰۱/۲۱ ۰۸:۳۴
صبر کنید
خراب کاری ک رییس جمهور محبوب شما تو 8 سال گذشته انجام داده حالا حالاها کار داره
لطفا اینقد بی انصاف نباشید (385661)
۱۴۰۱/۰۱/۲۱ ۲۳:۴۰
خوابی برادر یا خودت رو بخواب زدی جمهوریت نظام را تخریب کردید نوبت اسلامیت نظام هم رسیده و مردم را از دین برگرداندید (385700)
سعید
Iran, Islamic Republic of
۱۴۰۱/۰۱/۲۱ ۰۸:۳۴
بهار نیوز واقعا پس فطرت هستی.... (385662)
محمود
Iran, Islamic Republic of
۱۴۰۱/۰۱/۲۱ ۱۰:۴۰
از این قرارها زیاد داشتیم. (385670)
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها