به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۱/۲۱ ساعت ۱۲:۵۹
کد مطلب : ۳۳۰۵۳۹

توصیه‌هایی برای قطع زنجیره کرونا در مدارس

توصیه‌هایی برای قطع زنجیره کرونا در مدارس
گروه جامعه:با تصمیم ستاد ملی مقابله با کرونا، مدارس از روز ۱۴ فروردین‌ماه فعالیت حضوری خود را از سر گرفتند و تمام کلاس‌های درس دانش‌آموزان در مقاطع مختلف تحصیلی به‌صورت حضوری برگزار شد.حضور دانش‌آموزان در کلاس‌های درس اما با نگرانی‌هایی همراه بود، به‌ویژه اینکه هنوز واکسیناسیون دانش‌آموزان کامل نشده و نمی‌توان انتظار رعایت صددرصدی پروتکل‌های بهداشتی را از سوی دانش‌آموزان داشت.
 
سعیده جهانبانی پزشک متخصص داخلی در گفت‌وگو با ایسنا، برای به حداقل رساندن انتقال ویروس و ابتلای دانش‌آموزان و معلمان به کرونا توصیه‌هایی مطرح کرد.این پزشک متخصص داخلی با بیان اینکه باید بپذیریم دانش‌آموزان از یادگیری حضوری سود می‌برند و بازگشت به آموزش حضوری در اولویت است، گفت: در حال حاضر دغدغه آموزش و پرورش و خانواده‌ها این است که چه کنیم آموزش حضوری سلامت دانش‌آموزان را به خطر نیندازد؟
 
وی با تأکید بر اینکه واکسیناسیون بهترین راه‌حل برای پایان دادن به همه‌گیری کرونا است، گفت: واکسیناسیون به مدارس کمک می‌کند با خیال راحت‌تری به فعالیت‌های حضوری خود برگردند، بنابراین توصیه می‌شود معلمان، دانش‌آموزان و همه افرادی که در مدرسه کار می‌کنند و همچنین خانواده‌هایشان واکسیناسیون خود را کامل کنند و دوز بوستر را هم دریافت کنند.

جهانبانی با اشاره به اینکه افراد واکسینه شده ممکن است دوباره به ویروس کرونا مبتلا شوند و بیماری را به دیگران هم انتقال دهند، گفت: بااین‌وجود، ابتلای افراد واکسینه شده خفیف‌تر از افراد واکسینه نشده است و احتمال بیماری شدید یا مرگ‌ومیر در این افراد خیلی کمتر است. بنابراین باید خانواده‌ها را تشویق کنیم که هر چه زودتر فرزندان خود را واکسینه کنند.

وی افزود: اقدام دیگری که می‌توانیم برای کاهش احتمال ابتلا به بیماری انجام دهیم استفاده مداوم و صحیح از ماسک در محیط‌های سربسته است. معلمان، دانش‌آموزان و کارکنان مدارس، چه واکسن زده باشند و چه نباشند باید در محیط‌های سربسته از ماسک استفاده کنند و از خودشان و دیگران محافظت کنند. در محیط‌های سر بازهم به‌ویژه اگر شلوغ باشد و افراد واکسن نزده‌اند، حتماً ماسک بزنند.

این متخصص داخلی با بیان اینکه در سرویس مدرسه هم راننده و هم دانش‌آموزان باید ماسک بزنند، تأکید کرد: مدرسه باید این شرایط را فراهم کند که اگر دانش‌آموزی ماسک را فراموش کرده، ماسکش کثیف شده و یا خانواده توانایی تهیه ماسک ندارد، برای آن‌ها ماسک تهیه کرده و در اختیار آن‌ها قرار دهد.وی خاطرنشان کرد: باید مراقب باشیم دانش‌آموزی را به خاطر ماسک نزدن تنبیه نکنیم و سعی کنیم با توصیه، راهنمایی و آموزش از آن‌ها بخواهیم ماسک بزنند.

جهانبانی در مورد فاصله‌گذاری اجتماعی در مدارس نیز گفت: حداقل فاصله‌ای که توصیه می‌شود دانش‌آموزان از همدیگر داشته باشند یک متر است، هرچند آموزش و پرورش توصیه کرده کلاس‌ها به‌صورت تمام وقت برگزار شود، اما اگر کلاسی واقعاً شلوغ و تعداد دانش‌آموزان زیاد است باید ساعت حضور دانش‌آموزان را کم کنیم و دانش‌آموزان در دو گروه در مدرسه حضور پیدا کنند تا فاصله‌گذاری اجتماعی را تا حد ممکن لحاظ کنیم.

وی ادامه داد: اگر نتوانستیم فاصله‌گذاری را لحاظ کنیم باید سعی کنیم با انجام توصیه‌های دیگر این مشکل را رفع کنیم، مثل اینکه دانش‌آموزان حتماً ماسک بزنند، غربالگری دوره‌ای انجام دهیم و کلاس‌ها تهویه مناسبی داشته باشند. اگر دانش‌آموزان، معلمان یا کارکنان مدارس هرگونه علائم سرماخوردگی دارند حتماً در منزل بمانند، همچنین سطوح را نظافت و ضدعفونی کنیم، چون این موارد تا حدودی می‌تواند جایگزین فاصله‌گذاری اجتماعی شود.

این متخصص داخلی با بیان اینکه بهتر است هفته‌ای یک‌بار به‌ویژه در مدارسی که نمی‌توان فاصله‌گذاری اجتماعی را لحاظ کرد از دانش‌آموزان و معلمان و کارکنان مدرسه تست گرفت، افزود: این موضوع برنامه‌ریزی و نظارت وزارت بهداشت را می‌طلبد که با آموزش و پرورش همکاری کند تا غربالگری حتماً در مدارس انجام شود. متأسفانه هنوز برنامه‌ای برای غربالگری در مدارس نداریم.

وی تهویه مناسب را یک استراتژی مهم دانست که می‌تواند لود ویروس و شانس انتقال بیماری را کمتر کند و افزود: بهتر است در و پنجره‌های کلاس‌ها باز باشد، همچنین تا جایی که مقدور است از تهویه مناسبت و سیستم‌های مناسب در کلاس‌ها استفاده شود. در سرویس مدرسه هم بهتر است پنجره‌ها باز باشد و تهویه هوا انجام شود.

جهانبانی بر لزوم آموزش شست و شوی صحیح دست‌ها به دانش‌آموزان تأکید کرد و گفت: هر بار شست‌وشوی دست با آب و صابون باید حداقل ۲۰ ثانیه طول بکشد و قبل از خوردن غذا، بعد از رفتن به سرویس بهداشتی دست‌ها شسته شود و اگر هم امکان شست و شوی دست نبود، ضدعفونی کردن با الکل ۶۰ درصد توصیه می‌شود.وی خاطرنشان کرد: اگر دانش‌آموز یا معلمی علامت‌دار شد باید حتماً در منزل بماند و مدرسه این امکان را فراهم کند که در منزل بمانند و دوره قرنطینه خود را به مدت حداقل ۵ روز طی کنند. بعد از ۵ روز اگر علامتی نداشتند و خواستند به محیط کار برگردند، حتماً به‌صورت صحیح از ماسک استفاده کنند.

این پزشک متخصص با تأکید بر اینکه سطوح پر برخورد حداقل یک‌بار در روز ضدعفونی شوند، گفت: با رعایت این موارد شانس انتقال ویروس در مدارس به‌شدت کم می‌شود.وی با بیان اینکه باید موارد استثنا را در نظر بگیریم و برای آن برنامه‌ریزی کنیم، گفت: ازجمله در مورد دانش‌آموزان ناشنوا که آموزش آن‌ها از طریق لب خوانی است و ماسک می‌تواند در آموزش آن‌ها اختلال ایجاد کند، باید تدابیری پیش‌بینی شود، ازجمله اینکه معلمان از ماسک شفاف استفاده کنند. امیدوارم با رعایت این توصیه‌ها، مدت باقی مانده از سال تحصیلی نیز به خوبی و با کمترین مشکل طی شود.
نام شما

آدرس ايميل شما
توجه: نظرات حاوی توهين، افترا، اتهام و ... به اشخاص حقيقی و حقوقی، و نظرات شعارگونه «مرگ، درود و مشابه آنها»، و همچنين نظرات طولانی تر از 500 حرف، به هيچ وجه منتشر نخواهند شد.
نظر شما *

پربيننده‎ترين مطالب و خبرها