به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۲:۰۰
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۱/۲۴ ساعت ۰۹:۰۶
کد مطلب : ۳۳۱۱۱۲

روایت‌های عجیب و غریب سارقان تهران

روایت‌های عجیب و غریب سارقان تهران
گروه حوادث: اولین مرحله از طرح رعد در سال جدید که از چند روز قبل توسط پلیس پیشگیری پایتخت آغاز شده بود با بازداشت ۷۱۲سارق و مالخر که تعدادی از آنها انگیزه‌های عجیبی برای سرقت داشتند، پایان یافت. 

مالباخته‌ای که سارق مسلح شد
2 برادر نقشه سرقت‌هایشان را از روزی کشیدند که در دام سارقی موبایل قاپ گرفتار شدند. این 2 برادر که تا پیش از آن تمام سرمایه خود را در سایت‌های شرط‌بندی باخته بودند و سرگردان در خیابان پرسه می‌زدند، پس از اینکه قربانی جوان سارق شدند و موبایل یکی از آنها دزدیده شد، به فکر افتادند که با سرقت همه ضررهایی را که تا آن زمان دیده بودند جبران کنند اما خیلی زود دستگیر شدند.

انگیزه‌تان ا ز سرقت چه بود؟
هر دو برادر همزمان یک پاسخ مشترک می‌دهند؛ به‌ خاطر بدهی.

چقدر بدهی داشتید؟
یکی از آنها که طراح نقشه سرقت بوده پاسخ می‌دهد: مبلغ کمی نبود بالای 500میلیون تومان بود. راستش همه این بدهی را به‌خاطر اعتیادی که به سایت‌های شرط‌بندی پیدا کرده بودیم، بالا آوردیم.

چطور؟
من و برادرم مدت‌هاست که عضو سایت‌های شرط‌بندی شده‌ایم. اکثرا بر سر بازی فوتبال شرط‌بندی می‌کنیم و تا قبل از این همیشه برنده بودیم و حدسمان درست از آب در می‌آمد. اما این اواخر مدام شکست می‌خوردیم و می‌باختیم. به همین دلیل بدهی زیادی بالا آوردیم.

شغلتان چیست؟
طراح نقشه سرقت می‌گوید برادرم کارش آزاد است اما من در شرکتی کار می‌کردم که اخراجم کردند و بیکار شدم. دلیلش هم این بود که یک جراحی سخت از ناحیه شکم انجام دادم و برای مدت‌ها نتوانستم سرکارم حاضر شوم.آنها هم اخراجم کردند و من ماندم با یک دنیا بدهی و بیکاری.

همین شد که نقشه سرقت کشیدی؟
خیلی مستاصل شده بودم. برادرم هم دست کمی از من نداشت. او هم بدهکار بود و ما تا به حال حتی برای یک‌بار هم پایمان به اداره پلیس باز نشده و هیچ سابقه‌ای نداشتیم تا اینکه یک روز که بی‌هدف با برادرم در حال پرسه زدن در خیابان بودیم 2 جوان که ترک موتور بودند گوشی موبایل برادرم را که در حال صحبت بود قاپیدند و فرار کردند. آن لحظه بود که ایده سرقت در ذهنم شکل گرفت. این ایده را با برادرم در میان گذاشتم و او هم قبول کرد. راستش این روزها گوشی خیلی گران شده و با سرقت هر موبایل پول خوبی گیرمان می‌آمد.

چطور دستگیر شدید؟
سر بزنگاه. یعنی زمانی که گوشی مردی را قاپیدیم گشت پلیس ما را دید و به تعقیبمان پرداخت. من و برادرم برای فرار از دست پلیس وارد خیابان یکطرفه شدیم و حتی هنگام فرار با چند خودرو هم برخورد کردیم و خسارت به بار آمد. با وجود این به فرار خود ادامه دادیم تا اینکه در نهایت دستگیر شدیم.

برای تهدید طعمه‌هایتان از اسلحه استفاده می‌کردید؟
نه هرگز. ما معمولا افرادی را که در حال صحبت با موبایلشان بودند شناسایی می‌کردیم و بعد با قاپیدن موبایلشان فرار می‌کردیم. اسلحه را به‌خاطر امنیت خودم حمل می‌کردم. راستش مدتی قبل در شهرستان با افرادی درگیر شدم و آنها را کتک زدم. از آن زمان آنها تهدید می‌کردند که به‌زودی راهی پایتخت می‌شوند و مرا به قتل می‌رسانند. من هم برای امنیت خود یک اسلحه از طریق اینستاگرام خریدم و همیشه همراهم بود.

انتقام‌جویی با سرقت کفش و کتانی
ورزشکار 21ساله وقتی از کارگاه کفش اخراج شد تصمیم عجیبی گرفت. او شب عید به کارگاه صاحب کار سابق خود دستبرد زد تا از او انتقام بگیرد اما گمان نمی‌کرد که اندام ورزیده او موجب دستگیری‌اش شود.

چه شد که تصمیم به سرقت گرفتی؟
6ماه قبل صاحب کارم به من تهمت دزدی زد و اخراجم کرد. حدود 6 یا 7 ماهی می‌شد که دلسوزانه در تولیدی کفش و کتانی او کار می‌کردم اما او قدر مرا ندانست. همین باعث شد تا از او کینه به دل بگیرم و به‌دنبال راهی برای انتقام از او بودم تا اینکه تصمیم گرفتم به کارگاه او دستبرد بزنم تا شب عید به وی خسارت سنگینی وارد شود.

چطور سرقت را انجام دادی؟
27اسفند بود؛ حدود 4صبح. سوار پرایدم شدم و به کارگاه او رفتم. قفل در را تخریب کرده و به تنهایی وارد آنجا شدم و تمام کفش و کتانی‌ها را سرقت کردم.

با کفش و کتانی‌های سرقتی چه کردی؟
تعدادی از آنها را به اطرافیانم هدیه دادم و مابقی را در انبار خانه دوستم قرار داده بودم. هدف من پول نبود و صرفا می‌خواستم به صاحب کار سابقم خسارت وارد کنم. نقشه را حساب شده اجرا کردم یعنی صورتم را پوشاندم و پلاک ماشین را هم مخدوش کردم اما چون ورزشکارم و اندام ورزیده‌ای دارم صاحب کارم با دیدن تصاویر دوربین مداربسته مرا شناخت و لو رفتم.

توصیه سارق به شهروندان
در تازه‌ترین طرح رعد پایتخت، 2جوان کم سن و سال دستگیر شدند که فقط برای تفریح و هیجان دست به سرقت می‌زدند. آنها هنگام دستگیری به پلیس پیشنهاد 20سکه طلا به‌عنوان رشوه دادند تا مأموران رهایشان کنند اما در نهایت دستگیر شدند. یکی از متهمان در گفت‌وگو با همشهری از جزئیات سرقت‌هایشان می‌گوید.

با چه شگردی سرقت می‌کردید؟
یکی از سارقان گوشی موبایل خبرنگار همشهری را می‌قاپد و می‌گوید با این شگرد. تخصص من و دوستم آریا موبایل‌قاپی است. اگر کسی در حال صحبت با موبایلش بود یا گوشی را در دستش می‌گرفت به او نزدیک می‌شدیم و موبایلش را می‌قاپیدیم.

انگیزه‌تان از سرقت‌های سریالی چه بود؟
برای سرگرمی و خوشگذرانی تبدیل به سارق شدیم. من و آریا بچه‌محل هستیم و مشکل مالی نداریم اما از سرقت و هیجان آن لذت می‌بریم. شاید باورتان نشود اما ما یک هفته قبل از زندان آزاد شدیم و دوباره چند ساعت بعد از آزادی سرقت‌هایمان را از سر گرفتیم. یک جورایی معتاد به دزدی شده‌ایم.

ظاهرا هنگام دستگیری به پلیس پیشنهاد رشوه دادید؟
هنوز مهر آزادی‌مان خشک نشده بود که سر بزنگاه پلیس ما را گیر انداخت. از مأموران خواهش کردیم بازداشتمان نکنند و حتی گفتم حاضرم 20سکه طلا هم به آنها بدهم. حسابم پر از پول است و مشکل مالی نداریم. دلمان نمی‌خواست دوباره به زندان برگردیم اما پلیس پیشنهاد رشوه ما را رد کرد و باردیگر دستگیر شدیم. اما پیشنهادی دارم برای شهروندان تا در دام دزدان موبایل‌قاپی مثل ما گرفتار نشوند. درواقع هرکس توصیه ما را بخواند قطعا کار و کاسبی موبایل‌قاپان کساد خواهد شد اما گفتنش ثواب دارد.

چه توصیه‌هایی داری؟
اول اینکه هنگام صحبت با موبایلشان آن را سمت دیوار بگیرند. البته که بهتر است در خیابان گوشی دستشان نگیرند و اگر می‌خواهند تلفنی صحبت کنند از هندزفری استفاده کنند. اغلب طعمه‌های ما افرادی هستند که در خیابان ایستاده و درخواست خودروی اینترنتی کرده‌اند و ما در یک چشم بهم‌زدن موبایلشان را سرقت می‌کنیم. توصیه‌ام این است که هنگام درخواست خودروی اینترنتی کنار خیابان نروند تا به دام دزدان فرصت‌طلب نیفتند. علاوه بر این وقتی سوار بر ماشین می‌شوند و قصد صحبت با تلفن‌هایشان را دارند شیشه ماشین را پایین ندهند. اگر همه این موارد را رعایت و احتیاط کنند از حمله سارقان موبایل قاپ در امان خواهند بود.
مرجع : روزنامه همشهری
برچسب ها: سرقت حوادث
نام شما

آدرس ايميل شما
توجه: نظرات حاوی توهين، افترا، اتهام و ... به اشخاص حقيقی و حقوقی، و نظرات شعارگونه «مرگ، درود و مشابه آنها»، و همچنين نظرات طولانی تر از 500 حرف، به هيچ وجه منتشر نخواهند شد.
نظر شما *

پربيننده‎ترين مطالب و خبرها