به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۹:۳۹
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۱/۲۲ ساعت ۱۰:۳۵
کد مطلب : ۳۳۰۷۲۰

حذف ارز ترجیحی کدام کالاها را گران می‌کند؟

حذف ارز ترجیحی کدام کالاها را گران می‌کند؟
گروه اقتصادی: با اعلام معاون سازمان گمرک مبنای ارز کالاهای ورودی کشور از ۴۲۰۰ تومان به ۲۳ هزار تومان تغییر کرد. خبری که که می‌تواند به معنای اجرای حذف ارز ترجیحی کالاهای اساسی باشد. اما حذف این ارز چه تاثیری روی قیمت کالاهای اساسی، ازجمله خوراکی‌ها می‌گذارد؟
 
 طبق قانون بودجه سال جاری دولت حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی کالاهای اساسی را باید به اجرا برساند. بر همین اساس روز گذشته معاون امور گمرکی از تغییر مبنای ارز کالاهای ورودی از ۴۲۰۰ تومان به ۲۳ هزار تومان خبر داد.
به نظر می‌رسد پروژه حذف ارز ترجیحی با این اقدام دولت کلید خورد. گرچه بسیاری از کارشناسان اجرای سیاست تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی را از ابتدا اشتباه می‌دانند، اما حالا شهروندان نگران افزایش قیمت کالاهای اساسی پس از حذف این ارز هستند. موضوعی که از حالا در بازار مشاهده می‌شود.

در همین زمینه یکی از اعضای هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی  گفت: شاید نهاده‌ها با ارز ۴۲۰۰ تومانی به دست مصرف‌کنندگان نمی‌رسید، اما این ارز تاثیری مستقیم بر نرخ تمام‌شده کالاهای اساسی، ازجمله خوراکی‌ها داشت.عباس آرگون ادامه داد: تک‌نرخی‌شدن ارز سیاستی بود که باید سال‌ها قبل اجرا می‌شد، اما به احتمال فراوان، حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی، قیمت دلار را هم افزایش دهد. این موضوع نیز در تورم کالاها تخلیه می‌شود.او افزود: بخشی از بهره تمام‌شده کالاهای مصرفی مانند مرغ، گوشت، روغن و… تحت تاثیر ارز ۴۲۰۰ تومانی قرار دارند. درست است که تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی هم ضربه‌گیر تورم نشد، اما حذف این ارز باعث افزایش قیمت نهاده‌ها و بهانه‌ای برای بالابردن قیمت‌ها می‌شود.

دولت باید روش جایگزین انتخاب کند
وی ادامه داد: مجلس اختیار حذف این ارز را بر عهده دولت گذاشته است، اما اجرا این سیاست مشروط به جبران افزایش قیمت است. دولت باید از طریق روش‌های جایگزین این افزایش را برای مردم جبران کند. حال این روش می‌تواند به شکل کارت اعتباری، یارانه نقدی و یا روش‌های قابل جبران دیگر که مصرف‌کننده از این افزایش قیمت متضرر نشود، باشد.

حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی اقدام مثبتی است
آرگون همچنین تشریح کرد: حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی اقدامی مثبت است. چراکه این ارز در واقع منشا رانت و فساد در کشور است. ما هرچه به سمت تک‌نرخی بودن ارز حرکت کنیم بهتر است. تک نرخی بودن ارز باعث شفافیت بیشتر و نابودی رانت می‌شود. همچنین این تصمیم موجب می‌شود عملا یارانه به دست جامعه هدف برسد.
این فعال بخش خصوصی توضیح داد: تاثیر افزایش قیمت در کشور باتوجه به روش‌های جایگزینی که دولت در نظر دارد احساس نخواهد شد. البته این یارانه امروز حذف نشده، تنها شیوه آن تغییر کرده است. تا قبل از حذف ارز دولتی به واردکننده نهاده پرداخت می‌شد و امروز به مصرف‌کننده یا همان انتهای زنجیره پرداخت می شود.
مرجع : تجارت نیوز
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها