به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۲۱:۳۵
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۱/۲۳ ساعت ۱۵:۴۸
کد مطلب : ۳۳۱۰۵۹

واكنش تند سناتورها به حذف احتمالی سپاه

واكنش تند  سناتورها به حذف احتمالی سپاه
گروه بین الملل: چهارده سناتور آمریکایی از حزب جمهوری‌خواه از جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده خواسته‌اند تا نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی  را از فهرست "سازمان های تروریستی خارجی" حذف نکند.
قانونگذارانی که این نامه را خطاب به بایدن نوشتند، گفته‌اند که چنین تصمیمی "به شدت نادرست خواهد بود" و به گفته آنها "خیانت به شرکا و متحدان آمریکا در منطقه" است.
سناتورهای امضا کننده این نامه به رئیس جمهور آمریکا گفته اند "حذف سپاه پاسداران از فهرست سازمانی که به اقدامات تروریستی ادامه می‌دهد، بی‌تردید به جهان نشان خواهد داد که نامگذاری‌های تروریستی ایالات متحده ابزاری سیاسی هستند که این دولت مایل است هر زمان که به نفع منافع سیاسی خود باشد، با آن مبادله و تجارت کند".
نویسندگان نامه، به اقدامات سپاه پاسداران در لبنان، سوریه، یمن و بحرین اشاره کرده اندو آن را مسئول کشته شدن بیش از ۶۰۰ نیروی آمریکایی در عراق خوانده‌اند. تد کروز، لیندزی گراهام و جان کندی از سناتورهای امضا کننده این نامه هستند.
این نامه در حالی خطاب به رئیس جمهور آمریکا نوشته شده که گزارش ها نشان می‌دهد دولت ایالات متحده در حال بررسی خارج کردن نام سپاه پاسداران از فهرست سازمان های تروریستی خارجی است.
ارزیابی ها درباره تصمیم احتمالی دولت آمریکا برای خارج کردن احتمالی سپاه پاسداران از فهرست گروه های تروریستی پس از آن شکل گرفت که وزارت امور خارجه آمریکا اعلام کرد که رئیس جمهوری ایالات متحده نیروی قدس شاخه برون مرزی سپاه را "تروریستی" می داند و با رئیس ستاد مشترک نیروهای مسلح این کشور در این باره هم نظر است.بر اساس این اظهارات، احتمال داده شده که دولت آمریکا ممکن است بخواهد نیروی قدس را در این فهرست نگه دارد اما کل سپاه را از آن خارج کند.
پیش از این شماری از نمایندگان حزب جمهوریخواه در کنگره آمریکا در نامه‌ای به آنتونی بلینکن، وزیر خارجه، خواسته‌ بودند که سپاه پاسداران همچنان در فهرست سازمان‌های تروریستی باقی بماند.
تصمیم به قرار گرفتن نام سپاه در این فهرست سه سال پیش در فروردین ۱۳۹۸ در دولت دونالد ترامپ گرفته شد. با این اقدام، نام سپاه پاسداران در فهرستی قرار گرفت که پیش از این گروه هایی همچون القاعده و گروه داعش در آن قرار داشتند.
پس از اقدام دولت وقت آمریکا، شورای عالی امنیت ملی ایران در واکنش ستاد فرماندهی مرکزی ارتش آمریکا ، موسوم به سنتکام را تشکیلاتی "تروریستی" خواند.
ایران باقی ماندن نام سپاه پاسداران در این فهرست را یکی از دلایل بن بست در مذاکرات احیای توافق هسته ای برجام عنوان می‌کند که از یک سال پیش در وین آغاز شد. هدف از این توافق رفع تحریم های اتمی آمریکا در ازای اعمال مجدد محدودیت بر برنامه اتمی ایران است.
بر اساس گزارش ها ایران پیشنهاد آمریکا را برای خارج کردن نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از فهرست "سازمان های تروریستی خارجی" در ازای تعهد ایران به توقف هدف قرار دادن مقام های دولت دونالد ترامپ رد کرده است.
رسانه های آمریکایی می گویند مقام های ایرانی حاضر نشده اند که تعهد کنند در برابر خارج کردن نام سپاه پاسداران از این فهرست از هدف قرار دادن مقام های دولت ترامپ که در طرح عملیات ترور سردار قاسم سلیمانی دست داشتند، چشم‌پوشی کنند.برخی از مقام‌های ایران گفته‌اند که با توجه به حضور سپاه در اغلب بخش‌های اقتصادی ایران، باقی ماندن آن در این فهرست باعث می‌شود ایران نتواند از منافع رفع تحریم‌های ایالات متحده برخوردار شود.


 
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها