به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۱/۲۲ ساعت ۱۹:۵۷
کد مطلب : ۳۳۰۸۸۴

خطیب زاده: برجام در اتاق احیا است

خطیب زاده: برجام در اتاق احیا است
گروه سیاسی: سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران تأکید کرد: با راهبری شورای عالی امنیت ملی و اجرای وزارت خارجه، در مذاکرات وین خطوط قرمز مشخص شده تاکنون نعل به نعل رعایت شده است.
 سعید خطیب زاده در پاسخ به سوالی در ارتباط با نامه  نمایندگان مجلس به رئیس جمهور در مذاکرات وین و تأکید آن ها مبنی بر اینکه خط قرمزها و شروط آن ها باید در مذاکرات وین لحاظ شود، تصریح کرد: صدای نمایندگان ملت در پی ماه هایی که مذاکرات انجام شده همواره شنیده شده است.
وی ادامه داد: البته هنوز متنی نهایی نشده که درباره آن صحبت کنیم و روشن است که با راهبری شورای عالی امنیت ملی و اجرای وزارت خارجه تاکنون خطوط قرمز مشخص شده نعل به نعل رعایت شده و اگر مواردی نیز به نتیجه نرسیده دلیل اصلی آن عدم پاسخگویی طرف مقابل در چارچوب تعیینی است. اگر قرار بود خطوط قرمز را رد کنیم توافق چندین ماه قبل به دست می آمد و ما با پافشاری بر خطوط قرمز خود مذاکرات را جلو می بردیم.
خطیب زاده همچنین در پاسخ به سوال دیگری در ارتباط با موضوع برجام تصریح کرد: برجام زنده است و در اتاق اورژانس و احیا است و ما نمی دانیم که چه سرنوشتی برای آن متصور است.
سخنگوی وزارت خارجه با بیان اینکه قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل متحد در ارتباط با برجام یک قطعنامه الزام آور بین المللی است، گفت: آمریکایی ها در حالی که عضو دائم شورای امنیت هستند این قطعنامه را مدام نقض می کنند.وی تأکید کرد: اگر قرار بود درباره منطقه و دیگر موضوعات نیز در جریان این مذاکرات رایزنی کنیم و مذاکرات مربوط به برجام به مذاکراتی خارج از موضوعات برجامی بیانجامد مذاکرات اینقدر با دقت جلو نمی رفت. ما بارها اعلام کرده ایم مذاکرات وین صرفا در خصوص برجام است. با تمامی مشخصه ها و چارچوب های مندرج در آن.
خطیب زاده همچنین در ارتباط با اظهارات متفاوت مقامات آمریکایی در مورد خروج نام سپاه پاسداران از لیست تحریم ها اظهار کرد: ما تأکید داریم که تمامی اجزای فشار حداکثری و عناصر آن باید برداشته شود تا مردم ایران بتوانند به صورت کامل از منافع برجام برخوردار شوند. آنچه که بین ما و آمریکا باقی مانده بیش از یک موضوع است و محوریت آن این است که باید تمامی اجزای فشار حداکثری برداشته و انتفاع ملت ایران از برجام محقق شود.وی گفت: ما در مذاکرات وین در چارچوب منافع قطعی ملت ایران عمل می کنیم.
سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به این سوال که تا چه زمانی ما منتظر آمریکا می مانیم با توجه به اظهارات اخیر وزیر خارجه و اینکه آمریکایی ها پیش شرط های جدیدی را در جریان مذاکرات برای رفع تحریم ها مطرح کرده اند، تأکید کرد: میان ما، 1+4 و اتحادیه اروپا به عنوان هماهنگ کننده برجام نکته ای باقی نمانده است و آنچه که هست مربوط به تصمیمات سیاسی واشنگتن است و باید واشنگتن تصمیمات سیاسی خود را اتخاذ کند.وی با بیان اینکه ما ابتکارات آخر خود را فرستاده ایم و به محض اینکه ایران و 1+4 پاسخ مناسب خود را دریافت کنند، عازم وین خواهیم شد، در بخش دیگری از صحبت های خود گفت: ما در نقطه ای نیستیم که حس کنیم آمریکا آماده دادن پاسخ به ایران نیست.خطیب زاده همچنین گفت: البته همه باید بدانند که پنجره فرصت تا ابد باز نیست.


 
برچسب ها: سعید خطیب زاده
نام شما

آدرس ايميل شما
توجه: نظرات حاوی توهين، افترا، اتهام و ... به اشخاص حقيقی و حقوقی، و نظرات شعارگونه «مرگ، درود و مشابه آنها»، و همچنين نظرات طولانی تر از 500 حرف، به هيچ وجه منتشر نخواهند شد.
نظر شما *

پربيننده‎ترين مطالب و خبرها