به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۰۲:۲۷
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۱/۲۱ ساعت ۱۶:۴۳
کد مطلب : ۳۳۰۶۰۸

چالش‌های پیش روی جانشین عمران خان

چالش‌های پیش روی جانشین عمران خان
گروه بین الملل: عمران خان درحالی پس از کشمکش فراوان دفتر نخست‌وزیری پاکستان را ترک کرد که چالش‌های موجود در مقابل دولت خود را برای نخست‌وزیر جدید و دولت او به ارث گذاشته است و مهم‌ترین این چالش‌ها مشکلات اقتصادی و بدهی‌های سنگین، افزایش فعالیت گروه‌های مسلح و جدایی طلبان و همچنین روابط خارجی با غرب و در رأس آن آمریکا هستند و دولت جدید باید حل و فصل این مسائل را در اولویت خود قرار دهد.
روزنامه العربی الجدید در یادداشتی درباره اتفاقات اخیر پاکستان و چالش‌های پیش روی نخست‌وزیر جدید این کشور نوشت: هر فردی که جایگزین عمران خان در سمت نخست‌وزیری پاکستان شود، همان مشکلاتی را به ارث خواهد برد که کار این ستاره بین‌المللی سابق کریکت را مختل کرد.
در راس دستور کار دولت بعدی پاکستان، رسیدگی به تشدید تحرکات گروه‌های افراطی و بدتر شدن روابط با متحدان سابق قرار دارد و علاوه بر این، دولت آتی با یک بحران اقتصادی بزرگ مواجه خواهد بود.
"جعفر احمد"، رئیس مؤسسه تحقیقات تاریخی و اجتماعی معتقد است که دولت آینده پاکستان باید با چالش‌های متعددی در سطح روابط داخلی و خارجی مواجه شود.
مهم‌ترین موضوعات چالش‌هایی که در انتظار نخست‌وزیر آینده پاکستان است به شرح زیر است؛
۱ ـ اقتصاد
بار بدهی‌های سنگین، تورم در حال رشد سریع و ارزش پایین پول ملی روی هم تلمبار شده تا رشد در پاکستان طی سه سال گذشته با رکود مواجه شود.
"ندیم الحق"، معاون مؤسسه اقتصاد توسعه پاکستان در اسلام آباد در این باره گفت: ما هیچ جهت مشخصی نداریم و به اصلاح ریشه‌ای سیاست کشور نیاز داریم.
تورم بیش از ۱۲ درصد بوده، بدهی خارجی به ۱۳۰ میلیارد دلار یا ۴۳ درصد تولید ناخالص داخلی رسیده است. همچنین ۱۹۰ روپیه معادل یک دلار است و پول ملی پاکستان از زمان روی کار آمدن عمران خان تا کنون حدود یک سوم ارزش خود را از دست داده است.
دولت پس از عقب‌نشینی از اجرای توافق‌نامه‌ها برای کاهش یا پایان دادن به یارانه‌ برخی کالاها و بهبود درآمدها و جمع‌آوری مالیات، نتوانست اجرای برنامه نجات شش میلیارد دلاری صندوق بین‌المللی پول را که عمران خان در سال ۲۰۱۹ امضا کرده بود، تکمیل کند.
۲ ـ‌ تشدید تحرکات گروه‌های مسلح
طالبان پاکستان که یک گروه جدا از طالبان افغانستان اما دارای ریشه‌های مشترک با آن است، در ماه‌های اخیر تحرکات خود را افزایش داده است.
این گروه که پیش از این نیز به انجام حملاتی علیه نیروهای دولت پاکستان متهم شده بود، تهدید کرده است که در ماه رمضان حملات دیگری را علیه نیروهای دولتی انجام خواهد داد.
عمران خان سعی کرد با طالبان پاکستان مذاکره کند، اما مذاکرات سال گذشته و قبل از پایان آتش بس یک ماهه راه به جایی نبرد.
طالبان افغانستان می‌گوید که اجازه نمی‌دهد از خاک این کشور به عنوان پایگاهی برای شبه نظامیان خارجی استفاده شود، اما باید پایان دادن به فعالیت هزاران پاکستانی مستقر در افغانستان در مرز با پاکستان و تعیین مقصد آنها درصورت اخراج از این کشور مورد توجه قرار بگیرد.
کارشناسان معتقدند که راه حل این مسئله حتی برای دولت آتی پاکستان ساده نخواهد بود.
رفیع الله کاکار، تحلیلگر سیاسی پاکستانی در این باره معتقد است: چالش شورش در برابر دولت جدید کماکان و مانند گذشته باقی خواهد ماند.
در بلوچستان، بزرگ‌ترین و غنی‌ترین استان پاکستان، جدایی‌طلبان سال‌هاست که خواستار خودمختاری بیشتر و سهم بیشتری از ثروت، در بحبوحه درگیری‌های فرقه‌ای و خشونت‌ها هستند.
۳ ـ‌ روابط خارجی
عمران خان می‌گوید که آمریکا با توطئه با اپوزیسیون این کشور در پس پرده برکناری‌اش قرار دارد. دولت جدید پاکستان پس از تشکیل باید سخت تلاش کند تا این وضعیت حاکم بر روابط با واشنگتن را بهتر کند؛ چراکه آمریکا تامین کننده اصلی تسلیحات اسلام آباد در مواجهه با روابط روسیه و هند است.
عمران خان با ادامه سفرش به مسکو در روز حمله روسیه به اوکراین غرب را خشمگین کرد. وی همچنین ازجمله معدود رهبران جهانی بود که در افتتاحیه المپیک زمستانی پکن شرکت کرد و این درحالی بود که آمریکا و متحدانش در اعتراض به سابقه حقوق بشری چین این افتتاحیه را تحریم کرده بودند.
"توصیف احمد خان"، تحلیلگر سیاسی پاکستانی معتقد است که دولت آینده باید برای ترمیم این آسیب تلاش جدی کند.
برچسب ها: پاکستان
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها