به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۴ - ۱۳:۳۹
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۱/۲۰ ساعت ۱۸:۳۲
کد مطلب : ۳۳۰۴۳۶

پیشرفت دانشمندان در درمان فیبروز ریوی با نانوذرات

پیشرفت دانشمندان در درمان فیبروز ریوی با نانوذرات
گروه علمی:دانشمندان آمریکایی موفق به ابداع درمانی برای فیبروز ریوی با استفاده از نانوذرات شده اند.دانشمندان دانشگاه ایلینوی در شیکاگو (UIC) موفق به ابداع درمانی برای فیبروز ریوی با استفاده از نانوذرات پوشیده شده در «مانوز» (نوعی قند شش کربنی) شدند تا بتوانند مجموعه‌ای از سلول‌های ریوی به نام «ماکروفاژها» را که در ایجاد زخم در بافت ریه نقش دارند، متوقف کنند.
 
طبق گزارش پایگاه ساینس دیلی، این روش هدف گیری سلولی برای پیشگیری از بیماری زخم شدید ریه که می‌تواند منجر به عوارضی مانند کم آوردن نفس شود، امیدبخش خواهد بود.یکی از دلایل اصلی فیبروز ریه، فعال شدن سلول‌های ایمنی است که سبب التهاب بیش از حد می‌شود. «Abhalaxmi Singh» استاد بخش داروشناسی و پزشکی ترمیمی در دانشکده پزشکی دانشگاه ایلینوی در این باره گفت: فرآیند‌های التهابی بدن بسیار پیچیده هستند و یافتن درمانی برای این بیماری که از التهاب طولانی مدت و یا بیش از حد ناشی می‌شود، بسیار دشوار است. این مسئله نیز بدان دلیل است که درمان‌هایی که از التهاب مضر جلوگیری می‌کنند، متاسفانه جلوی التهاب‌های مفید نیز که با عفونت‌ها مقابله کرده و زخم‌ها را بهبود می‌بخشند نیز می‌گیرند.

محققان می‌گویند این درمان هنوز برای آزمایش‌های بالینی آماده نیست؛ اما موفقیت‌های حاصل روی نمونه‌های حیوانی، نشانه‌ای امیدوارکننده است که نشان می‌دهد می‌تواند درمانی برای بیماری «فیبروز ریوی» باشد. این در حالی است که در حال حاضر درمان‌های خیلی محدود و غیر دقیقی برای فیبروز ریوی در دسترس است.
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها