به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۸:۵۲
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۱/۲۲ ساعت ۱۰:۳۰
کد مطلب : ۳۳۰۷۱۷

حقایقی در مورد سکته مغزی در جوانان

حقایقی در مورد سکته مغزی در جوانان
گروه علمی:برای اکثر جوانان، احتمال سکته مغزی غیرممکن به نظر میرسد، اما چیزی به نام خیلی جوان بودن برای سکته مغزی وجود ندارد. درست است که خطر سکته مغزی شما با افزایش سن افزایش مییابد، اما سکته مغزی در جوانان حتی نوزادان، کودکان و نوجوانان نیز اتفاق می‌افتد. در واقع بین 10 تا 15 درصد سکته‌ها در افراد 18 تا 50 ساله رخ می‌دهد.اگرچه میزان کلی سکته در حال کاهش است، به ویژه در افراد بالای 65 سال، در واقع در میان افراد جوان و میانسال در حال افزایش است.

چگونه سکته مغزی در افراد جوان می‌تواند متفاوت باشد
نوع سکته‌های مغزی که در افراد جوان‌تر دیده می‌شود به طور معمول با آنچه پزشکان در بیماران مسن‌تر مشاهده می‌کنند متفاوت است. آنها شامل موارد زیر است:از هر 4 نفر 1 نفر سوراخ‌های کوچکی در دو دهلیز قلب دارند که در بدو تولد وجود دارند اما معمولاً غربالگری نمی‌شوند، بنابراین اکثر مردم نمی‌دانند که به آن مبتلا هستند.

«دایسکشن» شریانی: تا 25 درصد از سکته‌های مغزی در افراد زیر 45 سال ناشی از «دایسکشن» (پارگی لایه درونی شریان که باعث نفوذ خون به دیواره آن می‌شود) در گردن است. ممکن است به دلایل متعددی رخ دهد، از جمله ضربه شلاقی یا ضربه‌های مربوط به ورزش، اگرچه اکثر «دایسکشن‌»ها به صورت خود به خود و بدون ضربه اتفاق می‌افتد. علائم دایسکشن شریانی می‌تواند شامل موارد زیر باشد:
• سردرد
• درد گردن و صورت به خصوص درد اطراف چشم
• دوبینی یا افتادگی پلک
• کاهش ناگهانی حس چشایی
اختلالات انعقادی برخی از شرایط، از جمله بیماری سلول داسی شکل، باعث می‌شود که خون توده‌هایی تشکیل دهد که می‌تواند به لخته تبدیل شود و باعث سکته مغزی در جوانان شود.

عواملی که جوانان می‌توانند برای کاهش خطر سکته مغزی کنترل کنند
اگرچه داشتن یک بیماری زمینه‌ای قلبی خارج از کنترل شماست، اما مطالعات متعدد نشان داده‌اند که بسیاری از عوامل خطری که فرد را در مراحل بعدی زندگی مستعد ابتلا به سکته مغزی می‌کنند، مانند فشار خون بالا، کلسترول بالا، دیابت و چاقی، در حال رایج‌تر شدن هستند.خوردن غذاهای سالم، تازه و فرآوری نشده و ننوشیدن نوشیدنی‌های شیرین هر دو با کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی مرتبط هستند. اما مهمترین اصلاح رژیم غذایی که باید در نظر گرفته شود، محدود کردن مصرف نمک است. فست‌فودها و غذاهای آماده به‌طور بدنی سرشار از سدیم هستند و بهتر است از آن‌ها اجتناب کنید.قطع سیگار کشیدن، می‌تواند خطر سکته مغزی را در بزرگسالی کاهش دهد. و می‌تواند راهی موثر برای کاهش سکته در مردان زیر 50 سال باشد.
برچسب ها: سکته مغزی جوانان
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها